کد خبر 4288
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

گلایه‌های اهالی صنعت زغال‌سنگ به سرپرست صمت / چرا زغال‌سنگ وارد می‌کنید؟

گلایه‌های اهالی صنعت زغال‌سنگ به سرپرست صمت / چرا زغال‌سنگ وارد می‌کنید؟

در گذشته تولید زغال‌سنگ منطقه کرمان بیش از ۷۰۰ هزار تن بود ، اما سال گذشته در این منطقه ۲۵۰هزار تن زغال‌سنگ تولید شد که حاصل سیاست پایین نگاه داشتن و غیر واقعی بودن قیمت زغال سنگ و اصرار بر عدم دخالت در این حوزه به دلیل انحصار مصرف کننده بوده است.

به گزارش آهن‌نیوز؛ انجمن زغال سنگ ایران با ارسال نامه ای به نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از قیمت ارزان زغال سنگ داخلی اعلام کرد: روزگار نه چندان دور تولید زغالسنگ منطقه کرمان بیش از 700 هزار تن بود ، اما سال گذشته در این منطقه 250هزار تن زغالسنگ تولید شد که حاصل سیاست پائین نگاه داشتن و غیر واقعی بودن زغالسنگ و اصرار بر عدم دخالت در این حوزه به دلیل انحصار مصرف کننده بوده است.

به اعتقاد فعالان زغال سنگ کشور،با توجه به قیمت 4 برابری زغالسنگ وارداداتی نسبت به زغالسنگ تولید داخلی واردات این محصول هیچگونه منطق اقتصادی ندارد و در صورتی که برنامه ریزی فنی و اقتصادی دقیقی بر پایه واقعی کردن قیمت زغالسنگ داخلی برمبنای حمایت از تولید داخلی انجام شود علاوه بر گسترش تولید و اشتغال موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد .

ما انتظار افزایش چند صد درصدی قیمت زغالسنگ را نداریم و در صورتی که همانند سایر کشورها نرخ زغالسنگ در برابر شمش فولاد از 5 /26 درصد فعلی به 35 درصد افزایش یابد میتوانیم برنامه ریزی خودکفا شدن در این صنعت را آغاز نمائیم .

متن نامه به شرح زیر است:

باسلام
احتراما به پیوست تصویر قیمت تعیین شده برای زغالسنگ در فرودین ماه سالجاری بر مبنای فرمول ابلاغی آن وزارت خانه که نسبت به قیمت زغالسنگ  اسفند ماه سال گذشته 10 درصد کاهش داشته است ایفاد میگردد . این کاهش قیمت در شرایطی است حقوق کارگران 27 درصد و ریل و آرک معادن 38 درصد ، تجهیزات خارجی 70 درصد افزایش نرخ داشته . نرخ تورم واقعی کشور که بر کلیه هزینه ها تاثیر گذار است مشخص بوده و نیاز به اعلام آن نیست .

عدم افزایش و غیر واقعی بودن قیمت زغالسنگ موجب شده در مناطق کرمان و البرز تولید سیر نزولی داشته و در منطقه طبس هم متاسفانه امسال شاهد سقوط تولید خواهیم بود . در روزگار نه چندان دور تولید زغالسنگ منطقه کرمان بیش از 700 هزار تن بود ، اما سال گذشته در این منطقه 250هزار تن زغالسنگ تولید شد که حاصل سیاست پائین نگاه داشتن و غیر واقعی بودن زغالسنگ و اصرار بر عدم دخالت در این حوزه به دلیل انحصار مصرف کننده بوده است .

نتیجه نهایی این سیاست واردات بیش از5 /1 میلیون تن زغالسنگ و مشتقات به کشور با خروج بیش از 780 میلیون دلار ارز از کشور در سال 1401 آن هم با قیمت چهار برابری زغالسنگ داخلی است . طبق اسناد کدال مندرج در بورس قیمت زغالسنگ وارداتی در سال گذشته حدود هر تن 16 میلیون تومان و متوسط قیمت زغالسنگ داخلی هر تن   4 میلیون تومان بوده است . ممکن است قیمت پائین زغالسنگ داخلی را به موضوع کیفیت زغالسنگ ایران ارتباط دهند اما در بازارهای جهانی نازل ترین و بالاترین کیفیت زغالسنگ حداکثر 35 درصد اختلاف قیمت دارند اما زغالسنگ وارداتی نسبت به زغالسنگ داخلی تفاوت 300 درصدی دارد . سال گذشته ذوب آهن رسما در سامانه کدال اعلام نمود دلیل اصلی زیان آن شرکت  کاهش تولید داخلی و افزایش واردات زغالسنگ با قیمت چندین برابری بوده است .

کشور ایران با 14 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و 5 /1 میلیارد تن  ذخیره قطعی اکتشاف شده از نظر ذخایر یک کشورمتوسط محسوب می شود و با این میزان ذخیره تولید 5 /3 میلیون تن در سال زغالسنگ مورد نیاز کشور حد اقل کاری است که میتوانیم در برابر مردم انجام دهیم .

با توجه به قیمت 4 برابری زغالسنگ وارداداتی نسبت به زغالسنگ تولید داخلی واردات این محصول هیچگونه منطق اقتصادی ندارد و در صورتی که برنامه ریزی فنی و اقتصادی دقیقی بر پایه واقعی کردن قیمت زغالسنگ داخلی برمبنای حمایت از تولید داخلی انجام شود علاوه بر گسترش تولید و اشتغال موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد شد .ما انتظار افزایش چند صد درصدی قیمت زغالسنگ را نداریم و در صورتی که همانند سایر کشور ها نرخ زغالسنگ در برابر شمش فولاد از 5 /26 درصد فعلی به 35 درصد افزایش یابد میتوانیم برنامه ریزی خودکفا شدن در این صنعت را آغاز نمائیم .
 
جناب آقای وزیر ، کار کردن در معادن زغالسنگ سخت ترین کار دنیا آن هم در عمق چند صد متری زمین است لذا انتظار دارد همانگونه که وزارتخانه از کلیه تولیدات داخلی که حتی بالاتر از قیمت جهانی است حمایت می کند چند لحظه هم وقت مفید و با هدف کسب نتیجه  برای فعالان زغالسنگ گذاشته و از تولید داخلی زغالسنگ که پائین تر از قیمتهای جهانی است نیز حمایت کند این حوزه را از انحصار تک مشتری نجات دهد زیرا دلیلی وجود ندارد کارگر معادن زغالسنگ به تولید کنندگان فولاد یارانه انرژی بدهد همانگونه که وزارتخانه از تولیدات داخلی که حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است حمایت می کند انتظار داریم.

با عنایت به موارد فوق الذکر خواهشمند است دستور فرمائید در جهت مبارزه با انحصار ، استفاده از منابع ملی ، جلوگیری از واردات و خروج ارز ، توسعه اشتغال در مناطق محروم و نهایتا ساماندهی معادن زغالسنگ و بالابردن ضریب ایمنی با استفاده از اختیارات قانونی وزارت صمت که در سایر حوزه های صنعتی و معدنی شاهد آن هستم جلسه کمیته پشتیبانی زغالسنگ به ریاست جنابعالی جهت واقعی نمودن نرخ برگزار گردد .

انتهای پیام/

کد خبر 4288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =