کد خبر 3800
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

تأثیر جیره‌بندی برق بر تولید آلومینیوم در چین / روند صعودی برای قیمت آلومینیوم

تأثیر جیره‌بندی برق بر تولید آلومینیوم در چین / روند صعودی برای قیمت آلومینیوم

مقامات مرتبط در استان یون‌نان چین به واحدهای ذوب آلومینیوم در این استان دستور دادند تا بار دیگر ظرفیت تولید خود را به منظور تثبیت منابع تامین‌کننده برق کاهش دهند.

به گزارش آهن‌نیوز به‌ نقل از رویترز، شبکه برق‌رسانی استان یون‌نان که مبتنی بر تاسیسات برق‌آبی است، با خشکسالی طولانی مدت و سطح پایین مخازن آب دست و پنجه نرم می‌کند.

تولیدکنندگان آلومینیوم که مصرف برق زیادی دارند، در استان یون‌نان و استان‌های هم‌جوار از قبل ظرفیت تولید خود را کاهش داده بودند و به همین دلیل از ماه سپتامبر ۲۰۲۲، این کاهش ظرفیت موجب پایین آمدن مقدار تولید آلومینیوم در چین شد.

طبق گفته شرکت «Mysteel»، آخرین کاهش تولید، حجم ۷۴۰ هزار تن ظرفیت تولید سالانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این حجم به یک میلیون تن از حجم تولید آلومینیوم واحدهای تولیدکننده که در حال حاضر غیرفعال هستند، اضافه می‌شود.

خبر کاهش ظرفیت تولید واحدهای تولیدکننده آلومینیوم در چین به سرعت به گوش فعالان بازار این فلز رسید. در همین رابطه، قیمت سه ماهه فلز بورس فلزات لندن «LME» به دو هزار و ۴۶۵ دلار در هر تن رسید اما فاصله زیادی با بالاترین قیمت اعلام شده در ماه ژانویه ۲۰۲۳ که حدود دو هزار و ۶۷۹ دلار و ۵۰ سنت است، ندارد.

در حال حاضر بازار آلومینیوم می‌تواند با نگرانی کمتری به این موضوع بنگرد؛ چراکه علی‌رغم وجود مشکلات در تولید آلومینیوم در استان یون‌نان، موجودی قابل رصد این فلز در بازارهای لندن و چین در حال افزایش است.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود حجم تقاضای آلومینیوم چین پس از تعطیلات سال نو چینی و بعد از پایان یافتن اعمال محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا افزایش یابد، این موضوع می‌تواند تغییر کند.

افزایش مشکلات مرتبط با جیره‌بندی برق

استان یون‌نان در سال‌های اخیر به قطب اصلی آلومینیوم تبدیل شده است؛ چراکه مقامات چینی تمرکز خود از استان‌هایی با واحدهای تولیدکننده آلومینیوم با سوخت زغال‌سنگ را برداشته‌اند تا میزان دی‌اکسیدکربن تولیدی خود را کاهش دهند.

ظرفیت تولید آلومینیوم در استان یون‌نان به حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تن افزایش یافته است و این استان را به چهارمین تولیدکننده بزرگ در سطح استانی پس از استان شاندونگ، منطقه مغولستان داخلی و منطقه سین کیانگ تبدیل کرده است.

در ظاهر، استان یون‌نان می‌تواند به اندازه قاره آمریکای شمالی و جنوبی روی هم فلز تولید کند اما این کار تنها در صورتی که برق کافی برای تغذیه خطوط تولید الکترولیز واحدهای ذوب وجود داشته باشد، امکان‌پذیر است.

به گفته تحلیلگران بانک «Citi»، پس از اعمال آخرین محدودیت‌های اجباری در واحدهای تولیدی آلومینیوم، ظرفیت عملیاتی در استان یون‌نان به کمتر از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به گفته این بانک، همراه با محدودیت‌های اعمال شده انرژی برق در استان‌های هم‌جوار مانند گوئیژو و سیچوان که عمدتا از انرژی آبی‌برقی به عنوان سوخت در واحدهای ذوب خود بهره می‌برند، تاثیر تجمعی آن موجب کاهش نرخ عملیاتی سالانه چین به زیر ۴۰ میلیون تن برای اولین بار از ماه مارس ۲۰۲۲ خواهد شد.

بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی آلومینیوم «IAI»، مقدار تولید سالانه در چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان، در ماه آگوست سال ۲۰۲۲ به ۴۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تن رسید.

مقدار تخمینی تولید سالانه چین در ماه ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که تقریبا یک میلیون تن در پنج ماه قبل از ماه ژانویه کاهش داشت.

ارقام تولید ماهانه چین نشان از عدم ثبات در ظرفیت تولید دارد که منعکس‌کننده تاثیر متقابل کاهش ظرفیت تولید، آغاز مجدد فعالیت واحدهای ذوب تحت تاثیر اعمال سهمیه‌بندی برق قبلی و آغاز فعالیت ظرفیت تولید جدید در واحدهای تولیدکننده است.

با این حال، بدیهی است که کاهش سهمیه‌بندی برق در مراکز تولید آلومینیوم در استان‌های یون‌نان، گوئیژو و سیچوان، موجب طولانی شدن وضعیت کاهشی مقدار تولید چین شود و تاثیر این وضعیت با سفارش ظرفیت کالاهای ذخیره شده در انبارهای واحدهای تولیدکننده، احتمالا افزایش خواهد یافت.

کاهش موقت ذخایر انبارهای آلومینیوم

بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای «ShFE» تاکنون هیچ واکنش قیمتی به خشکسالی اخیر در استان یون‌نان چین نشان نداده‌اند.

موجودی انبار ثبت شده در هر دو بورس فلزات لندن و بورس آتی شانگهای به سرعت افزایش یافته است که از این بابت، این حجم توان جبران حجم از دست رفته آلومینیوم تولیدشده در چین در زنجیره تامین جهانی این فلز را دارد.

انبارهای بورس فلزات لندن تاکنون در ماه فوریه ۲۰۲۳ حدود ۲۳۷ هزار و ۳۲۵ تن واردات آلومینیوم را به ثبت رساندند و مجموع ذخایر اصلی این بورس به ۵۸۱ هزار و ۳۰۰ تن رسید که ۱۳۴ هزار و ۵۰ تن یا حدود ۳۰ درصد نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش را نشان داد.

بخش صنعتی اروپا با وجود بازیابی بخش خدمات و افزایش ضعف در بازارهای بخش مصرف‌کنندگان نهایی با چرخه کاهش ذخایر در طول زنجیره تامین آلومینیوم، همچنان به رویکرد انقباضی خود ادامه می‌دهد.

در همین حال، چین در حال خروج از وضعیت سکون تولید فصلی در فعالیت‌های صنایع پایین‌دستی پس از تعطیلات سال نو چینی است. از سوی دیگر، ذخایر انبار آلومینیوم بورس آتی شانگهای از ۹۵ هزار و ۸۸۱ تن در پایان ماه دسامبر ۲۰۲۲، به حدود ۲۹۱ هزار و ۴۱۶ تن افزایش یافته است.

این میزان هنوز کمتر از حجم اوج فصلی سال ۲۰۲۲ که برابر با ۳۴۸ هزار و ۳۱۵ تن در اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ بود، است و اگر تقاضای چین همان طور که انتظار می‌رود بازیابی شود، این اختلاف حجم‌ها جبران خواهد شد.

در واقع، بانک «Citi» بر این باور است که آلومینیوم از میان دیگر فلزات پایه، بهترین گزینه تجارتی به منظور بازیابی اقتصاد چین طی سه ماه آینده خواهد بود. این بانک در کوتاه‌ مدت پیش‌بینی می‌کند قیمت آلومینیوم به حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار در هر تن با پتانسیل افزایش تا سه هزار دلار نیز برسد.

شرکت «Goldman Sachs» نیز معتقد است قیمت فلز آلومینیوم روند صعودی خواهد داشت و میانگین قیمت سه هزار و ۱۲۵ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ را برای این فلز پیش‌بینی می‌کند؛ چراکه معتقد است بازیابی تقاضای چین با اعمال محدودیت‌ها در ظرفیت تولید داخلی آلومینیوم در چین همزمان خواهد بود.

دوراهی استفاده از روش‌های مختلف در تولید آلومینیوم

همه چیز به این بستگی دارد که سهمیه‌بندی برق در استان یون‌نان و استان‌های هم‌جوار آن چقدر طول خواهد کشید. فصل بارش باران از ماه می آغاز خواهد شد و تحلیلگران بانک «Citi» معتقدند این امکان وجود دارد که انتقال از الگوهای آب و هوایی ال‌نینا به الگوهای آب‌وهوای ال‌نینو در اقیانوس آرام، موجب افزایش مشکلات به خصوص خشکسالی بیشتر در جنوب غربی چین شود.

این امر می‌تواند آغاز مجدد فعالیت واحدهای ذوب در این منطقه از چین را به تاخیر بیندازد و یا حتی منجر به کاهش بیشتر ظرفیت تولید واحدهای ذوب شود.

واحدهای ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان با سایر بخش‌های پرمصرف برق مانند تولیدکنندگان سیلیکون، این بار شاهد رقابت در انتقال ظرفیت تولید آن‌ها به استان‌های جنوبی چین که مبتنی بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است، هستند.

در همین راستا تمام بخش‌های صنعتی باید با تعهدات استان یون‌نان تحت پروژه انتقال برق از شرق به غرب چین با یکدیگر رقابت کنند. به این معنی که صادرات به مناطق دیگر گاهی بر الزامات داخلی اولویت خواهد داشت. استفاده بیش از حد از انرژی سبز، پویایی شبکه برق را کمتر تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

استفاده بیش از حد از انرژی سبز به معنای استفاده از انرژی خورشیدی به جای انرژی برقی‌آبی است. به گفته تحلیلگران بانک «Citi»، ظرف چند سال آینده ظرفیت تولید انرژی خورشیدی در تاسیسات برق جدید استان یون‌نان افزایش خواهد داشت.

تحلیلگران این بانک افزودند انتظار می‌رود که منبع تغذیه برق استان یون‌نان در دو تا سه سال آینده به تدریج نه به دلایل تغییرات آب و هوایی بلکه به علت استفاده از انرژی تجدیدپذیر بیشتر در آینده به ثبات برسد.

تا آن زمان، این فلز حیاتی به منظور رسیدن به اهداف کربن‌زدایی در آینده به طور فزاینده‌ای در برابر تغییر الگوهای آب و هوایی مرتبط با گرمایش جهانی آسیب‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 3800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =