کد خبر 3948
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

فولاد خاورمیانه تحتِ فشار رشد صادرات فولاد چین

فولاد خاورمیانه تحتِ فشار رشد صادرات فولاد چین

رشد ۶۰ درصدی صادرات فولاد چین به دنیا در ماه گذشته عامل فشار به قیمت‌های خاورمیانه و دریای سیاه است و کشورهای CIS از جمله روسیه را مجبور به ارایه تخفیف قابل ملاحظه به مشتریان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، رشد اقتصادی چین هفته آینده زمانی که پکن داده‌های سه ماهه اول خود را در مورد تولید ناخالص داخلی این کشور منتشر کند، مورد توجه قرار خواهد گرفت. آمارهای گمرکی منتشر شده در روز پنجشنبه نشان داد که صادرات چین در ماه مارس تقریباً ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و یک دوره ۵ ماهه انقباض را شکسته و جهش قابل توجهی را ثبت کرده است، جایی که اقتصاددانان انتظار کاهش ۷ درصدی را داشتند. به گزارش فولاد ایران، این امر، همراه با خوانش‌های مناسب فعالیت‌های بخش تولید و خدمات، انتظارات تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه اول را که قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود، تقویت کرده است و پیش‌بینی‌های اخیر را شکست داده است.

صادرات محصولات فولادی چین در ماه مارس ۶۰ درصد رشد سالانه داشته ۷.۸۹۰ میلیون تن ثبت شد که از ماه می سال ۲۰۲۱ بالاترین رقم ثبت شده بوده است. بین ژانویه تا فوریه سفارش‌ها بالا رفت و بر آمار ماه مارس اثر داشت. در ماه آوریل نیز این روند ادامه خواهد داشت البته کمتر شده در ماه می افت بیشتری خواهد داشت چون سفارشات صادراتی در ماه مارس کاهش داشته است.

میزان صادرات روزانه فولاد چین در ماه مارس ۲۳ درصد بالاتر از میانگین ژانویه و فوریه بوده و نسبت به دسامبر نیز ۱۹ درصد رشد داشت و بین ژانویه تا مارس نیز چین ۲۰.۰۸۱ میلیون تن فولاد صادر کرد که رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل ثبت نمود.

در این میان صادرات سنگ آهن استرالیا در ماه گذشته میلادی ۱۴ درصد رشد ماهانه داشته ۷۰.۸۳ میلیون تن ثبت شد. چین بزرگترین خریدار سنگ آهن استرالیا در ماه مارس ۵۹.۸۸ میلیون تن خرید داشت که ۱۲ درصد نسبت به فوریه افزایش داشت.

 ژاپن و کره جنوبی نیز رتبه‌های بعدی واردات سنگ آهن استرالیا را به خود اختصاص دادند. واردات ژاپن ۲۹ درصد بالا رفته ۴.۶۴ میلیون تن ثبت شد و خرید کره جنوبی با ۰.۶ درصد افت ماهانه ۳.۲ میلیون تن ثبت شد.

میانگین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ماه مارس ۱۲۷ دلار هر تن سی اف آر چین و در ثبات بود.

انتظار می رود وضعیت صادرات سنگ آهن استرالیا در ابهام و پر نوسان بماند که به دلیل وضعیت تقاضای چین نامشخص است و  بازارهای جهانی با بی ثباتی مالی روبرو هستند.

آمار نشان می‌دهد کره جنوبی در ماه گذشته میلادی حدود ۳۸ هزار تن بیلت صادر کرده که رشد ماهانه ۱۱۵ درصدی داشته است.  ژاپن بزرگترین خریدار بیلت کره بود و حدود ۱۵ هزار تن خرید داشت.

قابل ذکر است بین ژانویه تا مارس نیز صادرات بیلت کره رشد ۷۳ درصدی داشته حدود ۷۸ هزار تن ثبت شد.

اما روند نزولی قیمت‌های فولاد خاورمیانه نیز تداوم دارد، فولادسازان ایران این هفته موفق به فروش‌های صادراتی شمش فولاد با نرخ ۵۰۵ دلار شده‌اند که با توجه به قیمت‌های روز بورس کالا (حدود ۱۷.۹ میلیون تومان/تن) سیگنال دلار ۳۵۴۰۰ تومان را می‌دهد.

شاخص قیمت ورق گرم دریای سیاه روز دوشنبه با سقوط ۷.۸ درصد به ۶۲۵ دلار/تن رسید که تنها ۱۵ دلار گرانتر از قیمت‌های صادراتی چین است.

با این کاهش، قیمت پایه ورق گرم بورس کالا طبق مصوبه شورای رقابت در محدوده ۶۱۸ دلار بوده که با دلار ۲۸۵۰۰ معادل ۱۷.۶ میلیون تومان خواهد بود. البته بازار قطعا بروی این قیمت در دوره بعدی عرضه، رقابت زیادی خواهد کرد.
دلیل کاهش قیمت‌های CIS، ارایه تخفیف کلی از سوی صادرکنندگان روسیه با توجه به رشد ۶۰ درصدی صادرات چین در ماه گذشته است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =