کد خبر 4374
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش قیمت جهانی فولاد و مواد اولیه/ تأثیر رشد اقتصادی چین بر چشم‌انداز بازار

کاهش قیمت جهانی فولاد و مواد اولیه/ تأثیر رشد اقتصادی چین بر چشم‌انداز بازار

پس از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ که قیمت فولاد روند کاهشی به خود گرفت، فولادسازان امیدوار به وضعیت بهتر در سال جاری بودند اما از اواخر ماه مارس، کاهش قابل توجهی در قیمت فولاد و مواد اولیه در بازارهای جهانی مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ پس از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ که قیمت فولاد روند کاهشی به خود گرفت، فولادسازان امیدوار به وضعیت بهتر در سال جاری بودند. اما از اواخر ماه مارس، کاهش قابل توجهی در قیمت فولاد و مواد اولیه در بازارهای جهانی مشاهده شد. برای نمونه، قیمت فولاد نورد ۵۰-۷۰ دلار در هر تن کاهش یافت. قیمت جهانی ورق نورد گرم (HRC) به دلیل تقاضای ضعیف و جو منفی بازار تحت تأثیر نااطمینانی در بازار چین و عوامل منفی اقتصاد کلان کاهش یافت.

تولیدکنندگان اروپایی نیز به جو منفی قیمت واکنش نشان می‌دهند. در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳، فولادسازان آلمانی تولید خود را ۶.۶۵ درصد در سال کاهش دادند و به ۹.۱۶ میلیون تن رسید، در حالی که همتایان فرانسوی آنها ۲.۳۳ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۳۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 از سوی دیگر؛ شرکت‌های اروپایی باید با واردات ارزان نیز در بازارهای خود رقابت کنند. شکاف بین قیمت فولاد نورد گرم اروپا و وارداتی از آسیایی بزرگ بود. این وضعیت در کوتاه مدت احتمالا منجر به کاهش قیمت محصولات اروپایی شود. اگر تقاضا بهبود نیابد که با توجه به بی‌ثباتی اقتصادی بعید است، قیمت فولاد نورد گرم ایتالیا احتمالا به ۷۵۰-۷۷۰ یورو در هر تن کاهش یابد.

شش عوامل موثر بر قیمت گذاری در بازار فولاد

  •     عدم قطعیت ژئوپلیتیک جهانی و ادامه سیاست بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ‌های کلیدی.
  •     بهبود ضعیف بخش ساخت و ساز در چین آوریل پیش‌بینی شده بود. به زودی چین تحت پوشش فصل بارندگی قرار خواهد گرفت که مصرف محصولات فولادی را کاهش می‌دهد، بنابراین چشم انداز بازار سنگ آهن هنوز نامطلوب است.
  •     تا ۲۸ می - روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه - وضعیت این بازار منطقه‌ای به شدت نامشخص خواهد بود. علاوه بر این، تقاضای داخلی به دلیل کاهش شدید ارزش لیر تضعیف شده است. اما پس از انتخابات، وضعیت خرید و فروش فولاد و خرید ضایعات بدون تغییر باقی خواهد ماند، زیرا مشکلات جدی‌تری به ویژه کمبود ارز و در دسترس نبودن اعتبار وجود دارد.
  •     فشار قابل توجهی بر قیمت‌ها به دلیل راه اندازی تأسیساتی که قبلاً تحت تأثیر آتش سوزی قرار گرفته بودند، وارد می‌شود. آتش‌سوزی‌هایی در تاسیسات ArcelorMittal در اتحادیه اروپا رخ داده که احتمالا کمبود فولاد نورد گرم را در بازار اتحادیه اروپا در سطح ۱ میلیون تن ایجاد کند. همچنین باید به مشکلات فنی تاسیسات اروپایی تاتا استیل اشاره کرد.
  •     مصرف کنندگان سیاست خرید محتاطانه‌ای را دنبال می‌کنند و انتظار کاهش بیشتر قیمت محصولات فولادی را دارند.
  •     ترس از بحران بانکی در ایالات متحده که چندین مؤسسه مالی بزرگ قبلاً ورشکسته شده‌اند.

تاتا استیل انتظار دارد وضعیت اروپا در جولای تا سپتامبر بهبود یابد که به دلیل هزینه کمتر انرژی است. در صورتی که شرکت در طی دو سال آینده نتواند حمایت مالی مناسبی را از دولت دریافت کند، احتمالا تعطیلی بخش قابل توجهی از عملیات بریتانیا را در نظر بگیرد.
بازارهای مواد اولیه

وضعیت نامطمئن در بازار فولاد منجر به کاهش قیمت مواد اولیه شد:

    ۱- قیمت قراضه

قیمت قراضه جهانی به دلیل تقاضای ضعیف برای فولاد و عدم اطمینان در مورد چشم انداز اقتصادی به کاهش خود ادامه می‌دهد. کاهش قیمت فولاد، فولادسازان را وادار می‌کند تا از خرید مواد اولیه خودداری کنند تا متحمل ضرر نشوند. قیمت قراضه در ترکیه به ۳۶۰ دلار در هر تن می‌رسد. با توجه به عدم تقاضای فولادسازان ترکیه و کاهش قیمت فولاد، بازار انتظار کاهش احتمالی قیمت قراضه در کوتاه مدت را دارد.

  ۲- سنگ آهن

قیمت سنگ آهن به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد کاهش احتمالی تقاضا در چین، به کاهش خود ادامه می‌دهد، زیرا مقامات این کشور احتمالا تولید فولاد را در سطح ۲۰۲۲ محدود کنند. قیمت سنگ آهن همچنان تحت فشار کاهش تقاضا ناشی از کاهش طولانی مدت تولید در برخی از کارخانه‌های فولاد چین است. برخی از شرکت‌ها تعمیرات تجهیزات را در دوره عدم اطمینان در بازار انجام می‌دهند تا متحمل ضرر و زیان بیشتر نشوند.

 در دهه دوم آوریل، قیمت سنگ آهن به ۱۰۷ دلار در تن کاهش یافت. تحلیلگران مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش تولید فولاد در چین و تقاضا برای آن به طور متوسط ​​۹۰ دلار در هر تن خواهد بود. در کوتاه مدت، قیمت سنگ آهن در چین احتمالاً به کاهش ادامه خواهد داد زیرا تقاضای ضعیف برای فولاد همراه با افزایش تدریجی عرضه، روند منفی را برای بازار ایجاد می‌کند.

  ۳- زغال سنگ کک

در سال‌های اخیر، قیمت‌های جهانی زغال سنگ کک‌سازی به دلیل فعالیت کم خریداران کاهش یافته است. قیمت مواد اولیه تنها برای هفته آوریل ۷ درصد کاهش یافت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در دسترس بودن زغال سنگ کک‌سازی استرالیا به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد ظرف چند ماه آینده بهبود خواهد یافت. پیش از این، تحلیلگران S&P Global انتظار کاهش قیمت زغال سنگ‌کک را داشتند.

یک سیگنال مثبت برای بازار، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اول در سطح ۴.۵ درصد سالانه بود که ۰.۵ واحد درصد بیشتر از پیش بینی تحلیلگران بود. تحلیلگران جی پی مورگان و سیتی پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۳ را از ۶ و ۷/۵ درصد به ترتیب به ۶.۴ و ۶.۱ درصد بهبود دادند. به طور کلی، طبق گزارش فیچ، اقتصاد جهانی سال ۲۰۲۳ را بهتر از حد انتظار آغاز کرد که به دلیل سرعت بالای رشد چین و بزرگترین اقتصادها بود.

انتهای پیام/

کد خبر 4374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =