کد خبر 4166
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

بازی برعکس کنسانتره و گندله سنگ آهن در بازار داخلی و صادراتی

بازی برعکس کنسانتره و گندله سنگ آهن در بازار داخلی و صادراتی

با توجه به رشد قیمت شمش، انتظار می‌رفت که در عرضه امروز قیمت پایه عرضه کنسانتره و گندله نیز افزایش یابد که طبق اطلاعیه امروز هر دو محصول تا ۶ درصد افزایش قیمت را نسبت به هفته قبل دارند. در بازارهای صادراتی نیز کاهش ۱۵ درصدی قیمت صادراتی کنسانتره آهن عیار ۶۶ درصد فوب ایران طی یک هفته گذشته گزارش شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته گذشته قیمت میانگین موزون گندله سنگ آهن در بورس کالا نسبت به معاملات پیشین، ۲۷ تومان به ازای هر کیلو معادل ۰٫۶ درصد افزایش یافت و به ۴۳ هزار تومان به ازای هر کیلو رسید. قیمت میانگین موزون کنسانتره سنگ آهن نیز با افزایش ۱۳۹ تومانی معادل ۴٫۳ درصدی به ۳۳ هزار و ۶۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.
در هفته گذشته، از ۹۵۱ هزار تن کنسانتره عرضه‌شده در بورس کالا، ۳۹۰ هزار تن، و از ۹۲۵ هزار تن گندله عرضه‌شده، ۳۵۰ هزار تن معامله شد.
با توجه به معاملات شمش در هفته گذشته، ضریب قیمتی کنسانتره به شمش فولادی در بورس کالا در هفته جاری به ۱۵ درصد رسید. ضریب قیمتی گندله به شمش نیز به ۱۹٫۳ درصد رسید. این ضرایب در حال حاضر در کف یک‌ساله قرار دارد و مطلوب شرکت‌های معدنی نیست. شرکت‌های معدنی به دنبال ضریب قیمتی ۱۹ درصد برای کنسانتره و بالاتر از ۲۳ درصد برای گندله هستند.

با توجه به رشد قیمت شمش، انتظار می‌رفت که در عرضه امروز قیمت پایه عرضه کنسانتره و گندله نیز افزایش یابد و چنین هم شد. در عرضه‌های امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، نرخ پایه کنسانتره سنگ آهن با ۵ درصد افزایش به مبلغ ۳ هزار و ۳۴۵ تومان و گندله سنگ آهن با ۶ درصد افزایش به با قیمت ۴ هزار و ۵۳۳ تومان عرضه شده است.

در بازارهای صادراتی اما کاهش ۱۵ درصدی قیمت صادراتی کنسانتره آهن عیار ۶۶ درصد فوب ایران طی یک هفته گذشته گزارش شده است.
شاخص متال بولتن کنسانتره آهن در بنادر چین نیز به روند نزولی خود ادامه داده و افت ۲۵ درصدی ماهانه دارد.
کاهش قیمت کنسانتره آهن به زیر ۱۱۰ دلار در بنادر چین باعث شده تا قیمت‌های فوب بندرعباس نیز نزولی شده و به مرز ۹۱ دلار برای عیار ۶۶ درصد و ۹۴ دلار برای عیار ۶۶ درصد برسد که با احتساب عوارض صادراتی ۰.۵ درصد قانون بودجه و هزینه حمل داخلی و اسکله حدود ۱۴ دلار تا در معدن، سیگنال قیمت ۸۰ دلار در معدن را می‌دهد.
با دلار مبادله ارزی ۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان، نرخ کنسانتره صادراتی معادل ۳ میلیون تومان/تن براورد می‌شود که حدود ۸ درصد ارزانتر از نرخ ۳.۳۶ میلیون تومانی در بورس کالا بوده و اولویت واحدهای سنگ آهنی بر فروش داخلی است.
در مجموع با افت قیمت‌های صادراتی و فاصله ۱ ماه از محدودیت‌های برق تابستانه فولادسازان، فشار بر واحدهای سنگ آهنی در ارایه تخفیف فروش و تخلیه انبارها افزایشی خواهد بود.
خبر امیدوارکننده، تداوم کاهش موجودی انبارهای سنگ آهن چین است که می‌تواند ترمز افت قیمت‌ها را در روزهای آتی کشیده و قیمت‌ها را به نقطه تعادل بازگرداند.

بازی برعکس کنسانتره و گندله سنگ آهن در بازار داخلی و صادراتی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =