کد خبر 4405
۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

اهمیت توسعه اقتصاد دریای جنوب برای صنعت فولاد

اهمیت توسعه اقتصاد دریای جنوب برای صنعت فولاد

استقرار جمعیت در این مناطق زمینه ایجاد صنایع را به‌وجود آورده است. ایران از سویی در کویر مرکزی مشکل آب دارد و تا ابد نمی‌تواند کارخانه صنعتی و فولادی خود را در فلات مرکزی نگه‌دارد و انتقال این صنایع به‌زودی باید به سواحل مکران انجام شود.

به گزارش آهن‌نیوز؛ ایشان در دیدار با کارگزاران نظام فرموند: «دریا مرکز برکت است، ما هم از لحاظ دریا خوشبختانه دست‌مان باز است؛ در جنوب کشور و در شمال کشور دریا داریم. اقتصادهای متکی به دریا خیلی اقتصادهای بابرکتی است؛ یکی این است؛ به این توجه کنیم. لوازمی دارد[که باید] به آن لوازم ملتزم بشویم، دنبال کنیم، پیگیری کنیم.» حالا سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سفر به استان سیستان‌وبلوچستان روند پیشرفت پروژه توسعه سواحل مکران، عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان و آبگیری سد «کهیر» را پیگیری کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه با چندمنظوره بودن تمامی بنادر شرق استان از نظر تجاری و مسافری، این بنادر نقطه‌عطفی در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی است. برخی مقامات سازمان بنادر دراین‌باره می‌گویند، در سال پیش‌رو با استفاده از توان زیرساختی و ظرفیت‌های عملیاتی بنادر به‌ویژه در بنادر کوچک سواحل مکران شاهد رشد و ارتقای جایگاه در بازارهای کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهیم بود. همچنین این نظریه مطرح شده تلفیق بخش خصوصی و دولتی زمینه‌ساز توسعه و امتداد همکاری‌های دوجانبه بوده که می‌توان در دوران تحریم‌های ناعادلانه از تهدید به فرصت‌های جدیدی رسید. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به استان سیستان‌وبلوچستان در نوع خود سفری متفاوت به‌شمار می‌رود.  این سفر دستاوردهای زیادی داشت که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم. سیستان ‌وبلوچستان یکی از محورهای توسعه کشور است، اما متأسفانه با کم‌کاری‌های دهه‌های اخیر، این استان آن‌گونه که انتظار می‌رفت، رشد نکرد.

مزیت‌های اقتصادی بلوچستان

جنوب بلوچستان به‌وسیله سواحل مهم مکران، ایران را به مهم‌ترین کشور شبه‌قاره هند، یعنی هندوستان متصل می‌کند. اهمیت این اتصال در آن است که در سال‌جاری هندوستان موفق شد انگلیس را از لحاظ اقتصادی پشت‌سر بگذارد و به پنجمین اقتصاد دنیا تبدیل شود. موقعیت یگانه جغرافیایی مذکور شرایطی به وجود آورده است تا سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان برگ برنده‌ای در دستان ایران باشد. بنابراین توجه به ظرفیت‌های بالقوه سیستان‌وبلوچستان و تبدیل آنها به ظرفیت‌های بالفعل در بلندمدت می‌تواند منافع خوبی برای کشور و این استان به همراه داشته باشد.
 
رقابت تجاری 

سواحل مکران تنها سواحل اقیانوسی ایران است که شرایط خوبی فراهم شده تا دولت آنجا را توسعه دهد و مناطق جدیدی مانند شهر جدید تیس ایجاد کند. حدود ۸۰۰کیلومتر از سواحل جنوب کشور به آب‌های آزاد متصل است. بندر چابهار که حلقه اتصالی شمال‌اروپا به جنوب‌شرق آسیاست، در این استان قرار دارد. استقرار جمعیت در این مناطق زمینه ایجاد صنایع را به‌وجود آورده است. ایران از سویی در کویر مرکزی مشکل آب دارد و تا ابد نمی‌تواند کارخانه صنعتی و فولادی خود را در فلات مرکزی نگه‌دارد و انتقال این صنایع به‌زودی باید به سواحل مکران انجام شود. از سوی دیگر هر نوع توسعه در این منطقه نقطه مقابل اقدامات دشمنان ایران و منطقه در ناامن‌سازی سیستان‌وبلوچستان قرار دارد و اقتصاد ایران را متحول می‌کند. در این سواحل می‌توان روابط تنگاتنگ انرژی با کشورهای منطقه مانند عمان و عربستان‌سعودی داشت و بازارهای انرژی مشترک شکل داد و ایران را به هاب انرژی منطقه تبدیل کرد. با فعال شدن کریدورهای عبوری از سواحل مکران همچون شمال ــ جنوب کارشناسان پیش‌بینی درآمد ۲۰تا۵۰میلیارد دلاری سالانه برای ایران دارند. در نتیجه، توسعه این سواحل از لحاظ حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و هر دلار سرمایه‌گذاری در این سواحل هزاران دلار عایدی برای ایران خواهد داشت. در زمینه آبرسانی به جنوب و شرق سیستان‌وبلوچستان فارغ از آن‌که دولت افغانستان حقابه ایران را بدهد یا ندهد، دولت به‌دنبال انتقال آب از دریای عمان به این استان است. با توجه به اهمیت استان‌های شرقی (سیستان‌وبلوچستان و خراسان) از نظر راهبردی و امنیت ملی، این اقدام دولت بسیار ارزشمند است که به افزایش تراکم جمعیتی سیستان‌وبلوچستان و جلوگیری از مهاجرت ساکنان بومی این منطقه منجر می‌شود. سیستان‌وبلوچستان بزرگ‌ترین استان معدنی ایران به‌شمار می‌رود که بالغ بر۳۰نوع مواد معدنی در این استان شناسایی شده است. این معادن حاوی مواد غنی از فلزات و کان‌سارهای معدنی نظیر سرب، مس، کرمیت و طلا است که سبب شده دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این منطقه داشته باشد.

صادرات برق و ایجاد بازارچه مرزی

صادرات برق به پاکستان که از سیستان و بلوچستان خط انتقال آن به بندر گوادر کشیده شده برای ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در شهرستان راسک تخمین زده شده معیشت ۶۰۰۰خانوار به مرز وابسته است. اگر به‌صورت قانونی دولت امتیازاتی به این خانواده‌ها بدهد که بتوانند به وسیله بازارچه‌های مرزی با تعرفه‌های کمتری با طرف پاکستانی داد و ستد داشته باشند، قطعا تحولی شگرف در معیشت این خانواده‌ها رخ خواهد داد. ایجاد بازارچه‌های مرزی با پاکستان و افغانستان می‌تواند حجم ناامنی و قاچاق را در کشور کاهش دهد. این موضوع به‌دلیل اهمیت بالایی که دارد، جزو نخستین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این استان بود و براین‌اساس بازارچه‌مرزی پیشین افتتاح شد.

۱- تامین آب سیستان و بلوچستان
۲-  صادرات برق به همسایگان
۳-  توسعه فناوری معادن
۴- تشکیل بازارچه‌های مرزی
۵- تقویت اقتصاد دریا
۶- اتصال بلوچستان به کشورها
۷- افزایش رقابت تجاری
۸- میزبانی صنایع آب‌بر
۹- تبدیل ایران به هاب انرژی
۱۰- افزایش درآمد ارزی

منبع: جام جم

انتهای پیام/

کد خبر 4405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =