کد خبر 4150
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

بازار قراضه ترکیه در بحران نبود تقاضا

بازار قراضه ترکیه در بحران نبود تقاضا

تقاضای محصولات فولادی و فروش کارخانه‌های ترکیه ضعیف است از این رو بازار منتظر افت قیمت بیشتر در بازار واردات قراضه می‌باشد. صادرات قراضه آمریکا در ماه آوریل افت ۲۸ درصدی نسبت به ماه مارس داشت که به دلیل کاهش تقاضای خریدار اصلی آن یعنی ترکیه بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار سنگ آهن چین در ثبات نسبی است و متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی ۱۰۶.۴ دلار هر تن (سی اف آر) ثبت شده است. غیبت فعالان بازار به دلیل تعطیلات روز کارگر علت عدم تحرک بازار است. نقدینگی بازار پایین است و منتظر بازگشت خریداران چینی تا پنجشنبه چهارم ماه "می" است.

 با افت قیمت برخی معاملات قراضه وارداتی در ترکیه به کمتر از ۴۰۰ دلار هر تن سی اف آر، متوسط قیمت بازار برای قراضه سنگین ۲۰-۸۰ نیز با ۳ دلار افت روزانه به ۳۹۷ دلار هر تن سی اف آر رسیده است. معاملاتی برای قراضه سنگین امریکا در ۳۹۷ دلار و قراضه خرد شده در ۴۱۷ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. در این بین قیمت‌های درخواستی جدید تا ۳۹۰ دلار هم کاهش یافته است.

تقاضای محصولات فولادی و فروش کارخانه‌های ترکیه ضعیف است از این رو بازار منتظر افت قیمت بیشتر در بازار واردات قراضه می‌باشد. برخی منتظر ۲۰ دلار کاهش قیمت دیگر برای بازار قراضه هستند. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه ۶۴۵ دلار هر تن فوب است که نسبت به یک ماه قبل تا ۶۰ دلار افت داشته است.

 در سه ماه نخست سال جاری میلادی واردات قراضه به ترکیه ۲۵ درصد افت سالانه داشته به ۴.۳۳ میلیون تن رسید. افت تقاضای فولاد و کاهش تولید فولاد علت اصلی پایین آمدن سطح واردات قراضه بود. میزان تولید فولاد خام ترکیه در این مدت ۲۲ درصد افت داشته ۷.۴ میلیون تن ثبت شد. بین ده تولیدکننده برتر فولاد دنیا این بیشترین افت تولید در این سه ماهه بود چرا که زلزله یک سوم تولید فولاد این کشور را تحت تاثیر قرار داد.

از طرفی، آمریکا و هلند عرضه‌کننده‌های اصلی قراضه به ترکیه در سه ماه نخست سال بودند که به ترتیب ۹۵۹ هزار تن و ۵۵۴ هزار تن قراضه به این کشور صادر کردند.

صادرات قراضه امریکا در ماه آوریل افت ۲۸ درصدی نسبت به ماه مارس داشت که به دلیل کاهش تقاضای خریدار اصلی آن یعنی ترکیه بود. میزان صادرات قراضه آوریل حدود ۳۵۷ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز تا ۳۸ درصد افت داشت.

ترکیه با حدود ۱۴۰ هزار تن خریدار اصلی بود ولی حدود ۵۰ درصد کاهش در خرید قراضه امریکا نسبت به ماه مارس داشت. فعالان بازار معتقدند تا قبل از انتخابات ۱۴ ماه می ترکیه بازار قراضه راکد می‌ماند.

قیمت قراضه در حال حاضر حدود ۳۹۷ دلار است که از اواخر دسامبر تاکنون پایین ترین قیمت بوده و قیمت میلگرد هم در ترکیه ۶۴۵ دلار هر تن فوب است که از نوامبر گذشته تاکنون پایین ترین قیمت بوده است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =