کد خبر 3913
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد ادامه دارد

در بازارهای جهانی فولاد کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد، به خصوص تداوم افت قیمت مواد اولیه می‌تواند حمایت بهای تمام شده را از بین ببرد و فضا را برای افت بیشتر در کوتاه مدت فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس مازاد عرضه نفت در بازار جهانی تقریبا جمع شد و قیمت نفت در محدوده ۸۰ دلار ثابت ماند. بنابراین قیمت شمش از نظر رابطه آن با نفت نمی‌تواند به زیر ۴۸۰ دلار هر تن فوب برسد ولی افت تقاضا در بازار جهانی آن‌چنانکه انتظار می‌رفت اخیرا قیمت شمش را تا حدود ۵۰ دلار هر تن پایین آورد و به حدود ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار بسته به کشور عرضه‌کننده رسانده است.
در بازارهای جهانی فولاد کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه دارد. به خصوص تداوم افت قیمت مواد اولیه می‌تواند حمایت بهای تمام شده را از بین ببرد و فضا را برای افت بیشتر در کوتاه مدت فراهم کند. هر چند برخی اخبار مثبت هم به گوش می‌رسد. از جمله رشد آمار واردات و صادرات چین در ماه مارس و ثبت بیش‌ترین میزان واردات نفت این کشور در بیش از دو سال گذشته، اما بازار حداقل هنوز واکنش مثبتی به این اخبار نشان نداده است.

 فعالان بازار چین متفق‌القول هستند که نگرانی‌ها در مورد تقاضای ضعیف‌تر از حدانتظار باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شده است و چشم‌انداز قیمت را همچنان نزولی می‌بینند. با این وجود برخی هم خوش‌بین هستند و معتقدند بهبود تقاضا به دلیل اب و هوای بارانی چین به تاخیر افتاده است و احتمالا در اواخر فصل دوم یا فصل سوم سال میلادی اوضاع بهتر خواهد شد.

به هر حال زمزمه‌های رکود اقتصادی در ماه‌های پیش رو نوید کاهش بیشتر قیمت را می‌دهد بنابراین میزان عرضه از تقاضا بیشتر خواهد بود. این مطلب می‌تواند بازار داخلی را نیز از نظر میزان عرضه کالا تحت فشار قرار دهد.

در ادامه به تغییرات قیمتی محصولات فولادی در بازارهای جهانی پرداخت شده است.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نزولی بود و از ۱۲۰ دلار به ۱۱۸.۹ دلار هر تن سی اف آر افت داشت. تقاضای فولاد در چین خیلی فعال نیست و بازار سنگ آهن را در رکود نگه داشته است.
موجودی سنگ آهن بنادر چین تقریبا در پایین‌ترین سطح ۶ ماه اخیر قرار دارد و تقاضا به دلیل رکود فعالیت بازار فولاد و برنامه کاهش تولید کارخانه‌ها کمتر شده است. گرچه بازار امیدوار است تقاضای سنگ آهن در سه ماه دوم سال در سطوح خوبی بماند.

قراضه
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز نزولی بوده از ۳۸۲ دلار به ۳۶۸ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۴۳۰ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.

در همین حال صادرات قراضه آهن امریکا در فوریه سال جاری میلادی ۱۱ درصد رشد ماهانه داشته و ۱.۳۵ میلیون تن ثبت شد در حالی که ماه ژانویه ۱.۲۲ میلیون تن بود.

ترکیه بزرگت‌رین وارد کننده قراضه بود و ۳۸۰ هزار تن خرید داشت و پس از آن مکزیک و ویتنام قرار داشتند. از طرفی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی صادرات قراضه امریکا تغییری نداشت و در ثبات ماند.

قابل ذکر است قیمت قراضه وارداتی در ترکیه طبق آخرین معاملاتی که با اروپایی‌ها صورت گرفت ارزان‌تر شده و میانگین قیمت قراضه ۲۰-۸۰ تا ۴۳۱ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده و محصول امریکا نیز ۴۳۲ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.  ظاهرا قیمت در هر معامله ارزان‌تر شده است.


بیلت
بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از ۵۷۰ دلار قیمت پایانی هفته قبل به ۵۶۲.۵ دلار هر تن فوب رسید در حالی که قیمت قبل از تعطیلات سال نو تا ۶۲۰ دلار بود. در همین حال متوسط قیمت بیلت وارداتی ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر است که ۱۳ دلار افت قیمت هفتگی داشت.

قیمت بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت. افت قیمت قراضه در بازارهای جهانی، اختلاف میان قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی، رکود تقاضای محصولات فولادی و سیاست صبر و انتظار خریداران، قیمت‌ها را نزولی نمود و فعالیت زیادی در بازار رویت نشد. نوسان بازار میلگرد هم بی‌تاثیر نبود. در بازار واردات جنوب شرق آسیا قیمت بیلت ۵۶۰ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که ۲۵ دلار افت قیمت هفتگی داشت.
در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت از حدود ۵۵۲ دلار به ۵۴۵ دلار هر تن درب کارخانه رسید. البته ابتدا تا ۵۴۲ دلار هم افت داشت و آخر هفته کمی بهبود یافت. بیلت وارداتی به چین نیز ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار هر تن سی اف آر بود.
آخرین قیمت بیلت صادراتی ایران نیز در ۵۴۳ تا ۵۶۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌شد ولی خریداران انتظار تخفیف داشتند.

همچنین بیلت صادراتی ویتنام نیز ۵۳۰ دلار هر تن فوب ثبت شد که در ثبات ماند. در تایلند هم بیلت وارداتی ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که حدود ۱۰ دلار افت هفتگی داشت. البته معامله‌ای در این قیمت‌ها نهایی نشد.

 قیمت شمش روند نزولی داشت. تلاش دولت برای کاهش قیمت، افت قیمت در بازار جهانی و روند نزولی قیمت دلار دلایل اصلی کاهش قیمت بود.


مقاطع
رشد قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای و بهبود قیمت محصولات فولادی از قیمت بیلت حمایت کرده است. قرارداد میلگرد تحویل ماه می در بورس شانگهای یک دلار بهبود روزانه داشته ۵۶۷ دلار هر تن شده است.

هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۶۲۷ دلار به ۶۱۳ دلار هر تن فوب افت داشت. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای از ۵۸۱ دلار به ۵۶۷ دلار هر تن رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۸ دلار ارزان‌تر شده و به قیمت ۶۸۰ دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵ دلار ارزان‌تر شده ۹۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۷۰۰ یورو هر تن درب کارخانه ثابت باقی ماند.

 علیرغم اینکه اکثر کارخانه‌ها از موجودی کافی برخوردار نیستند جو به وجود آمده از طرف دولت باعث عقب نشستن خریدارها و کاهش قیمت شد.

بازار تیرآهن تحت تاثیر جو روانی به وجود آمده از طرف دولت روند نزولی پیدا کرد.

ورق
 هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه تا ۱۵ دلار افت داشته و به قیمت ۶۸۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.

ورق گرم در بازار داخلی چین اخیرا تا ۳ دلار بهبود روزانه داشته ۵۹۴ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوه شده است. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۶۱۳ دلار آخر هفته قبل به حدود ۶۱۲ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا ۲۰ یورو کاهش داشته و ۸۴۰ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در ۱۱۷۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  

 ورق سرد چین نیز در ۶۸۰ دلار هر تن درب کارخانه در ثبات است. ورق سرد صادراتی چین نیز اخیرا نزولی بوده و به مبلغ ۶۹۰ تا ۶۹۵ دلار هر تن فوب ثبت شده است.

کد خبر 3913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =