کد خبر 3976
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

رشد ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت تیرآهن در عرضه چهارم اردیبهشت

رشد ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت تیرآهن در عرضه چهارم اردیبهشت

طبق اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲، قرار است ۳۴۸ هزار و ۵۵۵ تن محصول شامل مقاطع فولادی، سنگ آهن و آهن اسفنجی عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران در روز دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲، در پی اطلاعیه این شرکت که زمان عرضه برخی محصولات فولادی در هفته منتهی به ششم اردیبهشت ۱۴۰۲ با توجه به تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده (دوم و سوم اردیبهشت ماه)، قرار است ۳۴۸ هزار و ۵۵۵ تن محصول شامل مقاطع فولادی، سنگ آهن و آهن اسفنجی عرضه خواهد شد.

محصولات فولادی عرضه شده شامل تیرآهن، سبد میلگرد ساده صنعتی، آلیاژی و کلاف، شمش بلوم و ناودانی است که تیرآهن با بیشترین افزایش قیمت به مقدار ۱۳/۵ درصد نسبت به هفته گذشته با حجم ۶ هزار ۶۴۷ تن و قیمت ۲۶۶ هزار و ۴۲۱ ریال عرضه خواهد شد. پایین‌ترین قسمت عرضه شده این محصول ۱۹۹ هزار ریال و بالاترین قیمت ۴۶۰ هزار ریال به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده است که افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته است. لازم به ذکر است نوع تسویه برای این محصول نیز به صورت ۵۰ درصد نق و ۵۰ درصد اعتباری است.

این در حالی است که عرضه اعتباری زنجیره فولاد از آهن اسفنجی تا میلگرد به موجب مصوبه ۱۱۳۲۰۴۸۹ صمت و با توجه به اثر این معاملات بروی تحریک تقاضا و رشد قیمت مجاز نبوده و با این حال، بورس کالا تصمیم به عدم اجرای مصوبه کارگروه مدیریت بازار نموده است.

سبد میلگرد ساده سنعتی و میلگرد آلیاژی و کلاف نیز افزایش عرضه نسبت به هفته قبل دارند و به ترتیب با قیمت پایه ۲۷۷ هزار و ۱۷۸ ریال و ۲۱۵ هزار و ۱۲۷ ریال عرضه خواهد شد. گفتنی است در معاملات میلگرد روز چهارشنبه ۳۰ فرودین به دلیل رقابت شدید، قیمت این کالا رشد ۷ درصد داشت طوری که نرخ دلار کشف شده برخی محصولات به ۴۳ هزار تومان رسیده و برخی معاملات میلگرد از جمله فخاس شاهد ۲۹ درصد رقابت بود که توسط بورس کالا لغو شد.

اما شمش بلوم با کاهش عرضه جزئی و بدون تغییر قیمت محسوسی نسبت به هفته قبل عرضه شده است و نوع تسویه آن نیز تماما به صورت نقدی است.

از محصولات سنگ آهنی موجود در بورس کالا روز دوشنبه قرار است فقط ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه عرضه شود که تغییر حجم و قیمتی نسبت به هفته قبل نداشته است. 

آهن اسفنجی نیز با ۴ درصد افزایش عرضه نسبت به هفته قبل به میران ۱۳۰ هزار تن با نرخ پایه ۹۹ هزار و ۸۵۴ ریال ارائه شده که نوع تسویه آن نقدی و در اردیبهشت تحویل داده خواهد شد.

چند نکته در خصوص معاملات هفته آتی شمش و میلگرد به نظر می‌رسد باید خریداران رعایت کنند. طبق مذاکراتی که بین بورس کالا و کمیته تنظیم بازار از سوی صمت با توجه به رشد قیمت شمش فولاد و افزایش ۷ درصدی قیمت میلگرد در معاملات این هفته صورت گرفته، قرار شده حداقل تنش به بازار فولاد و میلگرد کشور منتقل شود.
همچنین توافق شده تا صمت و بورس کالا در هفته آینده با شرکت‌های بزرگ تولید شمش و میلگرد کشور مذاکره کنند و به گونه‌ای عمل شود که سقف رشد قیمت پایه معاملات از ۱ درصد فراتر نرود.
موضوعی که مشخص است این است که عرضه شمش و میلگرد به میزان کافی در بورس کالا در حال انجام بوده و نگرانی از کمبود عرضه حداقل تا پایان خردادماه قابل تصور نیست.

تصویر زیر جزئیات عرضه محصولات فولادی در رینگ صنعتی بورس کالا روز دوشنبه ۴ اردیبهشت را نشان می‌دهد.

رشد ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت تیرآهن در عرضه روز دوشنبه

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =