کد خبر 4565
۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

فولادی‌ها در صدر صادرات ایران به عمان/ پروژه فولاد سبز مسقط کلید می‌خورد

فولادی‌ها در صدر صادرات ایران به عمان/ پروژه فولاد سبز مسقط کلید می‌خورد

قیرنفت، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیر ممزوج، سه قلم اول کالای صادراتی به عمان و سایر زغال سنگ‌های بهم فشرده نشده، دانه سویا تراریخته و پالم اویل، سه قلم اول واردات از عمان در سال ۱۴۰۱ بوده است. همانطور که ملاحظه می‌شود محصولات فولادی در صدر صادرات ایران به عمان قرار دارد که در صورت ارتباطات بهتر بویژه دریایی می‌توان حجم آن را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ در روزهای اخیر به دنبال سفر پادشاه عمان به تهران گمانه‌زنی‌های زیادی در اهداف و پیامدهای از نقش میانجیگری مسقط تا آزادسازی پول‌های ایران مطرح شده است. عمان برخلاف سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رابطه دوستانه‌ای با تهران داشته و همواره به عنوان کشور حامی صلح و ثبات در منطقه شناخته شده است. این مواضع باعث شده تا حجم تجارت ایران و عمان در سطح مناسبی باشد هرچند که هنوز به سطح مورد نظر فاصله بسیاری وجود دارد.

براساس اعلام گمرک ایران، تجارت بیش از ۱.۸ میلیارد دلاری ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ تجارت ایران و عمان در سال ۱۴۰۱ به حدود یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار رسید. از این میزان تجارت یک میلیارد و ۸۷ میلیون و ۲۱۹ هزار دلار، سهم صادرات ایران به عمان و ۸۰۰ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار، سهم واردات از عمان بوده است.

قیرنفت، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و محصولات نیمه تمام از آهن یا فولاد غیر ممزوج، سه قلم اول کالای صادراتی به عمان و سایر زغال سنگ‌های بهم فشرده نشده، دانه سویا تراریخته و پالم اویل، سه قلم اول واردات از عمان در سال ۱۴۰۱ بوده است. همانطور که ملاحظه می‌شود محصولات فولادی در صدر صادرات ایران به عمان قرار دارد که در صورت ارتباطات بهتر بویژه دریایی می‌توان حجم آن را افزایش داد.

صادرات فولاد از عمان

عمان که از دیرباز برای بسیاری از نیازهای فولاد خود وابسته به واردات بوده، اکنون به عنوان صادرکننده خالص این کالا ظاهر شده است. بطوریکه، عمان طی پنج سال گذشته انتقال مهمی را از واردکننده فولاد به صادرکننده خالص انجام داده است. عمان سالانه حدود یک میلیون تن فولاد وارد می‌کرد که با برنامه‌ریزی تولید، حمل و نقل و لجستیک؛ امروزه سالانه حدود ۱.۵ تن فولاد صادر می‌کند. بخش فولاد در حال حاضر حدود ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) عمان را تامین می‌کند.

بنادر پیشرفته عمان مانند «صحار»  صادرات سالانه حدود ۱ میلیون تن محصولات فولادی از جمله میلگرد را به بازارهای بین المللی امکان‌پذیر می‌کند. بازارهای صادراتی فولاد عمان شامل بازارهای آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا و برای اولین بار در سال جاری به استرالیا بود. البته حدود ۳.۵ تن مواد خام نیز عمدتاً از هند برای نیازهای پروژه‌ها وارد می‌شود.

 توافقنامه تجارت آزاد (FTA) بین عمان و ایالات متحده نیز برای بخش فولاد مفید بوده است. این توافقنامه واردات بدون عوارض را از ایالات متحده به سلطان نشین امکان پذیر کرد. البته، بر اساس تصمیمات بخش ۲۳۲ که در مورد واردات فولاد و آلومینیوم توسط دولت سابق ایالات متحده اعمال شد، تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر فولاد و ۱۰ درصدی بر آلومینیوم اعمال شده است.

عمان پیشرو در فولاد سبز

یک شرکت آلمانی متخصص در فناوری‌های سوخت هیدروژنی برای نخستین بار در عمان استراتژی حمایت از تولید «فولاد سبز» را آغاز کرده است. این ابتکار مهم که قرار است تا سال ۲۰۲۴ عملیاتی شود، این پتانسیل را دارد که سلطان‌نشین عمان را در میان تولیدکنندگان پیشگام فولاد سبز در جهان قرار دهد.

شرکت Hydrogen Rise AG که مقر آن در مونیخ است، از طرح‌هایی برای آزمایش تولید فولاد سبز در مجتمع بندری صحار با استفاده از هیدروژن سبز به عنوان جایگزین انرژی کم کربن برای سوخت‌های فسیلی، رونمایی کرده است. این ابتکار که در ابتدا به عنوان یک سرمایه‌گذاری در مقیاس متوسط ​​برنامه ریزی شده بود، احتمالا در آینده افزایش می‌یابد.

یک شرکت، تأسیسات هیدروژن سبز را در صحار «توسعه، ساخت و راه اندازی» خواهد کرد تا انرژی مورد نیاز  را تامین کند. عمان می‌تواند پیشگام در استفاده از این فناوری‌های کربن‌زدایی برای ‌جویی در گاز طبیعی، کاهش انتشار کربن و تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی فولاد سبز در حال توسعه باشد.

این اقدام اولین ابتکار عملی برای مهار هیدروژن سبز بدون کربن برای کربن‌زدایی صنایع سنگین در سلطان نشین عمان است. در سطح جهان، صنعت آهن و فولاد حدود ۸ درصد از کل انتشار CO۲ را به خود اختصاص می‌دهد.

در سال ۲۰۲۰، شرکت آلمانی Hydrogen Rise LLC در سلطان نشین عمان با هدف ایجاد سرمایه گذاری مشترک با سرمایه گذاران خصوصی عمانی برای برنامه ریزی، توسعه، ساخت و راه اندازی کارخانه‌های تولید هیدروژن سبز در این کشور راه اندازی کرد. پیش از این، Hydrogen Rise با همکاری دانشگاه فناوری آلمان در عمان (GUtech)، مرکز هیدروژن عمان را برای حمایت از یادگیری و تحقیق و توسعه راه اندازی کرد.

در مجموع ایران و عمان بسترهای همکاری بسیاری مانند گاز و فولاد دارند که آن نیز در گرو اتصالات دریایی و توسعه بنادر جنوبی است. همچنان بنادر عمان این ظرفیت را دارند که تهران از آن به عنوان مرکز صادرات مجدد به جای امارات استفاده کند. همچنین صادرات موادغذایی و خودروهای ایرانی میتواند در دستور کار گیرد. یکی از بخش های مورد نیاز عمان در حوزه گاز است که نیاز به واردات از ایران دارد و در سال‌های گذشته بارها در این زمینه توافق حاصل شده که به دلیل تحریم‌ها هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 4565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =