کد خبر 3930
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

عضو هیأت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

قیمت‌گذاری دستوری با ضرب‌آهنگ تورم/ کاهش قیمت‌ مقاطع فولادی موقتی است!

قیمت‌گذاری دستوری با ضرب‌آهنگ تورم/ کاهش قیمت‌ مقاطع فولادی موقتی است!

عضو هیأت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است مکانیزم عرضه و تقاضا و مقوله تورم با یکدیگر متفاوت بوده و نباید با یک دید به رفع مشکل این دو بخش نگاه کرد. کاهش قیمت برخی مقاطع فولادی کوتاه مدت است و پس از مدتی مجدد افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی بر موج تورم سوار شده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ اخبار کنونی حاکی از نوسان قیمتی در محصولات فولادی و به ویژه آهن‌آلات است. در بررسی علت این کاهش و افزایش قیمت‌ها به نرخ بالای تورم می‌رسیم. به همین خاطر به واکاوی رابطه میان تورم و قیمت آهن‌آلات، به گفت وگو با " بهادر احرامیان"، عضو هیأت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

* قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در حال حاضر در بورس کالا انجام می‌شود که سازوکار مشخصی هم ندارد و به اذعان اهالی فولاد خیلی واضح نیست. آیا باتوجه به اینکه این روزها محصولات فولادی سیر نزولی در بورس کالا داشته‌اند، این قیمت‌گذاری منطقی است و روند کاهشی خواهد داشت؟ 

نکتۀ اصلی که باید به آن توجه شود، خطای بزرگی که در حال اتفاق افتادن است، اینکه ما تغییر قیمت‌ها را در گرانی فرض می‌کنیم در حالی که با تورم مواجه هستیم. اساساً گرانی و تورم دو پدیدۀ متفاوت از هم هستند. علت و دلیل و همچنین راه حل آنها متفاوت است و ما اگر آنها را درست تشخیص ندهیم، طبیعتاً مشکل را نمی‌توانیم حل کنیم. قیمت‌گذاری راه حل و راهکاری است برای زمانی که با گرانی مواجه هستیم. به این معنا که عرضه و تقاضا تعادل ندارند و باعث گرانی و بالا رفتن قیمت‌ها می‌شوند. تورم از چاپ پول به وجود می‌آید و اصلاً جدا از عرضه و تقاضا است. به عنوان مثال ممکن است عرضه و تقاضای یک کالایی کاملاً بالانس باشد ولی اگر ما در شرایط تورمی باشیم روز به روز قیمت آن بالا برود. گرانی‌ها هیچ ربطی به عرضه و تقاضا ندارد. ما باید ببینیم که آیا در کشور با گرانی مواجه هستیم یا تورم؟! به نظر بنده ما با توجه به آنچه که در این سال‌ها دیده‌ایم، با تورم مواجه هستیم و نه گرانی. بنابراین تمام راهکارهایی که وجود دارد مثل بورس و خارج از بورس و قیمت‌گذاری‌ها، به هر صورت اینها نمی‌توانند از تورم جلوگیری کنند و فقط مقداری به تولیدکننده و مصرف کننده ضربه می‌زند. 

* در دو ماه اخیر، تقریباً کاهش ۱۵ درصدی در قیمت آهن‌آلات و به ویژه میلگرد را شاهد بودیم پس با این وجود اقدام دولت با هدف جلوگیری از رشد قیمت‌ها و دخالت در بازار و اعمال قیمت‌گذاری دستوری و اتخاذ برخی سیاست‌ها اتفاق مثبتی در کف‌سازی قیمت‌ها به همراه نخواهد داشت؟

وقتی در کشور تورمی زندگی می‌کنید، چیزی به اسم کف قیمت وجود ندارد و قیمت‌ها رو به افزایش است. شاید در کوتاه مدت  این اتفاق رقم بخورد. وقتی تورم وجود دارد به هر حال در میان مدت و دراز مدت قیمت‌ها رو به افزایش خواهد بود و در این صورت کف قیمت وجود ندارد. 

* با این مکانیزم که عرضه و تقاضا عامل اصلی کاهش قیمت‌ها نخواهد بود، بنابراین نباید انتظار ایجاد تعادل در بازار را داشت.

همان طور که اشاره کردم، مسئله عرضه و تقاضا نیست که باعث افزایش قیمت می‌شود، تورم است که آن یک پدیده پولی است. اصلاً موتور محرکه افزایش قیمت‌ها عرضه و تقاضا نیست و پدیده پولی عامل اصلی آن است. خارج از بازار آهن و فولاد، همان مسئله‌ای که باعث افزایش قیمت مسکن, دلار و خدمات می‌شود. 

* با توجه به اظهارات شما یعنی کاهش قیمت مقاطع فولادی کوتاه‌مدت خواهد بود؟

بله. کوتاه مدت است و پس از مدتی مجدد افزایش پیدا خواهد کرد و این یعنی بر موج تورم سوار شده‌ایم. با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد مدتی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و بعد از مدتی افزایش می‌یابد. تأکید بنده روی این موضوع است که تورم را با گرانی اشتباه نکنیم و ما با یک مشکل کلان مواجه هستیم. وقتی تقاضا هم وجود نداشته باشد، تورم باعث می‌شود که قیمت‌ها افزایش پیدا کند. پس با این حال صنعت فولاد و فعالان در این حوزه نمی‌توانند تأثیرگذار باشند و شورای فولاد و آهن نمی‌توانند به این مسئله ورود کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر 3930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =