کد خبر 3883
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹

یادداشت اختصاصی دبیر انجمن‌نوردکاران ایران

یادداشت| نقش کلیدی ایران در تولیدکنندگی برای چهارصد میلیون مصرف‌کننده

یادداشت| نقش کلیدی ایران در تولیدکنندگی برای چهارصد میلیون مصرف‌کننده

ایران در صورت رفع تحریم، عضویت در سازمان تجارت جهانی و حل منازعات منطقه‌ای می‌تواند برای خود و چهارصد میلیون مصرف‌کننده کشورهای اطراف خود نقش تولیدکننده را بازی کند که منتج به رشد تولید و افزایش تجارت خارجی ایران در بلند مدت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق پیش‌بینی بانک جهانی از اقتصاد سال۲۰۲۳ ایران و جهان، بر اساس آمارها رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ به رقم ۲/ ۲ درصد خواهد رسید.

همچنین بانک جهانی پیش‌بینی رشد تولید ناخالص ایران در ۲۰۲۳ را ۵/ ۰ واحد درصد نسبت به گزارش قبلی خود کاهش داده است. از نگاه بانک جهانی، علت اصلی این کاهش، شرکای تجاری کلیدی و رقابت صادراتی جدید با نفت تخفیفی روسیه بوده است.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود تقاضای داخلی ایران به دنبال تاثیر تورم بالا بر درآمد واقعی، با کاهش مواجه شود. تورم ایران برای سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به‌طور میانگین ۴۴ درصد پیش‌بینی شده است. همچنین براساس پیش‌بینی بانک جهانی رشد ایران در سال مالی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به ۹/ ۱ درصد برسد.

"رضا قنبری" دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در خصوص تشریح این مسئله و راه‌کارهای بررون رفت از این بحران یادداشت کوتاهی را به رشته تحریر درآورده و در اختیار رسانه آهن‌نیوز قرار داده است که مشروحش را در ادامه می‌خوانید. 

  رشد تولید و تجارت جهانی

کشور ایران با تمدن کهن خود از بیشینه تاریخی و تمدن بسیار خوبی برخوردار بوده و این را مدیون عوامل متعددی از جمله داد و ستد کالا توسط تجار خود می‌داند. از زمانی که انسان به داد و ستد کالا پرداخت راه را برای مراودات منطقه‌ای و بین‌المللی که امروزه به آن تجارت خارجی گفته می‌شود هموار نموده و در این مسیر علاوه بر تجارت به بسط و گسترش فرهنگ و آداب و رسوم و ادیان خود نیز پرداخته است.

امروزه نیز تجارت خارجی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و شاهد هستیم که بسیاری از کشورها علاوه بر ورود به سازمان تجارت جهانی به اقداماتی از جمله تاسیس سازمان‌های منطقه‌ای و تدوین و اجرای تعرفه‌های ترجیحی برای سهولت هر چه بیشتر تجارت پرداخته و در این مسیر حتی مرزهای فیزیکی کشورها برداشته شده و پول واحدی را جایگزین واحدهای پولی خود کرده‌اند تا هرچه سریع‌تر و آسان‌تر بتوانند به منابع اولیه کشورها و بازار مصرف‌کنندگان محصولات نهایی دست یابند.
 در ایران طی سالیان اخیر نیز سعی شده با ایجاد زیرساخت‌ها و توانمند نمودن صنایع و خدمات خود محصولاتی رقابت‌پذیر را برای عرضه در سطح جهانی فراهم کند و سهم خود را در تجارت جهانی افزایش دهد. بنا بر علم مدیریت، تجارت خوب در هر دوسوی واردات و صادرات مهم می‌باشد و علی رغم نظر منفی بسیاری به مقوله واردات، می‌توان گفت که چنانچه این موضوع در فرایند تجارت به درستی مدیریت شود نه تنها مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای تولیدکنندگان را با هزینه کمتر و کیفیت بهتر فراهم کند و به طبع آن صنایع کشور می‌توانند محصولاتی رقابت‌پذیر و با کیفیت بهتر را تولید و در سطح داخلی و جهانی ارائه و صادر کنند.

در شرایط امروزی که مرزهای فیزیکی در تجارت معنا و مفهوم خود را از دست داده، کشورها رقابت بسیاری برای توسعه بازارها و نفوذ به بازارهای جدید داشته و در این مسیر سعی دارند میزان زیادی از بازار یک کشور را سریع‌تر تصاحب نمایند. با عنایت به نامگذاری سال جدید به‌نام سال "مهار تورم و رشد تولید" سیاست‌گذاران باید به این امر توجه ویژه داشته باشند که تولیدکنندگان در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند با توجه به همسایگی با چهارده کشور و پتانسیل خوب در زمینه منابع انسانی‌، انرژی و زیرساخت‌های صنعتی با سرعت بیشتری نسبت به تولید در مقیاس جهانی و همچنین صادرات در حوزه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی وارد شده و علاوه بر افزایش حجم صادرات خود از نظر ارزش، به بهبود سبد کالاهای صادراتی نیز بپردازد و صادرات موتور محرک مناسبی نیز برای رشد تولید صنایع کشور برای استفاده از ظرفیت‌های خالی آن‌ها باشد.         

سرمایه‌گذاری موتور محرک رشد تولید

در طی سال‌های اخیر کشورها تلاش گسترده‌ای را برای نفوذ به بازارهای جهانی داشته و حتی با رفتار غیراخلاقی دامپینگ برای به‌دست گرفتن بازار کشورهای رقیب می‌پردازند و برای رسیدن به اهداف تجاری خود استراتژی‌های گوناگونی را نیز به کار می‌برند. کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با همه توان خود محصولات رقابتی را تولید و آماده ارسال به بازار می‌نمایند و آنچه مشهود است بسیاری از بازارها در دنیا اشباع شده و در این بازارها برای فروش محصولات و خدمات خود رقابت سنگینی وجود دارد که ما را به یاد استراتژی اقیانوس آبی و قرمز می‌اندازد. کشورها جنگ سختی را در اقیانوس قرمز برای فروش محصولات و خدمات به راه انداخته‌اند و در این مسیر کشورها و شرکت‌های هوشمند به دنبال اقیانوس آبی محصولات و خدمات می‌گردند.
چنانچه به فرایند تجارت جهانی در این چند سال بنگریم دو منطقه ایران و کل آفریقا برای سرمایه‌گذاری بسیار بکر بوده و می‌تواند نقش اقیانوس آبی را برای سرمایه‌گذاری‌ها بازی کند.

ایران بنا به دلایلی از جمله تحریم، عدم‌عضویت در سازمان تجارت جهانی و بسیاری از منازعات منطقه‌ای تاکنون نتوانسته سرمایه‌گذاری خارجی مناسبی را جذب کند و همچنان‌که در طی دوره برجام شاهد بودیم بسیاری از هیات‌های خارجی که از ایران دیدار کردند اذعان داشتند که ایران تنها کشوری در منطقه هست که پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری صنعتی و تجاری شدن را در سطح منطقه داشته و می‌تواند نسبت به جذب این سرمایه‌ها اقدام کند و زمینه صنعتی شدن بیشتر و در نتیجه توسعه اقتصادی با همکاری کشورهای صنعتی را فراهم نماید. ایران می‌تواند برای خود و چهارصد میلیون مصرف‌کننده کشورهای اطراف خود نقش تولیدکننده را بازی کند که منتج به رشد تولید و افزایش تجارت خارجی ایران در بلند مدت خواهد شد.
انتهای خبر/ ف

کد خبر 3883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =