کد خبر 3998
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از معاملات بورس کالا

میلگرد ساده صنعتی و سنگ آهن کلوخه از معاملات حذف شد

میلگرد ساده صنعتی و سنگ آهن کلوخه از معاملات حذف شد

در پایان معاملات امروز محصولات فولادی در بورس کالا، ۶۱/۵ درصد از محصولات عرضه شده شامل سبد میلگرد ساده صنعتی، سنگ آهن کلوخه و برخی از محصولات شمش بلوم و آهن اسفنجی حذف شده و ۱۳۴ هزار و ۵۵۵ تن محصول معامله شد که تقاضای ۳۵۳ هزار و ۶۰۵ تنی نیز برای آن موجود بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲ قرار بود ۳۴۸ هزار و ۵۵۵ تن محصول شامل مقاطع فولادی، سنگ آهن و آهن اسفنجی عرضه شود که در پایان معاملات ۶۱/۵ درصد از محصولات عرضه شده شامل سبد میلگرد ساده صنعتی، سنگ آهن کلوخه و برخی از محصولات شمش بلوم و آهن اسفنجی حذف شده و ۱۳۴ هزار و ۵۵۵ تن محصول معامله شد که تقاضای ۳۵۳ هزار و ۶۰۵ تنی نیز برای آن موجود بود.

محصولات فولادی عرضه شده امروز شامل تیرآهن، سبد میلگرد ساده صنعتی، آلیاژی و کلاف، شمش بلوم و ناودانی بود که سبد میلگرد ساده صنعتی به دلیل نبود تقاضا به طور کامل از تابلوی معاملات حذف شد.

در همین حال، ۶ هزار و ۶۴۷ تن تیرآهن عرضه شده با ۹/۵ درصد افزایش قیمت نسبت به مبلغ پایه به قیمت ۲۶۶ هزار و ۴۲۱ ریال معامله شد که  پایین‌ترین قسمت معامله ۱۹۹ هزار ریال و بالاترین قیمت ۴۶۰ هزار ریال به ازای هر کیلو بدون ارزش افزوده است که افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته است. لازم به ذکر است نوع تسویه برای این محصول به صورت ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد اعتباری است.

این در حالی است که عرضه اعتباری زنجیره فولاد از آهن اسفنجی تا میلگرد به موجب مصوبه ۱۱۳۲۰۴۸۹ صمت و با توجه به اثر این معاملات بروی تحریک تقاضا و رشد قیمت مجاز نبوده و با این حال، بورس کالا تصمیم به عدم اجرای مصوبه کارگروه مدیریت بازار نموده است.

معاملات امروزِ ۶ هزار و ۹۵۶ تن میلگرد آلیاژی و کلاف با کاهش ۱۰ درصدی قیمت نسبت به نرخ پایه همراه بوده و به مبلغ میانگین ۲۱۵ هزار و ۱۲۷ ریال معامله شد که نرخ میلگرد آلیاژی ۲۰۴ هزار و ۶۸۰ ریال و میلگرد کلاف ۲۱۴ هزار و ۱۰۱ ریال تا ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ ریال متغیر بود.

گفتنی است در معاملات میلگرد روز چهارشنبه ۳۰ فرودین به دلیل رقابت شدید، قیمت این کالا رشد ۷ درصد داشت طوری که نرخ دلار کشف شده برخی محصولات به ۴۳ هزار تومان رسیده و برخی معاملات میلگرد از جمله فخاس شاهد ۲۹ درصد رقابت بود که توسط بورس کالا لغو شد.

اما حجم قابل ملاحظه ۹۳ هزار و ۱۵۰ تنی شمش بلوم در معاملات امروز با ریزش بالایی مواجه شده و فقط ۱۵ هزار تن از این محصول که توسط فولاد خوزستان به صورت نقدی و برای تحویل خرداد ۱۴۰۲ با نرخ پایه ۱۹۵ هزار و ۴۶۰ ریال عرضه شده، معامله شد. این مبلغ نسبت به نرخ پایه عرضه این محصول ۱۲ درصد کاهش دارد.

از محصولات سنگ آهنی عرضه شده در بازار امروز هم که فقط ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عرضه شده بود به دلیل نبود تقاضا به تابلوی معاملت بورس کالا راه پیدا نکرد. 

از ۱۳۰ هزار آهن اسفنجی عرضه شده در بازار امروز نیز با ریز ۱۹/۲ درصدی، حجمی به مقدار ۱۰۵ هزار تن با همان نرخ پایه اعلامی معامله شد که ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ تن نیز تقاضا برای آن موجود بود. ۲۵ هزار تن محصول حذف شده از این قلم کالا مربوط به شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد بود. نوع تسویه ین محصولات نقدی و در اردیبهشت تحویل داده خواهد شد.

چند نکته در خصوص معاملات هفته آتی شمش و میلگرد به نظر می‌رسد باید خریداران رعایت کنند. طبق مذاکراتی که بین بورس کالا و کمیته تنظیم بازار از سوی صمت با توجه به رشد قیمت شمش فولاد و افزایش ۷ درصدی قیمت میلگرد در معاملات این هفته صورت گرفته، قرار شده حداقل تنش به بازار فولاد و میلگرد کشور منتقل شود.
همچنین توافق شده تا صمت و بورس کالا در هفته آینده با شرکت‌های بزرگ تولید شمش و میلگرد کشور مذاکره کنند و به گونه‌ای عمل شود که سقف رشد قیمت پایه معاملات از ۱ درصد فراتر نرود.
موضوعی که مشخص است این است که عرضه شمش و میلگرد به میزان کافی در بورس کالا در حال انجام بوده و نگرانی از کمبود عرضه حداقل تا پایان خردادماه قابل تصور نیست.

تصویر زیر جزئیات نتایج معامله محصولات فولادی، سنگ آهنی و آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای امروز را نشان می‌دهد.

میلگرد ساده صنعتی و سنگ آهن کلوخه از معاملات حذف شد

انتهای خبر/ ف

کد خبر 3998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =