کد خبر 4179
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

بازار ورق گرم صادراتی روسیه در هفته گذشته ساکن بود زیرا تقاضایی وجود نداشت و معدود پیشنهادهای خرید هم قیمت‌های پایینی را هدف قرار داده بودند. قیمت‌های پیشنهادی چین در بازار ترکیه زیر ۶۰۰ دلار بر تن CFR است و روسیه هم برای اینکه بتواند رقابت کند باید به کاهش قیمت تن دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، جو بازار ورق گرم چین بعد از انتشار آمار PMI ماه اوریل و و افزایش موجودی انبارها نزولی است. شاخص PMI Caixian رقم ۴۹.۵ را نشان می‌دهد و آمار رسمی رقم ۴۹.۲ که هر دو در محدوده انقباضی هستند. همچنین شاخص فعالیت‌های ساختمانی در چین با کاهش ۱.۷ واحدی نسبت به ماه مارس به رقم ۶۳.۹ واحدی رسید. این در حالی است که ساخت و ساز در چین به دلیل آب و هوای مناسب در ماه اوریل معمولا فعال است. در نتیجه این کاهش غیرمعمول در شاخص ساخت و ساز جو بازار میلگرد هم منفی شد.

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ارائه شده است. خط چین نشان‌گر فاصله قیمتی بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

بازار بیلت در آسیا نیز رو به پایین است. این موضوع عمدتاً به شرایط نامساعد اقتصاد جهانی و رکود در بازار املاک نسبت داده می‌شود. بیلت ایران در قیمت ۵۳۰ دلار CFR تایلند پیشنهاد شده است درحالی که پیشنهادهای خرید حوالی ۵۰۰ دلار بر تن بودند. هزینه حمل از ایران به بازارهای اسیایی حدود ۴۰ تا ۴۵ دلار تخمین زده می‌شود. خریداران حوزه خلیج فارس هم به دنبال قیمت‌های ۵۰۰ دلار بر تن CFR هستند. هزینه حمل در خلیج فارس حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار تخمین زده می‌شود.

بازار ورق گرم صادراتی روسیه در هفته گذشته ساکن بود زیرا تقاضایی وجود نداشت و معدود پیشنهادهای خرید هم قیمت‌های پایینی را هدف قرار داده بودند. قیمت‌های پیشنهادی چین در بازار ترکیه زیر ۶۰۰ دلار بر تن CFR است و روسیه هم برای اینکه بتواند رقابت کند باید به کاهش قیمت تن دهد. انتخابات ۱۴ می در ترکیه باعث عدم اطمینان در بازار این کشور شده است. همچنین افزایش ۵ تا ۱۱ درصدی تعرفه واردات محصولات تخت که پیش از این دو بار به تعویق افتاده بود از ابتدای ماه می اجرایی شد.

قراضه و شمش CIS

در نمودارزیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای این که تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است.
خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

روسیه در اجبارِ کاهش قیمت فولاد

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمتی از این ضریب استفاده شده است.

فولاد ایران در سال ۱۴۰۱

طبق آمار انجمن فولاد ایران تولید فولاد نیمه نهایی با ۸ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۳۰.۴ میلیون تن رسید که از این رقم ۱۸.۷ میلیون تن آن بلوم و بیلت و ۱۱.۷ میلیون تن اسلب بوده است. تولید محصولات نهایی هم ۲۱.۶ میلیون تن گزارش شده که رشد ۱۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. این رقم شامل تولید ۱۲.۵ میلیون تن محصولات طویل و ۹.۱ میلیون تن محصولات تخت است. با این حال آمار صادرات کاهشی بوده است. صادرات محصولات نیمه نهایی با کاهش ۴ درصدی به ۷.۴ میلیون تن افت کرد. این روند نزولی در صادرات عمدتاً به دلیل افت صادرات ۲۰ درصدی اسلب و کاهش آن به ۲ میلیون تن بوده است. صادرات محصولات نهایی هم ۳.۲ میلیون تن گزارش شده که از این رقم ۲.۴میلیون تن محصولات طویل بوده است.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 4179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =