کد خبر 4005
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

سنگ آهن در کف نرخ 4 ماهه

سنگ آهن در کف نرخ 4 ماهه

قیمت سنگ آهن با کاهش تقاضا و افزایش موجودی به پایین ترین میزان ظرف چهارماه گذشته سقوط کرد. داده های بازار مسکن چین برای 3 ماه ابتدایی سال جاری مطابق انتظار بهبود نداشت و این موضوع باعث شد تا آهن و فولاد از سکه بیفتد.

به گزارش آهن‌نیوز به نقل از اکو ایران، بهای سنگ آهن در روز جمعه 21 آوریل افت نرخی قابل ملاحظه را به ثبت رساند؛ به نحوی که متال بولتن بهای هر تن از این محصول با عیار 62 درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت کاهش روزانه 7/ 5درصدی برابر 110 دلار و 41 سنت ارزیابی کرد که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از دسامبر 2021 بود. کاهش تمایل کارخانه های فولادی به خرید سنگ آهن و افزایش موجودی انبارهای این کشور باعث شد تا این محصول با افت نرخ مواجه شود. در حالی که بهای سنگ آهن برای تحویل در ماه مه در روز پایانی هفته افتی 82/ 5درصدی داشت و برابر 108 دلار و 65 سنت معامله شد؛ سنگ آهن در بورس سنگاپور با نرخ 108 دلار به فروش رفت که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از 28 دسامبر 2022 بود. همچنین در این روز پرمعامله ترین قرارداد سنگ آهن برای تحویل در ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان، با ثبت کاهش روزانه 82/ 4درصدی با نرخ 5/ 730 یوآن برابر 105 دلار و 96سنت معامله شد که کمترین نرخ فروش آن ظرف چهارماه اخیر بود.

یو چن، تحلیلگر مای استیل مستقر در شانگهای می گوید: علاقه به خرید سنگ آهن از سوی کارخانه های فولادی کمتر از حد انتظار است. تقریبا یک هفته دیگر چین برای روزهای اول تا سوم ماه مه تعطیل می شود؛ انتظار می رفت که پیش از شروع این تعطیلات بر میزان خرید و ذخیره سنگ آهن از سوی فولادسازان چینی افزوده شود. اما عدم رشد تقاضا از سوی کارخانه های فولادی بازارهای آتی این محصول را نیز تحت فشار کاهش نرخ قرار داد و از سکه انداخت. طبق گزارش مای استیل، موجودی سنگ آهن در 45 بندر اصلی چین مورد بررسی توسط این موسسه در هفته منتهی به روز پنج شنبه 21 آوریل با ثبت رشد یک میلیون و 230 هزار تنی برابر رشد یک درصدی به 130 میلیون و 350 هزار تن رسید.

تضعیف تقاضا همزمان با رشد عرضه

سقوط بهای سنگ آهن در روز جمعه 22 آوریل ناشی از چند سیگنال منفی توامان رقم خورد. پی هائو، تحلیلگر مستقر در شانگهای در شرکت کارگزاری بین المللی FIS، معتقد است: داده های بازار مسکن چین در سه ماه گذشته بدتر از انتظار بود و این موضوع تقاضا برای مواد خام مصرفی در تولید فولاد را تضعیف کرد. در عین حال داده های غول های معدنی سنگ آهنی از عرضه کافی سنگ آهن در کوتاه مدت حکایت دارد. ریوتینتو روز پنج شنبه گزارش داد که میزان تولید سنگ آهن این شرکت از معادن غرب استرالیا رشدی 4/ 15درصدی داشته است. شرکت والع نیز از رشد 8/ 5 درصدی عرضه این محصول ظرف سه ماه ابتدایی سال خبر داد. اگرچه از میزان تولید سنگ آهن بی اچ پی ظرف سه ماه ابتدایی امسال کاسته شد، اما این شرکت نیز اعلام کرد که امسال برابر 290 میلیون تن سنگ آهن تولید می کند که رقمی فراتر از میزان تولید در سال قبل خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 4005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =