کد خبر 4039
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

بازسازی سکوهای آزادی ۲ سال زمان می‌خواهد/ امجدیه ۸۰ سال پیش، ۲ ساله ساخته شد

بازسازی سکوهای آزادی ۲ سال زمان می‌خواهد/ امجدیه ۸۰ سال پیش، ۲ ساله ساخته شد

با اعلام مهیار عسگریان، سرپرست شرکت توسعه و تجهیز، بازسازی سکوهای استادیوم آزادی ۲ سال زمان می برد! تعجب نکنید یا فکر نکنید اشتباهی در متن رخ داده، ۲ سال زمان فقط برای بازسازی سکوهای پیر آزادی.

به گزارش آهن‌نیوز؛ سوالی که اذهان عمومی را درگیر می کند این است: اگر قرار شود ورزشگاه آزادی تخریب شود و دوباره این بنای عظیم را بسازند چقدر زمان خواهد برد؟

اما ساخت وساز ورزشگاه در تمام دنیا تا این اندازه زمان بر نیست و برخلاف کشور ما که برای بهره برداری از ورزشگاه نقش جهان دو تا سه نسل طول کشید یا چند سال زمان برد که چمن مصنوعی ورزشگاه وطنی قائمشهر بشود طبیعی، معماران کشورهای دیگر قدر فرصت ها را می دانند و ورزشگاه های تر و تمیزی که از طریق تلویزیون می بینیم حاصل تلاش های عده ای کاربلد در کوتاه ترین زمان ممکن است. یکی از علت های طولانی شدن پروژه ساخت یا بازسازی ورزشگاه ها انجام کار همزمان با برگزاری مسابقات است که در بقیه کشورها هم شرایط مشابه می باشد اما از ارکان بازدارنده نیست! علت اصلی در تهیه بودجه یا تامین منابع مالی است که معمولا در کشور ما که فوتبال تقریبا در احاطه دولت است باعث درجا زدن در زمینه های سخت افزار و نرم افزار می شود.

شما در فوتبال دنیا نمی بینید مثلا حق پخش تیم ها نادیده گرفته شود یا دولت تا این حد که در کشور ما شاهد آن هستیم تصمیم گیرنده باشد و وقتی پای دولتی های ناآشنا به فوتبال باز شود سرنوشت همین است که می بینیم.

اما از موضوع اصلی بحث خارج نشویم! برای سوژه امروز نگاهی به مدت زمان ساخت و ساز یا بازسازی استادیوم های قطر میزبان جام جهانی قبلی و باشگاه رئال مادرید بزرگ ترین باشگاه فوتبال دنیا انداختیم تا مقایسه کنیم با بازسازی صندلی های ورزشگاه آزادی!

میزبان جام جهانی سه ورزشگاه را در یک سال ساخت!

کشور کوچک قطر که همین چند وقت قبل میزبان بزرگ ترین رویداد فوتبالی جهان بود ظرف مدت یک تا سه سال، شش ورزشگاه برای این مسابقات ساخت! جالب است که بدانید در مجموع هشت ورزشگاه میزبان ۳۲ تیم حاضر در مسابقات بود و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس برای ساختن استادیوم هزینه کردند اما زمان را از دست ندادند.

۱. استادیوم الجنوب با ظرفیت ۴۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۹ ساخته شد. ۲. استادیوم ۴۰ هزار نفری شهر الریان در سال ۲۰۲۰ آماده شد ۳. ساخت استادیوم الثمامه با ۴۰ هزار گنجایش در سال ۲۰۲۱ . ۴. استادیوم ۶۰ هزار نفری البیت در سال ۲۰۲۰. ۵.استادیوم ۴۰ هزار نفری شهر دوحه در سال ۲۰۲۱ .۶. استادیوم ملی لوسیل با ۸۰ هزار ظرفیت هوادار در سال ۲۰۲۱. در نهایت جام جهانی در سال ۲۰۲۲ برگزار شد! عجیب تر اینکه قطری ها ورزشگاه موسوم به ۹۷۴ که از ۹۷۴ کانتینر بازیافتی ساخته شده بود را بعد از مسابقات در عرض مدت کوتاهی جمع کرده و به کشور دیگری انتقال دادند!

رئال متخصص رکورددار بازسازی استادیوم!

رئال مادرید پرافتخارترین باشگاه تاریخ فوتبال دنیا در بازسازی استادیوم محل برگزاری بازی های خانگی خود ید طولایی دارد! استادیوم سانتیاگو برنابئو از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۷ در دهه های مختلف دچار تغییرات بنیادی شد و مدیران این باشگاه تحولات بسیاری در ظرفیت و نوسازی آن انجام دادند. آخرین ایده برای سر و سامان دهی به این ورزشگاه خاطره انگیز از جانب فلورنتینو پرز مدیر این باشگاه و از سال ۲۰۱۹ شکل گرفت.افزایش گنجایش سکوها تا بیش از ۹۰ هزار صندلی، ساخت رستوران، بار، کافی شاپ و مرکز خرید را در ساختمان اصلی ورزشگاه شامل طرح پرز بود. این طرح از یک معماری بی نظیر و بسیار مدرن برخوردار است که در آن یک سقف متحرک پیشرفته جهت استفاده در فصول بارانی، لحاظ گردیده است. بسیاری از کارشناسان با توجه به فشرده بودن بازی های تیم رئال مادرید، تردیدهایی را در خصوص امکان اجرای این پروژه مطرح کردند. اما شیوع کرونا این فرصت را در اختیار پرز قرار داد تا به بهانه ممنوعیت حضور تماشاگران در لیگ های اروپایی، بازی های تیم اول رئال مادرید را به ورزشگاه دی استفانو منتقل نموده و پروژه بازسازی سانتیاگو برنابئو را شروع کند و زمان اتمام پروژه، تابستان ۲۰۲۲ اعلام شد! سانتیاگو برنابئویی که دیگر با آن ورزشگاه سال ۲۰۱۹ تفاوت های بسیاری دارد و ضمن لحاظ کردن راحتی بیشتر برای هواداران این تیم اسپانیایی وجهه این کشور را در دنیای ورزشی و حتی اقتصادی، سیاسی شکیل تر خواهد کرد.

سرعت ساخت وساز و مرمت سازی استادیوم های ایران از گذشته تا امروز

جالب است که بدانید ساخت مجموعه ورزشی و استادیوم آزادی با تکنولوژی ۴۵ سال قبل در ۱۷ ماه به پایان رسید، عکس های استارت اولیه پروژه در سال ۴۷ و پایان آن در سال ۴۹ نشان از این واقعیت دارد. هرچند بعضی ها هم می گویند این پروژه سه سال زمان برد. مثال دیگر از ساخت و ساز ورزشگاه در سال های پیش از انقلاب ورزشگاه امجدیه است که ۸۰ سال قبل طی ۲ سال ساخته و آماده بهره برداری شد!

اما بعد از انقلاب در سال ۸۱ برای تعویض خاک چمن زمین ورزشگاه آزادی و تعبیه چمن تازه حدود ۱۳ ماه این ورزشگاه تعطیل شد و بازی های پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه تختی برگزار می شد و حالا برای بازسازی سکوها دو سال زمان لازم دارند! ناگفته نماند استادیوم هایی مثل ورزشگاه اختصاصی فولاد از ورزشگاه های استاندارد در فوتبال ما به حساب می آید که پس از انقلاب ساخته شده است و باتوجه به سرمایه گذاری عظیم فولاد مدت زمان زیادی صرف ساخت آن نشد.

منبع: اعتماد

انتهای پیام/

کد خبر 4039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =