کد خبر 4025
۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰

تجارت سه میلیارد دلاری با همسایه شمالی / خیز ایران برای تجارت با قزاقستان

تجارت سه میلیارد دلاری با همسایه شمالی / خیز ایران برای تجارت با قزاقستان

موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اورسیا و عضویت قزاقستان در این اتحادیه در کنار پتانسیل و ظرفیت های فراوان این کشور برای حضور تجار ایرانی، قزاقستان را به یکی از کشورهای هدف تجاری ایران تبدیل کرده است. در این راستا و یک روز پیش از سفر رئیس جمهوری قزاقستان به ایران، همایش تجاری دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ تجارت ایران و قزاقستان در حال حاضر با وجود فرصت ها و پتانسیل های فراوان تنها 300 میلیون دلار است. نبود زیرساخت های گمرکی و حمل ونقل، فقدان بسترهای مالی و عدم آشنایی تجار دو کشور از بازارهای یکدیگر اصلی ترین موانع توسعه صادرات با قزاقستان است؛ این در حالی است که قزاقستان از جمله مهم ترین کشورهای شمال ایران بوده و از وضعیت اقتصادی مناسبی در مقایسه با سایر کشورهای آسیای مرکزی برخوردار است وگسترش روابط تجاری ایران با قزاقستان می تواند زمینه حضور پایدار ایران را هم در بازار این کشور و هم در بازار کشورهای دیگر، به ویژه اتحادیه اوراسیا فراهم کند. فعالان بخش خصوصی معتقدند فرصت های زیادی برای همکاری بین دو کشور در ارتباط با صنعت، پتروشیمی، معدن، زیرساخت ها، کشت فراسرزمینی و بخش نفت و گاز وجود دارد که لازمه آن گسترش روابط با این کشور و حذف موانع تجارت با آن است و در صورت فراهم شدن زیرساخت ها و رفع موانعی مانند مشکلات نقل وانتقال پول و رفع مشکلات صدور ویزای بلندمدت تجاری، بخش خصوصی دو کشور می توانند در زمینه صادرات کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی و همکاری های علمی، توسعه گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت همکاری های جدی و جدیدی را آغاز کنند.

عملکرد صادراتی ایران و بررسی کالاهای عمده وارداتی قزاقستان در سال 2021 همچنین نشان می دهد ایران پتانسیل صادرات در «محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد»، «سایر میله از آهن یا فولاد آهنگری شده»، «پلی اتیلن سنگین» و «پلی کلرور وینیل» به این کشور را دارد.

طی 11ماه سال 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال 1400، صادرات ایران به قزاقستان به لحاظ ارزشی با افزایش حدود 5 درصدی، اما به لحاظ وزنی با کاهش 4/ 3درصدی مواجه شده است که نشان می دهد برخلاف سال های گذشته، مقدار صادرات کالایی ایران افزایش پیدا نکرده و ارزش صادرات نیز از محل رشد متوسط قیمت های صادراتی افزایش یافته است و توافق نامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا در سال 1398 نتوانسته تاثیر چندانی در تغییر تجارت ایران و قزاقستان به نفع ایران طی سال های اخیر داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 4025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =