کد خبر 3932
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

در نشست مشترک انجمن سنگ‌آهن ایران و بورس کالا مطرح شد:

شفاف‌سازی گزارش ماهانه تولید گندله و کنسانتره

شفاف‌سازی گزارش ماهانه تولید گندله و کنسانتره

در نشست مشترک انجمن سنگ‌آهن ایران و بورس کالا مقرر شد شرکت‌های تولیدی گندله و کنسانتره آمار تولید، فروش، صادرات و موجودی واقعی انبارهای خود را به صورت ماهانه به انجمن سنگ‌آهن ایران ارائه نمایند تا امکان برنامه‌ریزی در جهت رشد تولید بالادست زنجیره بیشتر فراهم شود.

️به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از آیروپکس نشست مشترک انجمن سنگ‌آهن ایران و بورس کالا با حضور عرضه‌کنندگان گندله و کنسانتره و کارگزاران بورس دیروز ۲۷ فرودین ۱۴۰۲در سالن اجتماعات بورس کالا برگزار شد.

️سعید عسکرزاده، دبیرکل انجمن سنگ‌آهن ایران در این نشست در رابطه با هدف برگزاری آن بین کرد: این نشست به منظور سیاست‌گذاری در عرضه، قیمت و تقاضای محصولات بالادست زنجیره فولاد از جمله گندله و کنسانتره و مشکلات و چالش‌های به‌وجود آمده در این بخش تشکیل شده‌ است.
️سعید عسکرزاده با اشاره به تعامل گسترده و سازنده انجمن سنگ‌آهن ایران با شرکت بورس کالا و تولیدکنندگان گندله و کنسانتره در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ افزود: این تعاملات موج هماهنگی بیشتر بالادست زنجیره فولاد با سیاست‌های وزارت صمت شد.

️وی شرط الزام عرضه محصولات بالادست درب ورس کالا را چالش بخش بالادست زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۱ خواند و اظهار داشت: در اغلب واحدهای تولیدی سال گذشته تولید و انباشت گندله و به تبع آن کنسانتره بسیار زیاد بود و از آنجا که صادرات نیز به حداقل رسیده بود شرایط بسیار نامناسبی برای این بخش ایجاد شده بود.
️دبیرکل انجمن سنگ‌آهن همراهی بورس کالا با انجمن سنگ آهن را در این مقطع زمانی راهگشا ذکر و تصریح کرد: از آنجا که عرضه و تقاضا در این مقطع زمانی با یکدیگر همسان نبود، همراهی و موافقت بورس کالا منجر به تعیین قیمت پایه از طرف انجمن شد به شرط اینکه به بازار شوک وارد نکند و سقف قیمتی هم به شیوه کارشناسی تعیین شود.

در ادامه این نشست موارد زیر جزو شروط اصلی ادامه روند بهبود وضعیت تولید و تجارت در سال جدید عنوان شد: همراهی عرضه‌کنندگان در قیمت و هماهنگی و فهم شرایط مختلف داخلی و خارجی، همراهی در میزان عرضه کالا در رینگ صادراتی در کنار رینگ داخلی، تلاش عرضه‌کنندگان در فروش کالا و عدم اکتفا به عرضه در بورس کالا و توجه به صادرات به منظور ادامه روند کاهشی موجودی انبارها تا قبل از زمستان که احتمالا با کاهش تقاضای ناشی از قطعی گاز خواهیم بود.
️در این جلسه مقرر شد شرکت‌های تولیدی آمار تولید، فروش، صادرات و موجودی واقعی انبارهای خود را برای سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه به انجمن سنگ‌آهن ایران ارائه نمایند تا امکان برنامه‌ریزی بیشتر فراهم شود.

مدیران عامل و معاونان بازرگانی بنگاه‌های تولیدی نیز از مشکلات خود گفتند
️مهم‌ترین موارد مطرح شده از سوی تولیدکنندگان به شرح زیر بود: رعایت مؤلفه‌های ترجیح حمل و پاداش عیار گندله، توجه دولت به بازارهای کسب شده از سوی شرکت‌های ایرانی و پرهیز از هر تصمیمی که شرایط را برای تداوم و استمرار صادرات سخت یا محدود نماید. عدم اطمینان از تصمیمات دولت و عدم امکان برنامه‌ریزی دولت از وضعیت قطعی‌های برق و گاز با شفافیت اطلاع‌رسانی نماید. الزام عرضه در بورس برای شرکت‌های کوچک برداشته شود. همچنین برای کالاهایی که عنوان کنسانتره یا گندله را دارند ولی بر اساس استانداردها محصول دیگری هستند نیز فکری شود. حداقل محصول شرکت‌هایی که در طول سال عرضه داشته و با اقبال کمتری در بورس کالای ایران مواجه بوده‌اند به نسبت عدم وجود تقاضا از الزام عرضه معاف شوند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =