کد خبر 3965
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

ارزآوری ۱۲ میلیارد دلاری زنجیره معدن

ارزآوری ۱۲ میلیارد دلاری زنجیره معدن

کل ذخایر اثبات‌شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت اول اکتشافی کشور در گستره‌ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومترمربع انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. صادرات زنجیره معدن از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ گذشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ایران دارای ۸۱ نوع ماده معدنی است. ذخایر اثبات‌شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن معادل ۰.۸ درصد کل ذخایر جهان و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن معادل ۰.۴ درصد از ذخایر جهانی است. همچنین کشور ما دارای ۱۱ میلیون تن روی معادل ۴ درصد از ذخایر جهانی است.

کل ذخایر اثبات‌شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت اول اکتشافی کشور در گستره‌ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومترمربع انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. ازاین‌رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.

در این میان امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با انتشار گزارشی در فضای مجازی از وضعیت مطلوب صادرات صنایع معدنی کشور در سال ۱۴۰۱ خبر داد و نوشت: صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۱ به ۱۲ میلیارد و ۲۳۹ دلار رسیده که از نظر ارزشی ۷.۶ درصد کاهش داشته، لکن از نظر وزنی افزایش ۳.۵ درصدی دارد. 
این در حالی است که زنجیره فولاد با صادرات ۵.۷۶ میلیارد دلاری شاهد افت صادرات ۲۲ درصد و وزنی ۶ درصد بوده و زنجیره مس با صادرات ۱.۵۷۷ میلیارد دلار ۲۷ درصد در رده بعدی قرار دارد.
همچنین زنجیره آلومینیوم در سال گذشته موفق به صادرات ۹۷۳ میلیون دلاری شده که از نظر ارزشی ۲۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده و وضعیت مطلوبی نسبت به سایر محصولات دارد.
گفتنی است قطع گازطبیعی و برق کشور از جمله عوامل مربوط به کاهش صادرات زنجیره فولاد کشور است. این عامل باعث شده تا ترکیب صادرات زنجیره فولاد به سوی محصولات خام‌تر از جمله کنسانتره و گندله آهن سوق پیدا کند این دو محصول با جهش ۲۶ درصدی و ۲۱۸ درصدی در صادرات، یکی از بالاترین ارقام صادراتی سالهای اخیر را به ثبت رسانده است.

ارزآوری ۱۲ میلیارد دلاری زنجیره معدن

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =