کد خبر 3804
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1402

پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1402

پیش‌بینی می‌شود در بازار مصالح ساختمانی، قیمت میلگرد به دلیل افزایش تقاضای خارجی و گران‌تر شدن دلار افزایش یابد و قیمت سیمان با رشد تولید در روزهای گرم پیش رو کاهش پیدا کند.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از تجارت‌نیوز؛ قیمت میلگرد و سیمان در جایگاه اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در ابتدای سال 1402 تغییر چشمگیری نداشته است.

میلگرد امروز 14 فروردین با همان قیمت‌های آخرین روزهای اسفند معامله می‌شود. سیمان  نیز وضعیت مشابهی دارد؛ هر چند احتمال کاهش قیمت آن در روزهای آینده قوی به نظر می‌رسد.

ثبات بازار میلگرد در آغاز سال 1402

میلگرد سال 1401 را با سیر کاهشی قیمت پشت سر گذاشت. این جریان کاهشی برآمده از افت نرخ دلار و ریزش آن از 60 هزار به 43 هزار تومان بود. با این حال کاهش بهای میلگرد نمی‌تواند در سال 1402 ادامه داشته باشد؛ زیرا بهای دلار به عنوان شاخص تاثیرگذار بر قیمت میلگرد افزایش یافته است.

عامل دیگری که می‌تواند در ادامه سال جاری بر قیمت این کالا تاثیرگذار باشد، افزایش تقاضای خارجی و در پی آن رشد صادرات میلگرد است. این افزایش تقاضا برای میلگرد ایران از کاهش عرضه ترکیه سرچشمه می‌گیرد.

تولید این کالا در ترکیه در جایگاه یکی از اصلی‌ترین عرضه‌کننده‌ها به خاورمیانه در سال جاری میلادی به دلیل خسارت‌های برآمده از زلزله کاهشی خواهد بود.

این اتفاق می‌تواند تقاضا برای این محصول را به کشورهایی مانند ایران و چین سوق دهد و افزایش ارزش میلگرد را در داخل این کشورها رقم بزند.

در همین حال تقاضا برای این کالا در نیمه نخست سال به طور سنتی بیشتر از نیمه دوم است. هر چند با توجه به مازاد تولید محصولات فولادی از جمله میلگرد در کشور این موضوع نمی‌تواند تاثیر چندانی بر افزایش قیمت بگذارد.

با این حال در شرایطی که قیمت میلگرد در پایان سال 1401 به طور میانگین 26 هزار تومان برای انواع آجدار و  28 هزار تومان برای انواع ساده بود، امروز در 14 فروردین 1402 این کالا با قیمت‌هایی نزدیک به ارقام سال گذشته معامله می‌شود و تغییر چشمگیری را تجربه نکرده است.

اکنون قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان در سایز 12، 28 هزار تومان و در سایزهای دیگر 24 هزار تا 25 هزار تومان در هر شاخه است. محصولات دیگر کارخانه‌ها هم از همین حدود قیمت تجاوز نمی‌کند و گاه حتی تا 22 هزار تومان نیز پایین می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر 3804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =