کد خبر 3945
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دلیل وزیر صمت برای قیمت فولاد واهی است/ ناتوانی در جلوگیری از قاچاق فولاد ناشی از بی‌عرضگی است

دلیل وزیر صمت برای قیمت فولاد واهی است/ ناتوانی در جلوگیری از قاچاق فولاد ناشی از بی‌عرضگی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دلیل وزیر صمت برای قیمت فولاد را واهی توصیف و تاکید کرد قیمت فولاد حداکثر باید حدود 10 تا 12 هزار تومان باشد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ لطف الله سیاهکلی درباره رویکرد برخی شرکت‌های دولتی بزرگ که از مواد اولیه داخلی استفاده کرده اما قیمت محصولات خود را با دلار تلگرامی و قیمت‌های جعلی مطابقت می‌دهند، گفت: در علم اقتصاد قیمت تمام شده به همراه سود منطقی و معقول، قیمت کالا را تشکیل می‌دهد؛ حال این سوال ایجاد می‌شود که آیا قیمت تمام شده هر کیلو فولاد به همراه سود منطقی 20 یا 25 هزار تومان است؟

فولاد وارداتی از فولاد داخلی ارزانتر است

وی با بیان اینکه فولاد تولید داخل گرانتر از خارج کشور است به این معنا که فولاد وارداتی از فولاد داخلی ارزانتر است، افزود: این موضوع در حوزه مس، پتروشیمی و غیره نیز وجود دارد، حال آنکه دستمزد کارگر، هزینه انرژی و مواد اولیه تولید کالاهای پایه‌ای ریالی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه کالاهای پایه‌ای یعنی مس، فولاد و پتروشیمی و مواد اولیه موردنیاز تولید بسیاری از کالاها مانند خودرو، مسکن و لوازم خانگی است، اضافه کرد: زمانیکه این کالاها گران می‌شود همانند این است که دولت آن‌ها را گران کرده زیرا بیشتر شرکت‌های تولیدکننده فولاد، مس و … دولتی و در اختیار وزیر صمت هستند.

 قیمت فولاد حداکثر باید حدود 10 تا 12 هزار تومان باشد

سیاهکلی با اشاره به اینکه وزیر صمت به جای اینکه قیمت خودرو را افزایش دهد باید به سراغ این شرکت ها رود، ادامه داد: قیمت فولاد باید حدود 10 تا 12 هزار تومان باشد در صورت تحقق این مهم بسیاری از کالاها ارزان می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر قیمت فولاد، مس و پتروشیمی واقعی شود، کالاهای تولید شده از این مواد حدود 30 درصد ارزان می‌شود، تصریح کرد: زمانیکه از وزیر صمت درباره علت گرانی این کالاها سوال می‌شود، وی پاسخ می‌دهد که اگر کالاهای پایه‌ای را با قیمت واقعی بفروشیم، فاصله قیمتی فولاد در داخل و خارج زیاد شده و قاچاق اتفاق می‌افتد.

سیاهکلی با طرح این پرسش که فولاد را چگونه می‌توان قاچاق کرد، مگر می‌توان آن را به راحتی از کشور خارج کنیم، افزود: فولاد باید با خودروهای سنگین جابه‌جا شود، آیا نمی‌توان تردد این خودروها را کنترل کرد؟

وی دلیل وزیر صمت برای قیمت فولاد را واهی توصیف کرد و ادامه داد: ناتوانی در جلوگیری از قاچاق فولاد ناشی از بی‌عرضگی است آیا می‌توان فولاد را به صورت کولبری قاچاق کرد؟

سود ۳۰۰ درصدی مس از جیب مردم خارج و نصیب عده‌ای محدود می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان و با بیان اینکه مس 300 درصد سود دارد و این سود از جیب مردم خارج و نصیب عده محدودی می شود، ادامه داد: برای رفع این مشکل باید در مرحله نخست تولیدکنندگانِ کالاهای پایه‌ای ملزم شوند که نیاز بازار داخل را تامین کنند و پس از اشباع بازار داخلی، بتوانند صادارت انجام دهند.

به نقل از خانه ملت

انتهای پیام/

کد خبر 3945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =