کد خبر 4361
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز:

ارتقای تولید نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست

ارتقای تولید نیازمند توسعه زیرساخت‌هاست

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز گفت: ارتقای تولید با مولفه‌هایی همچون افزایش ضریب بهره‌برداری، گردش مالی، اشتغال و کاهش قیمت تمام شده؛ فاکتورهای بسیار با ارزشی هستند که می‌توانند تاب آوری اقتصادی کشور را به نحو قابل توجهی افزایش دهند، مشروط بر این که زیرساخت‌ها همچون ثبات قوانین و بخشنامه‌ها، تأمین مواد اولیه و خوراک کارخانه‌ها، خروج از رکود ساخت و ساز عمرانی و  بهبود صادرات مورد توجه قرار گیرد. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن نوردکاران فولادی ایران، کریم رحیمی مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز معتقد است: مشکلات مرتبط با صنعت نورد به قدری است که نمی‌توان اهم فی الاهم کرد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل بر سر راه صنعت نورد، تأمین مواد اولیه پایدار بوده و از آنجایی که استان آذربایجان شرقی از جمله استان@هایی است که پایه معدنی آهنی ندارد ما مجبور هستیم تمامی منابع و مواد اولیه را از مرکز ایران تهیه کنیم و این به معنای تحمیل هزینه و کرایه اضافه است که تاثیر بسیاری بر قیمت تمام شده محصول نهایی گذاشته و قدرت رقابت با سایر واحدهای تولیدی را به دنبال دارد.

عملکرد بورس شفافیت نداشته و زیر سوال است
رحیمی در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد بورس به عنوان پلتفرم معامله انتقاد کرد و افزود: در همه دنیا بورس به عنوان پلتفرم معامله شناخته شده و با عرضه و تقاضا کشف واقعی نرخ محصول تعیین می‌شود. اما طی چند سال اخیر بورس؛ دست به مهندسی عرضه و قیمت زده و بازار را از تعادل خارج کرده است.
به گفته وی، با اظهار تاسف این موضوع کارکرد بورس را به عنوان نهاد شفاف ساز و تسهیل‌گر زیر سؤال برده است.
این فعال صنعتی در ادامه با اشاره به این که اگر قرار است بورس به این روال ادامه دهد به طور حتم واحدهای تولیدی و نوردی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد اضافه کرد: باید توازن در طول زنجیره فولاد برقرار شود. به این معنا که این تعادل از سنگ آهن تا حلقه انتهایی زنجیره فولاد؛ از تعادل و حاشیه سود مناسبی برخوردار باشد تا آرامش لازم در بازار حکم فرما شود.

چالشی بزرگ به نام تامین انرژی
 این فعال صنعت نورد در بخش دیگری از سخنانش؛ محدودیت و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از دیگر دغدغه‌های صنعتگران نورد دانست و با ابراز تاسف از این که طی چند سال اخیر مشکلات مرتبط با حامل‌های انرژی تبدیل به یک چالش بزرگ شده که عملاً دوام و بقای واحدهای تولیدی را تهدید می‌کند اذعان کرد: در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم، این در حالی است که اگر دو ماه سال را تعطیل رسمی در نظر بگیریم عملاً شش ماه از سال را به این شکل از دست داده‌ایم.
رحیمی با اشاره به این که تأمین حامل‌های انرژی در کشور با مشکل مواجه است و اگر این موضوع به سرعت رفع نشود باید منتظر تبعات آن باشیم افزود: کاهش ضریب بهره‌برداری باتوجه به عواملی که عنوان شد؛ عملا به معنای تهدید واحدهای تولیدی است به عبارتی، ضریب بهره‌برداری در این صنعت به یک سوم ظرفیت کاهش یافته این در حالی است که صنعت فولاد حدود 5تا 7 درصد گاز و حدود 11 درصد برق مصرفی کل صنایع را به خودش اختصاص داده است ولی در موضوع ایجاد محدودیت، صنعت فولاد در رتبه اول قرار می‌گیرد. در واقع در اختصاص منابع، ردیف آخر هستیم و در محدودیت‌ها و قطعی‌ها رتبه‌ نخست را به ما تحمیل می‌کنند.

توسعه صادرات صنعت نورد در ابهام
وی وضعیت صادرات صنعت نورد را بسیار ناخوشایند عنوان کرد و گفت: عدم ثبات بخشنامه‌ها و قوانین، عملکرد و فعالیت تمامی واحدهای فولادی را تحت تأثیر قرار داده و امکان برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت را از بین برده است. به عبارتی این رویکرد باعث می‌شود که واحدهای تولیدی معمولاً با برنامه‌های کوتاه مدت فعالیت کنند و نتیجه آن تولید با ظرفیت اسمی کمتر است.
به گفته رحیمی، در داخل با رکود مواجه هستیم و در سطح بین‌الملل نیز محدودیت در بخشنامه‌ها، مراودات سیاسی و تجاری با سایر کشورها، صادرات را تحت تأثیر قرار داده است. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا به اهداف توسعه‌ای مبنی بر تولید 55 میلیون تن در سال 1404 خواهیم رسید؟ افزود: در بحث کشف ذخیره منابع معدنی و همچنین در ایجاد زیرساخت‌ها شامل انرژی و حمل و نقل، سرمایه‌گذاری و غیره از برنامه اهداف چشم‌انداز عقب هستیم و دسترسی به این برنامه غیرممکن است.

تولید، تاب‌آوری اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد
مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز؛ صنعت فولاد را دومین صنعت درآمدزا و ارزآور کشور دانست و گفت: از لحاظ تناژ صادرات، عدد بسیار قابل توجهی را در این حوزه شاهد هستیم لذا این موضوع می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. همچنین، مولفه‌هایی همچون افزایش ضریب بهره‌برداری و بهره2وری، کاهش قیمت تمام شده، گردش مالی و اشتغال فاکتورهای بسیار با ارزشی هستند که می‌توانند تاب آوری اقتصادی کشور را به نحو قابل توجهی افزایش دهند مشروط بر این که زیرساخت‌ها همچون ثبات قوانین و بخشنامه‌ها، تأمین مواد اولیه و خوراک کارخانه‌ها، خروج از رکود و ساخت و ساز عمرانی و بحث بهبود صادرات مورد توجه قرار گیرد. 
رحیمی با بیان این که هر روز با یک چالش‌ جدید مواجه هستیم که برنامه‌ریزی میان مدت و بلندمدت صنعتگران را به شدت تحت تأثیر قرار ‌می‌دهد یادآور شد: اگر این موضوعات، در روند طبیعی و در مسیر منطقی صحیح اقتصادی قرار بگیرد، ارتقای تولید را به دنبال داشته و نقش بسیار پر رنگی در مهار تورم ایفا خواهد کرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =