کد خبر 4003
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱

کدام مقاطع فولادی بیشترین طرفدار را در ترکیه دارد؟

کدام مقاطع فولادی بیشترین طرفدار را در ترکیه دارد؟

مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ترکیه در سال 1401 شامل گاز طبیعی، آلومینیوم، اوره، پلی اتیلن، کاتد و قطعات کاتدویک از مس، مفتولات از مس، شمش و میله از آهن و فولاد و پلی اتیلن بوده است.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از ایسنا؛ سازمان توسعه تجارت جزئیاتی از آمار صادرات ایران به ترکیه در سال 1401 منتشر کرد. پس از آنکه اعلام شد که تجارت غیرنفتی ایران رکوردی جدید به ثبت رسانده و صادرات ایران نیز رشدی قابل توجه داشته، آمارهایی از تجارت ایران با اصلی ترین شرکای اقتصادی کشور نیز منتشر شده است. در سال های گذشته، جدا از چین، بخش مهمی از تجارت خارجی ایران به کشورهای همسایه اختصاص پیدا کرده است. امارات متحده عربی اصلی ترین صادرکننده کالا به ایران بوده و عراق نیز دومین مقصد صادراتی کشور در ماه های گذشته بوده است.

در کنار آنها، ترکیه که از چند سال قبل وارد فهرست اصلی ترین شرکای تجاری ایران شده، در سال گذشته نیز چه در حوزه صادرات و چه در واردات، رشدی قابل توجه را به ثبت رسانده و آمارهای سازمان توسعه تجارت نیز آن را نشان می دهد. فرزاد پیلتن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 1401 گفت: آمار دوازده ماهه سال 1401 گمرک ایران نشان می دهد صادرات ایران به ترکیه در سال 1401 نسبت به سال 1400 با رشد 23 درصدی از مرز 7 میلیارد دلار عبور کرده و از 6 میلیارد و 79 میلیون دلار در سال 1400 به مرز 7 میلیارد و 450 میلیون دلار در سال 1401 رسیده است. وی افزود: این سطح از صادرات موجب قرارگرفتن این کشور در رتبه سوم طرف های صادراتی ایران در جهان و رتبه دوم صادرات به 21 کشور هدف توسعه صادرات ایران در سال 1401 شده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مهم ترین اقلام صادراتی ایران به ترکیه در سال 1401 شامل گاز طبیعی، آلومینیوم، اوره، پلی اتیلن، کاتد و قطعات کاتدویک از مس، مفتولات از مس، شمش و میله از آهن و فولاد و پلی اتیلن بوده است. وی در ادامه یادآور شد: واردات ایران از ترکیه نیز در سال 1401 نیز نسبت به سال 1400 با 15 درصد رشد از 2/ 5میلیارد دلار در سال 1400 به حدود 6 میلیارد دلار در سال 1401 افزایش پیدا کرده است. پیلتن با بیان اینکه ترکیه در سال 1401 در رتبه3 مبادی وارداتی ایران از جهان قرار گرفته است، گفت: مهم ترین اقلام وارداتی ایران از ترکیه نیز در سال 1401 شامل روغن دانه آفتابگردان، تراکتورهای جاده ای برای نیمه تریلرها، ذرت دامی، موز، مولدها، جو، دانه سویا، الیاف سنتیتیک، روغن خام سویا و پودر جاذب و پلیمرهای اکریلیک جامد بوده است.

وصول عوارض از کالاهای صادراتی معطل دستورالعمل وزارت صمت

رئیس سازمان گمرک در نامه ای به وزیر صمت خواستار تدوین و تصویب دستورالعمل اعمال عوارض نیم درصدی بر کالاهای صادراتی طبق قانون بودجه 1402 شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران در نامه ای به وزیر صمت، خواستار تدوین و تصویب دستورالعملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای اعمال عوارض نیم درصدی (نیم درصد از ارزش کالا) بر کالاهای صادراتی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 4003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =