کد خبر 43
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

وجود صدها سازه مشابه متروپل در تهران

وجود صدها سازه مشابه متروپل در تهران

پایتخت حدود ۱۲۹ ساختمان پرخطر دارد و منطقه ۱۲ رکورددار بیشترین ساختمان پرخطر در تهران است. ۳۹ پاساژ و سرای تجاری، ۲۵ مجتمع اداری و تجاری، ۱۸ سازمان دولتی و خصوصی، ۸ بیمارستان، ۳ دانشگاه و یک پارک هم در این لیست به چشم می‌خورد.

 به گزارش خبرنگار آهن‌نیور، با گذری بر حوادث در سای‌های اخیر ریزش ساختمان‌های بزرگ و ناامن تنها مختص شهرهای خاص و با شرایط خاص نیست، ساختمان پلاسکو در تهران سال ۹۵ اول آتش گرفت و بعد از حدود سه ساعت فروریخت. آن حادثه ۲۳۵ نفر را مصدوم کرد و حدود ۲۰ نفر را مفقود. آواربرداری از پلاسکو هشت روز طول کشید، آتش و ریزش ساختمان به واحدهای تجاری حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد و ۳ هزار کارگر نیز بیکار شدند.

سال ۹۵ برج سلمان مشهد فروریخت. برج سلمان با زیربنای ۶۳ هزار مترمربع در ۱۸ طبقه احداث شده بود. وقوع آتش‌سوزی هولناک در ایل گلی تبریز در سال ۹۹ اتفاق افتاد.

و حال حادثه ریزش ساختمان نیمه تمام متروپل در آبادان و برجای گذاشتن ده‌ها کشته و مصدوم این پرسش را پیش می‌آورد که چرا نتایج گزارش ملی پلاسکو به داد ساختمان‌های بعدی نرسید؟

گزارش‌های شورای شهر تهران و مطالعات علمی مختلف توسط پژوهشگران حاکی از آن است که بیش از ۱۵۰ مرکز درمانی و ۸۳۰ مدرسه پرخطر در تهران موجود هستند. همچنین به اذعان اعضای شورای اسلامی، شهر تهران بالغ بر ۱۴ هزار بافت ناپایدار سازه‌‏ای دارد و در برابر خطر زلزله با چالش‌های جدی مواجه است.

بررسی‌های متعددی نشان می‌دهد که پایتخت حدود ۱۲۹ ساختمان پرخطر دارد و منطقه ۱۲ رکورددار بیشترین ساختمان پرخطر در تهران است. ۳۹ پاساژ و سرای تجاری، ۲۵ مجتمع اداری و تجاری، ۱۸ سازمان دولتی و خصوصی، ۸ بیمارستان، ۳ دانشگاه و یک پارک هم در این لیست به چشم می‌خورد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در جلسه ای اشاره کرده: ۴۰ درصد بافت‌های نوسازی‌شده در بافت فرسوده کیفیت ساخت ندارند. وی همچنین بیان کرده که این ساختمان‌ها به دلیل عدم‌رعایت استانداردهای ساخت و ساز و به کارگیری مصالح غیراستاندارد، جزو ساختمان‌های ناایمن محسوب می‌شوند.

رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با اشاره به این که ما در حوزه ساخت و مونتاژ در فقر کامل به سر می‌بریم، اظهار داشت: اکثر ساختمان‌سازها در مونتاژ ساختمان راهکارهای سنتی را به کار می‌گیرند و اصلا به نوآوری‌های روز توجه نمی‌کنند.

 برای ارتقای کیفیت بناها، باید از سازه‌های اصلی مانند سازه‌های فولادی شروع کرد؛ که این امر با تعامل شایسته انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی و اداره‌کل استاندارد استان تهران میسر شده‌ است.

به نظر می رسد به یک همکاری چندجانبه بین سازمان نظام‌مهندسی، معاونت عمرانی استانداری، شهرداری تهران و انجمن تولیدکنندگان سازه‌های فولادی با اداره‌کل استاندارد استان تهران برای تسریع و تسهیل استانداردسازی سازه‌های فولادی نیاز است تا از وقوع بیش‌تر این قبیل حوادث هولناک که بار مالی و روانی زیادی بر جامعه وارد می‌کند، جلوگیری شود.

وجود صدها سازه مشابه متروپل در تهران

پایان پیام/ ف

کد خبر 43

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =