کد خبر 380
۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

هشدار فعالان محیط‌زیستی درباره صنعت فولاد آران و بیدگل

هشدار فعالان محیط‌زیستی درباره صنعت فولاد آران و بیدگل

فعالان محیط‌زیستی دغدغه‌های خود در زمینه‌ی تأمین آب و عملکرد ناصحیح فیلتراسیون ناشی از توسعه صنعت فولاد در آران و بیدگل را بیان کردند.

به گزارش آهن‌نیوز، با افزایش زمزمه‌ها در خصوص قریب‌الوقوع بودن آغاز طرح توسعه صنعت فولاد در آران و بیدگل استان اصفهان، بحث‌های بسیاری در رابطه با تبعات زیست‌محیطی این طرح شکل گرفته است.

در همین راستا نشستی با موضوع بررسی بایدها و نبایدهای توسعه صنعت فولاد در آران و بیدگل با محوریت فرمانداری تشکیل شد و کارشناسان به بیان خود پرداختند.

«علی‌اکبر رضایی» فرماندار آران و بیدگل در این نشست بر بررسی ظرفیت اقلیم منطقه تأکید کرد و گفت: همه‌ی این موارد باید در زمینه توسعه صنعت فولاد در نظر گرفته شود و ابهام‌ها در زمینه مسائل زیست‌محیطی و آب موردتوجه ویژه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: محاسن و معایب توسعه صنعت فولاد باید با فعالیت کارشناسی و استفاده از نظرهای کارشناسان این حوزه بررسی و دغدغه‌های فعالان زیست‌محیطی و مردم منطقه در این زمینه رفع شود.

«اسماعیل کهرم» مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در امور محیط طبیعی هم در این نشست اظهار داشت: ضروری بود ظرفیت‌سنجی منطقه آران و بیدگل در زمینه آب و محیط‌زیست قبل از توسعه صنایع بررسی و این سؤال مطرح می‌شد که آیا منابع آبی به مقدار کافی برای توسعه فولاد در نظر گرفته شده است؟

وی با بیان اینکه ارزیابی زیست‌محیطی باید قبل از توسعه صنایع انجام شود، افزود: اگر بحث آب و تأییدیه ارزیابی زیست‌محیطی صنعت، حل نشده باشد لزومی برای توسعه آن وجود ندارد.

همچنین سعید صالحیان استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه آب گفت: بی‌توجهی به منابع و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در دهه‌های گذشته موجب کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی در کشور شده است، به‌طوریکه شاهد خشک شدن هزاران قنات در دهه‌های گذشته بودیم.

علی مقابلی فعال محیط‌زیست هم در این نشست اظهار داشت: اگر موضوع آب برای توسعه فولاد حل شده باشد، بحث اصلی نقش محیط‌زیست در توسعه فولاد است که باید موردبررسی قرار گیرد.

وی افزود: بحث اصلی زیست‌محیطی در توسعه فولاد، ایجاد گازهای آلاینده است که البته ایجاد سامانه کامل فیلتراسیون می‌تواند مشکل زیست‌محیطی را تا حدودی حل کند.

پایان پیام/ پ م

کد خبر 380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =