کد خبر 4509
۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

در حالی که آمارها نشانگر رشد تولید فولاد در چین هستند اما این رشد با تقاضای پایین مواجه شد و همین مساله ریسک مازاد عرضه در بازار را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، روند کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی بی‌وقفه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر تم مشترک در تمامی بازارهای فولادی دنیا از چین تا اروپا و امریکا بوده است. 

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

در بازار چین سقوط در قیمت‌های بازار سهام بخش املاک و حذف برخی از انبوه‌سازان دچارِ مشکل از بازار سهام، به دیدگاه نزولی در بازار فولاد افزوده است. آمار تقاضای ظاهری محصولات نهایی اصلی (ورق گرم، سرد، میلگرد، راد و  ...) هم با کاهش ۱۷۰ هزار تنی نسبت به هفته قبل، به ۹.۷۹ میلیون تن رسیده و بدبینی بازار را تشدید کرده است.

در سوی دیگر و در بازار اتی چین، کاهش پیوسته در قیمت‌های آتی، صادرکنندگان و خریداران خارجی را محتاط کرده است. کاهش قیمت مواد اولیه فولادسازی نیز همچنان ادامه دارد. 

در حالی که آمارها نشانگر رشد تولید فولاد در چین هستند اما این رشد با تقاضای پایین مواجه شد و همین مساله ریسک مازاد عرضه در بازار را افزایش داده است. از طرفی در حالی که تولید همچنان سودآور است، تولیدکنندگان تمایلی برای کاهش تولید ندارند و همزمان در حال نزدیک شدن به فصل کاهش تقاضا هستیم. فعالان بازار به تقاضا فولاد چین در ماه ژوئن هم چندان خوش بین نیستند زیرا آب و هوا معمولا در این ماه مناسب ساخت و ساز نیست.  اما در اروپا برای مقاومت در برابر کاهش بیشتر قیمت‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش تولید شنیده می‌شود.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

اثر مازاد عرضه چین را می‌توان در سایر بازارها مشاهده کرد. ورق گرم چین در بازار ترکیه به قیمت‌های ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار CFR ترکیه پیشنهاد می‌شود و برخی نیز حتی حاضر به فروش در قیمت‌های ۵۵۰ دلار بر تن CFR هستند. پیشنهادهای قبلی در سطح ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار بود که مربوط به ۱۸ می است. این قیمت‌ها بر بازار CIS تاثیر منفی دارد. 

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشان‌گر فاصله قیمتی بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

قراضه و شمش CIS

در نمودارزیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای این که تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است.
خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است. ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمتی از این ضریب استفاده شده است.

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

تقاضای پایین معضلِ تولید فولاد در چین

همچنین بیلت چین در بازارهای شرق آسیا با قیمت ۵۰۰ دلار بر تن CFR تایوان پیشنهاد می‌شود. با لحاظ قیمت برق در تایوان خرید بیلت ۵۰۰ دلاری مقرون به صرفه‌تر از تولید با استفاده از قراضه ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلاری است و باعث فشار بر قیمت قراضه خواهد شد.

از بازارهای صادراتی ایران هم اخباری مبنی بر فروش یک محموله ۳۰ هزار تنی بیلت در سطح ۴۹۴ دلار به مقصد عراق شنیده می‌شود.

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =