کد خبر 4185
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱

رالی صعود بازار سرمایه به سمت نزول شکست!

رالی صعود بازار سرمایه به سمت نزول شکست!

تا قبل از بازار امروز، شاخص کل بورس رشدی بالغ بر ۶۵ درصدی داشته و همین موضوع در تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه این نگرانی را ایجاد کرده بود که ممکن است یک شوک ناگهانی موجب ترس و خروج پول از بازار شود. بنابرین امروز با یک کاهش ۳.۷۵ درصدی، بیش از ۹۵ هزار واحد شاخص کل ریزش کرده و به محدوده ۲.۴۴ میلیون واحدی و شاخص فلزات اساسی هم ریزش بیش از ۴/۴ درصدی به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار سرمایه در سال جدید رکوردهای جدید شاخص کل را را شکسته و با صعود ممتدی در یک ماه گذشته همراه بوده است. به اعتقاد کارشناسان، یکی از موضوعاتی که توجه تحلیل گران بازار سرمایه را به خود جلب کرد، تغییر مبنای نرخ ارز از سامانه نیما به مرکز مبادله ارز و طلا است، بنابراین نرخ‌گذاری ارز در مرکز مبادله ارز و طلا موجب شده تا توجه به بازار سرمایه بیش از گذشته شود و این مرکز زمینه رشد شاخص کل بورس را فراهم کرده است.

همچنین از دیگر مواردی که موجب شده است تا توجه‌ها به بازار سرمایه بیشتر شود، کاهش ارزش دلاری بازار سرمایه است. با وجود این که شاخص کل بورس سقف سال ۹۹ را شکسته است، اما همچنان ارزش دلاری بازار سرمایه نسبت به سال ۹۹ کمتر است.

اما پس از یک رالی صعودی یک ماهه امروز بازار با فشار بی امان عرضه آغاز به کار کرد به نحوی که اکثر سهام بازار قفل در صف فروش شدند. طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با یک کاهش ۳.۷۵ درصدی، بیش از ۹۵ هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به محدوده ۲.۴۴ میلیون واحدی بازگشت.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز ریزشی ۳۰ هزار واحدی را تجربه کرد. لازم به ذکر است که در سه ماه اخیر چنین ریزشی بی‌سابقه است.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، گل‌گهر، شستا و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با عقب‌نشینی ۱۲۶۴ واحد به رقم ۳۰ هزار و ۷۹۱ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۷۱۳ هزار میلیارد تومان رسید ارزش بازار پایه فرابورس به بالای ۵۰۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۸.۹ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۴۴۵ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۴ هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ‌آهن گهرزمین، آریاساسول، فولاد هرمزگان، بیمه پاسارگاد و صبا تأمین به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

همراستا با شاخص کل، شاخص فلزات اساسی هم ریزش بیش از ۴/۴ درصدی به مقدار ۸۲ هزار و ۸۴۶ واحد داشته و مجدد به کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی بازگشت. تصویر زی جزئیات معاملات این حوزه را نشان می‌دهد.

رالی صعود بازار سرمایه به سمت نزول شکست!

کد خبر 4185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =