کد خبر 4227
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱

"روز اروپا" چرا در اسرائیل برگزار نشد؟ / از سازمان زغال‌سنگ و فولاد تا اتحادیه اروپا

"روز اروپا" چرا در اسرائیل برگزار نشد؟ / از سازمان زغال‌سنگ و فولاد تا اتحادیه اروپا

۷۳ سال پیش در چنین روزی روبرت شومان، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در یک نطق تاریخی در پاریس ساختار جدیدی از مشارکت سیاسی را برای اروپا ارایه کرد که در آن وقوع هرگونه جنگی میان دولت های اروپایی غیرقابل تصور می شد. در پی آن و در آوریل سال ۱۹۵۱ رهبران شش کشور بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان غربی، فرانسه و ایتالیا در پاریس گرد آمدند و با امضای سندی سازمان زغال سنگ و فولاد اروپا را پایه ریزی کردند.

به گزارش آهن‌نیوز؛ اتحادیه اروپا مطابق سنت هر ساله ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) را به عنوان «روز اروپا» جشن گرفت. این روز همزمان است با سالگرد صدور «بیانیه شومان» در ۹ مه ۱۹۵۰ که راه را برای تشکیل اتحادیه اروپا هموار کرد.

به گزارش یورونیوز، ۷۳ سال پیش در چنین روزی روبرت شومان، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در یک نطق تاریخی در پاریس ساختار جدیدی از مشارکت سیاسی را برای اروپا ارایه کرد که در آن وقوع هرگونه جنگی میان دولت های اروپایی غیرقابل تصور می شد. در پی آن و در آوریل سال ۱۹۵۱ رهبران شش کشور بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان غربی، فرانسه و ایتالیا در پاریس گرد آمدند و با امضای سندی سازمان زغال سنگ و فولاد اروپا را پایه ریزی کردند.

این گروه هفت سال بعد در رم پیمانی را به امضا رساندند و بازار مشترک اقتصادی اروپا یا آنچه بعدها اتحادیه اروپا نام گرفت با هدف ایجاد یکپارچگی اقتصادی و بازار مشترک میان این شش عضو به وجود آمد. اعضای این سازمان رفته رفته زیاد شدند تا سرانجام در سال ۱۹۹۲ با امضای پیمان ماستریخت عملا اتحادیه اروپا تشکیل شد و طی سال های بعد با عضو شدن دیگر کشورها، اکنون تعداد اعضای این اتحادیه به ۲۷ عضو رسیده است. به مناسبت این روز نهادها و موسسات وابسته به اتحادیه اروپا در بروکسل، لوکزامبورگ و استراسبورگ (و همین طور نمایندگی های این تشکل در سراسر جهان) طیف گسترده ای از برنامه های حضوری و آنلاین را به منظور آشنایی بیشتر مردم با اهداف این اتحادیه برگزار می کنند.

مسأله اسراییل

اتحادیه اروپا تصمیم گرفت مراسم «روز اروپا» را که قرار بود روز سه شنبه برگزار شود، به دلیل جلوگیری از مشارکت ایتامار بن گویر در این مراسم که در تل آویو برگزار می شود، لغو کند. این تصمیم بعد از رایزنی های امروز سفرای اروپایی و خدمت فعالیت خارجی اروپا در بروکسل اتخاذ شد. سفرای اروپایی تاکید کردند: متاسفانه، ما تصمیم به لغو مراسم استقبال دیپلماتیک گرفتیم، چراکه نمی خواهیم تریبونی به کسانی بدهیم که دیدگاه های آنها با ارزش های اتحادیه اروپا مغایرت دارد. در همین حال، یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسراییل در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا گفت: دولت در اختلافاتی به سر می برد که دلیلی برای این اختلافات وجود ندارد و بحرانی را با اتحادیه اروپا ایجاد کرد فقط برای اینکه بار دیگر بن گویر ما را در مقابل جهان با گفتمانی که نیازی به آن نیست، به تنگنا بیندازد.

منبع: اعتماد

انتهای پیام/

کد خبر 4227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =