کد خبر 4219
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

پیش‌بینی امروزِ بورس ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / "فرود" بازارساز شد

پیش‌بینی امروزِ بورس ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ / "فرود" بازارساز شد

منتقدینی که پیش از این معتقد بودند که دولت قبل در ریزش بورس در سال ۱۳۹۹ عاملیت داشته، امروز نیز دست دولت سیزدهم را دخیل دانستند. ادعاهایی که نشانه و اطلاعاتی برای صحت آن در دسترس نیست و چیزی شبیه به تئوری توطئه است.

به گزارش آهن‌نیوز؛  بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که در دو روز گذشته بورس تهران ریزش سنگینی را پشت سر گذاشته است. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل بورس ۱۲۵ هزار و ۷۶۱ واحد –معدل ۵.۱۵ درصد- ریزش کرد. شاخص هم وزن نیز ۳۷ هزار و ۱۱ واحد –معادل ۴.۴ درصد- پایین آمد. شاخص کل فرابورس کاهش هزار و ۳۴۳ واحدی –معادل ۴.۳۶ درصد- را پشت سر گذاشت. شاخص هم وزن فرابورس نیز ۷ هزار و ۷۸۰ واحد –معادل ۵.۱ درصد- نزول کرد.

در پایان معاملات دیروز، ۵۶ نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام ۶۱۵ نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، ۸ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۹۲ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

در روزی که اغلب نمادها قرمزپوش بودند، در بورس هلدینگ صنعتی ملی (وملی)، شرکت محورسازان خودرو (خوساز) و شرکت کمک فنر ایند امین (خکمک) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت فولاد شاهرود (فرود)، شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) و شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سیمرغ (شرکت سیمرغ)، وتوس (شرکت توسعه شهری توس گستر) و ساروم (شرکت سیمان ارومیه) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت قند چهارمحال (قچار)، شرکت کشت و دامداری فکا (زفکار) و شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب (ثغرب) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

در معاملات دوشنبه، ۵۰ نماد صف خرید داشتند و ۵۸۷ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۲ درصدی نسبت به روز قبل به ۶۸۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۸۳ درصدی به ۱۳ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس تهران در دو روز اخیر روند نزولی داشته است. پس از ریزش ۹۵ هزار واحدی روز یکشنبه، شاخص در روز دوشنبه ۱۲۵ هزار واحد سقوط کرد. ریزش ۵ درصدی دیروز دومین سقوط بزرگ شاخص در کل دوره ۵۶ ساله فعالیت بورس تهران است.

روند نزولی شاخص با خروج پول حقیقی همراه بوده، پس از آنکه روند ورود سرمایه برای ۱۵ روز متوالی تداوم داشت، روز یکشنبه ۴ هزار ۲۹ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد و روز دوشنبه ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان از بازار خارج شد.

دیروز نمادهای فولاد، فارس، فملی، کگل، کچاد و شپنا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و پی پاد، وملی و خوساز از معدود نمادهای سبز بازار بودند.

دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای وبملت، کالا، شپنا، فولاد، وبصادر، شتران، فملی، خساپا، شستا، حکشتی، خودرو، شبندر، وتجارت، وغدیر و خگستر تعلق داشت.

ریزش سنگین شاخص‌های بازار سهام نوک پیکان انتقادات را متوجه سازمان بورس و شرکت بورس تهران کرد. منتقدینی که پیش از این معتقد بودند که دولت قبل در ریزش بورس در سال ۱۳۹۹ عاملیت داشته، امروز نیز دست دولت سیزدهم را دخیل دانستند. ادعاهایی که نشانه و اطلاعاتی برای صحت آن در دسترس نیست و چیزی شبیه به تئوری توطئه است.

برخی نیز ادعا کردند که بازارگردان‌ها ملزم به فروش بودند، ادعایی که توسط مدیر عامل شرکت بورس تهران تکذیب شد. گودرزی ضمن بیان این نکته که «حداکثر سهم فعالیت بازارگردانی در حجم کل معاملات بورس ۵ درصد است که بسیار ناچیز است.» گفت: «ما به هیچ عنوان بازارگردان‌ها را الزام به خرید و فروش سهام نخواهیم کرد؛ بلکه اعلام می‌کنیم که باید مفاد دستورالعمل‌ها رعایت شوند.»

با این همه به نظر می‌رسد ریزش بازار همه جانبه بوده است و هیچ کدام از عوامل بنیادی شناخته شده در بازار به تنهایی نمی‌توانست چنین ریزش بزرگی را رقم بزند. از سوی دیگر برخی بر عامل هیجان تأکید دارند و معتقدند با شکل گیری اولین صف‌های فروش معامله گران به این صف‌ها می‎‌پیوندند و در واقع رفتار هیجانی دارند. برخی نیز معتقدند سطح ۲.۵ میلیون واحدی مرز روانی بازار بود و یک سناریوی قابل پیش بینی پولبک شاخص بود؛ بنابراین در دو روز اخیر شاخص ۲ کانال پایین آمد. آیا صف‌های فروش سنگین دیروز به معاملات امروز سرریز می‌کند؟ به نظر می‌رسد امروز نیز اعداد تابلوی بازار سهام قرمز باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 4219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =