کد خبر 4015
۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

کاهش قیمت سنگ آهن تا میلگرد در بازارهای جهانی

کاهش قیمت سنگ آهن تا میلگرد در بازارهای جهانی

با فعال شدن بازار چین و از سرگیری صادرات این کشور قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت ضمن اینکه صادرکنندگان ایرانی به دنبال کسب سهم خود از بازار هستند به همین دلیل رقابت بر سر تخفیف بسیار جدی عنوان می‌شود. فارغ از همه اینها قیمت نفت روند نزولی دارد و معنایش این است که تقاضا در بازار فولاد نزولی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با فعال شدن بازار چین و از سرگیری صادرات این کشور قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت ضمن اینکه صادرکنندگان ایرانی به دنبال کسب سهم خود از بازار هستند به همین دلیل رقابت بر سر تخفیف بسیار جدی عنوان می‌شود. 

همین امر افت بیش از ۳۵ دلاری قیمت‌های فوب ایران را به دنبال داشت. فروشندگان ایرانی که قیمت ۵۶۰ دلار را هدف قرار داده بودند در نهایت به قیمت حدود ۵۱۶ دلار راضی شدند. شنیده شده که پیشنهادهای جدید حتی پایین‌تر از سطوح فعلی است. برخی روایت‌ها حاکی از آن است که فروشندگان ایرانی حاضر به پذیرش قیمت‌های ۵۰۵ دلاری نیز هستند هرچند این خبر تایید نشده است.

صادرکنندگان ایرانی به علت مشکلاتی که در نحوه فروش کالا برایشان از اول اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده با مسایل زیادی روبرو هستند که عملا صادرات را متوقف می‌کند.
فارغ از همه اینها قیمت نفت روند نزولی دارد و معنایش این است که تقاضای کالاهای ما بخصوص در بازار فولاد نزولی خواهد بود.

در در بازار چین نیز علی رغم این که داده‌ها صنعتی نشانگر افت میزان موجودی انبارهای میلگرد است، بدبینی موجود در بازار پیرامون تقاضا باعث شده تا قیمت میلگرد نتواند افزایش یابد. 

در زیر به آخرین تغییرات قیمت مقاطع فولادی در بازارهای جهانی پرداخته شده است.

سنگ آهن
متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین نزولی بود و از حدود ۱۱۹ دلار به ۱۱۲ دلار هر تن سی اف آر افت داشت. رکود بازار نقدی و انتشار اخبار مربوط به تعمیرات کارخانه‌ها و در نتیجه محدود شدن ظرفیت تولید و حجم تولید بر قیمت‌ها اثر داشت.  

قراضه
در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت وارداتی قراضه سنگین ۲۰-۸۰ از ۴۳۱ دلار به ۴۱۶ دلار هر تن سی اف آر رسید و آخر هفته با توجه به تعطیلات عید فطر فعالیتی نداشت و ثابت ماند. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک است از این رو برای مدتی بازار قراضه در رکود باقی خواهد ماند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز در ۳۶۸ دلار هر تن فوب باقی ماند. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز قیمت ۴۳۰ دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.

بیلت
بیلت صادراتی فوب دریای سیاه هفته گذشته از ۵۶۲.۵ دلار به ۵۴۵ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت تا ۱۴ دلار ارزان‌تر شده و نرخ ۵۳۱ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بیلت وارداتی به چین نیز از نرخ ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار به ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از ۵۶۰ دلار به ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.


مقاطع
در بازار مقاطع در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از ۶۱۳ دلار به حدود ۶۰۵ دلار هر تن فوب رسید. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای از ۵۶۷ دلار به ۵۶۰ دلار هر تن رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۱۰ دلار ارزان‌تر شده ۶۷۰ دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۱۵ یورو ارزان شده ۶۸۵ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.

ورق
هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه تا ۱۰ دلار افت داشته ۶۷۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. برخی قیمت رایج بازار را بین ۶۲۵ تا ۶۷۵ دلار اعلام کردند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۶۱۲ دلار به ۵۹۵ دلار هر تن فوب رسید.
در جنوب شرق آسیا قیمت ورق گرم وارداتی ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن سی اف آر بود که ۲.۳ درصد افت داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم در ۸۴۰ یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۵ دلار ارزان‌تر شده ۱۱۷۰دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 4015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =