کد خبر 3957
۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت مطرح کرد:

متولی صدور گواهی صادرات، سامانه جامع تجارت شد

متولی صدور گواهی صادرات، سامانه جامع تجارت شد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: صادرات در رینگ صادراتی منوط به دریافت گواهی صادرات از سامانه جامع تجارت است. پیش از این، طبق مصوبه وزارتخانه صمت، دریافت گواهی صادراتی از بورس کالا الزامی بود که انتقادات زیادی در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: صادرات در رینگ صادراتی منوط به دریافت گواهی صادرات از سامانه جامع تجارت است.

 سیف‌الله امیری با بیان این خبر به آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار و کمیته مدیریت بازار وزارت صمت اشاره کرد و افزود: سامانه تجارت به بورس کالا متصل است و پس از ارسال اطلاعات و بررسی اطلاعات مربوط به کالاهایی که در رینگ صادراتی قرار می‌گیرند، گواهی صادرات صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: کالاهایی که مشمول عرضه کل تولید در تالار داخلی است و فروخته می‌شوند، صادرات آنها در تالار داخلی مجاز نیست.

این مقام وزارت صمت تصریح کرد: چنانچه عرضه کالا در تالار اول به فروش نرسد، تولیدکننده مجاز به عرضه کالا در تالار صادراتی است تا صادرکنندگان بتوانند آن را خرید کنند و اگر چنانچه تولیدکننده تمایل به صادرات محصول داشته باشد، می‌تواند با قیمتی که خود تعیین می‌کند، صادرات را انجام دهد.

گفتنی است پیش از این در تاریخ 25 آبان 1401، طبق مصوبه کمیته مدیریت بازار توسط وزارتخانه صمت برای الزام صادرکنندگان محصولات فولادی، دریافت گواهی صادراتی از بورس کالا الزامی شده بود.

همچنین امیری با تاکید برعرضه ۱۰۰ درصدی تمام محصولات در بورس کالا در جلسه ستاد تنظیم بازار گفت: تمام محصولات فولادی، فلزی و غیرآهنی شامل مس، آلومینیوم و سرب، باید در بورس کالا عرضه ۱۰۰ درصدی داشته باشند.

لازم به ذکر است که پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان کف عرضه متفاوت برای تولیدکنندگان در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد را مورد تایید قرار داده بود، چراکه تولیدکنندگان معتقدند میزان تولید در اغلب حلقه‌های این زنجیره به‌مراتب بیشتر از نیاز بازار داخلی برآورد می‌شود و به‌همین دلیل اصرار به عرضه ۱۰۰ درصدی فولاد در بورس کالا اشتباه و به ضرر صادرات بود.

کد خبر 3957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =