کد خبر 4149
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

چشم سوریه به بازار فولاد ایران

چشم سوریه به بازار فولاد ایران

ایران و سوریه درباره سرمایه گذاری در زمینه های متعدد به توافق رسیده اند و کمیته پیگیری این تفاهم نامه ها هم فوراً کار خود را آغاز کرده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ ابراهیم رئیسی به کشور سوریه سفر کرده است. سفری مهم که در هنگامه مورد توجه قرار گرفتن مجدد دمشق در میان کشورهای عربی و احتمال بازگشت سوریه به جمع سران اتحادیه عرب صورت می‌گیرد. همچنین سوریه به علت سال‌ها درگیری و مبارزه با تروریسم، نیازمند آغاز فرآیندهای اقتصادی مطمئن برای جبران خسارت ها و ویرانی ها است که با توجه به خودکفایی و تجربه کشورمان در عرصه های مختلف عمرانی و اقتصادی، اکنون این فرصت برای حضور گسترده شرکت های ایرانی فرآهم آمده است. سوریه ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دارد، که تاکنون به نحو شایسته و مناسب از سوی ایران مورد توجه قرار نگرفته است اما اکنون با سفر رئیس جمهور به این کشور، قرار است که همکاری های اقتصادی در کانون رایزنی ها قرار گیرد.

بررسی ها نشان می دهد که در سال های اخیر، عمده واردات سوریه مواد اولیه نفتی آتش زا، مواد پتروشیمی، محصولات پلیمری، مواد اولیه غیرنفتی، مواد خوراکی، صنایع مهندسی و کشاورزی بوده است. نگاهی به این موارد نشان می دهد که ایران توانایی تبادل تجاری با این کشور را دارد و می تواند بخشی از نیاز بازار این کشور را تامین کند. ایران و سوریه درباره سرمایه گذاری در زمینه های متعدد به توافق رسیده اند و کمیته پیگیری این تفاهم نامه ها هم فورا کار خود را آغاز کرده است. این خبری بود که هفته گذشته یک روزنامه سوری پس از دیدار مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی ایران و سامر خلیل، وزیر اقتصاد سوریه منتشر کرد. بذرپاش درباره تفاهم دو کشور توضیح داده در سرمایه گذاری در بخش برق و نفت نیز توافقات خوبی انجام و کارگروه ها و تیم های فنی مشترک برای اجرای این توافقات تشکیل شد.

ظهیر حیدری نژاد، کارشناس اقتصادی درباره ظرفیت اقتصادی ایران و سوریه به «جام جم» گفت: ایران از نظر سیاسی با سوریه روابط نزدیکی دارد و اکنون این روابط می تواند ماهیت اقتصادی هم پیدا کند که هر دو کشور از منافع آن بهره مند شوند.

وی افزود: ایران ظرفیت بالایی در بخش تولید محصولات معدنی دارد و از آنجا که سوریه به دلیل آسیب های ناشی از جنگ نیازمند بازسازی است باید پروژه هایی تعریف شود. از سوی دیگر ایران از توان خدمات فنی و مهندسی بالایی برخوردار است و امتحان خود را در کشورهای دیگر پس داده، در نتیجه بهترین کشوری که می تواند سوریه را بازسازی کند به نظر می رسد ایران باشد.

حیدری نژاد با اشاره به توان ایران در بخش تامین محصولات معدنی توضیح داد: سوریه به دلیل این که زیرساخت های خود را در جنگ مقابل داعش از دست داد نیاز به بازسازی دارد و ایران در زمینه صادرات سیمان، فولاد، خدمات فنی و مهندسی، صنعت کاشی و سرامیک، لوله و فلزات، بتن و بسیاری از بخش های دیگر توان بالایی دارد.

این کارشناس اقتصادی معتقد است،که سوریه نیازمند بازسازی گسترده است و کشورهای دیگر به دنبال تصاحب این بازار هستند و ایران باید در این زمینه با شتاب بیشتری عمل کند که سفر رئیس جمهور کشورمان به این سرزمین بعید است بدون نتیجه اقتصادی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 4149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =