کد خبر 4506
۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

معاون تولیدی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌گو با آهن‌نیوز:

بزرگ‌ترین مشکل زنجیره فولاد ایران بی‌سنگی است

بزرگ‌ترین مشکل زنجیره فولاد ایران بی‌سنگی است

معاون تولید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران معتقد است چالش اصلی زنجیره فولاد در آینده، فقدان ماده معدنی است و تنها راه‌حل آن اکتشاف و استخراج از معادن زیرزمینی و عمیق است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در تولید سنگ آهن، کانسنگ آهن پس از استخراج از معادن طی فرآیندی به سنگ‌آهن دانه‌بندی، کنسانتره، گندله و در ادامه زنجیره فولاد، برای تولید محصولات فولادی به شمش، اسلب و … تبدیل می‌شود. در این زنجیره از استخراج تا تولید محصول نهایی تمامی حلقه‌ها به شدت به یکدیگر وابسته هستند. اصلی‌ترین مصرف کننده سنگ‌آهن، صنعت فولاد است و می‌توان گفت تقریبا ۹۸ درصد سنگ آهن استخراج شده در سطح جهان در صنعت فولاد استفاده می‌شود. 

با توجه به هدف تولید سالانه ۵۵ میلیون تن شمش فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور، برخی کارشناسان معتقدند حتی اگر به این مقدار تولید سالیانه فولاد نرسیم نیز ذخایر معدنی ایران نهایتا برای دو دهه دیگر می‌تواند نیاز به سنگ‌آهن صنعت فولاد را تامین کند و اگر برای حل این بحران چاره‌ای اندیشیده نشود، صنعت فولاد با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و جای خود را از یک کشور تولیدکننده به یک کشور مصرف‌کننده می‌دهد و مجبور است نیاز خود را از طریق واردات تامین کند. شایان ذکر است که برای تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولاد نیاز به تولید ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن داریم.

امیر معینی، معاون تولید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز در رابطه با بحث اتمام ذخیره سنگ آهن تا ۱۵ سال آینده در ایران و صحت این موضوع، گفت: وضع بازار برای استخراج سنگ‌آهن باتوجه به اینکه تمام معادن بزرگ ایران به جایی رسیده که بزرگ‌ترین مشکل آن بی‌سنگی است، خوب نیست. خصوصا معدن چغارت که با وجود قابلیت استخراج، دیگر ذخیره معدنی ندارد و بیشتر از اطراف یا انبارهای کم‌عیار موجود استخراج کرده و سنگ آماده می‌کنیم. اما شرکت سنگ آهن مرکزی از طریق توافق با سازمان انرژی اتمی توانسته تعدادی معادن آهن بسیار خوب کشف و بخشی را به صورت مستقیم به تولید رسانده و بخش دیگر که باید کار شود زیرزمینی است.

به گفته این فعال بخش معدنی، بحث کمبود سنگ آهن برای معادن ایران در ۱۵ سال آینده از هم اکنون شروع شده و روز به روز بدتر می‌شود.

معینی در رابطه با راه کار حل این مشکل عنوان کرد: باید سراغ تکونولوژی‌های جدید و یا معادن هماتیت کم عیار رفت چراکه مگنت در حال تمام شدن است. با این کار می‌توانیم چالش‌ها را پشت سر گذاشته و به اهداف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ برسیم.

معاون تولید شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در خصوص اصلی‌ترین معضل زنجیره فولاد و راه حل آن بیان کرد: معضل اصلی اکتشاف است. اکثر معادن مورد بهره‌برداری در حال حاضر، مربوط به اکتشافاتی است که از زمان روس‌ها انجام شده و یا بیرون زدگی‌هایی که خودشان را نشان داده‌اند و روی آنها کار شده و به مرحله استخراج رسیده است. برای عبور از دغدغه و چالش‌ها باید اقدام به استفاده از اکتشافات عمیق برای دستیابی به معادن و ذخایر خوب موجود در عمق کرد. البته در حال حاضر تکنولوژی حفاری‌های عمیق را نداریم، اما بهتر است سراغ معادن زیرزمینی کم عمق رفته تا بتوانیم به روش زیرزمینی به ماده معدنی دست پیدا کنیم.

وی در ادامه، در مورد وضعیت دستیابی به تکنولوژی حفاری در ایران عنوان کرد: در حال حاضر، بعضی شرکت‌های ایرانی روی تکنولوژی دستگاه حفاری عمیق کار می‌کنند. این در حالی است که در دنیا تا عمق هزار متر پیش رفته‌اند. چالش اصلی ما در آینده، فقدان ماده معدنی است و تنها راه‌حل آن اکتشاف و استخراج از معادن زیرزمینی و عمیق است.

گفتنی است فعالیت معدن‌کاری شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از سال ۱۳۵۰، شروع شده و در ادامه فعالیت این شرکت، محصول تولیدی دانه‌بندی خود را در دو دسته ریزدانه و درشت‌دانه کوره بلند تا سال ۹۳ به ذوب‌آهن اصفهان ارائه می‌کرد. سپس از سال ۱۳۸۰ کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره، به سبد محصولات اضافه شد. از سال ۱۳۹۷ کارخانه گندله‌سازی اضافه شده که ظرفیت آن حدود ۵ میلیون تن است. در حال حاضر نیز محصولی که در کارخانه شرکت سنگ‌آهن تولید می‌شود، چهارمیلیون تن کنسانتره آهن و چهار میلیون تن گندله برای کارخانه‌های احیا است.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای پیام/

کد خبر 4506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =