کد خبر 4572
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

موانع داخلی در بازرگانی خارجی / صادرات فولاد ایران در پرتگاه است

موانع داخلی در بازرگانی خارجی / صادرات فولاد ایران در پرتگاه است

فعال صنعت فولاد معتقد است با وجود بازارهای صادراتی برای کشور، دستورالعمل‌های داخلی اعم از ارز چند نرخی، اجبار به فروش ارز با قیمت دستوری در سامانه نیما و مواردی از این قبیل، صادرات زنجیره فولاد را به جای افزایش در سال‌های اخیر، بسیار کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازارهای فولاد ترکیه خصوصاً معاملات قراضه آهن در چند وقت اخیر در حالت رکود بود تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مشخص شود.

سرانجام با مشخص شدن رئیس جمهور ترکیه، به تدریج بازارهای اقتصادی این کشور به ویژه بازار فولاد از وضعیت رکود شدیدی که به دلیل عدم اطمینان فعالان بازار درباره سیاست‌ها پیش آمده بود، خارج خواهد شد و به زودی آثار رونق این بازارها در منطقه و به ویژه ایران بیشتر نمایان خواهد شد.

بُرد اردوغان، بی‌تاثیر بر بازار فولاد ترکیه

در این رابطه جهاندار شکری، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مراودات تجاری بین ایران و ترکیه در ماه‌های اخیر تحت تأثیر جو سیاسی مبنی بر انتخابات ریاست جمهوری کم رنگ شده بود اما به نظر می‌رسد بازار ترکیه به دلیل اینکه اردوغان به دنبال نمایش تبلیغاتی برای پیروزی بر انتخابات بود وضعیت را خیلی خوب نشان می‌داد و شرایط ویژه مانند اختصاص گاز رایگان یک ماهه برای صنایع موقتی بود اما به نظر می‌رسد بعد از انتخابات آن جهشی که انتظار می‌رود در بازار فولاد این کشور، رخ ندهد.

وی در ادامه افزود: بازار ترکیه جدای از بحث انتخابات ریاست جمهوری، به علت زلزله اخیر علیرغم اینکه خود یکی از تولیدکنندگان فولاد است نیاز به واردات این محصول دارد. چرا که در این برهه هم بحث نیاز و هم بحث تامین در زمان مشخص مطرح است. این درخواست تامین از طرف این کشور برای ایران آمده و واحدهای تولیدی باید آمادگی لازم را برای پاسخ به نیاز آن‌ها داشته باشند.

موانع داخلی، فرصت‌ صادرات خارجی را گرفته است

این فعال صنعت فولاد در رابطه با توسعه بخش صادرات و استفاده از شرایط ترکیه برای افزایش صادرات به آن و ارزآوری برای کشور بیان کرد: مسأله‌ای که در حال حاضر وجود دارد ایران مشکلی در صادرات و تأمین کالای درخواستی چه ترکیه و چه کشور دیگر ندارد بلکه مشکل اصلی صادرات در کشور در حال حاضر بحث رفع تفاوت ارزی است که دلار در بازار آزاد حول حوش ۵۲ هزار تومان است اما باید فولاد را به اجبار با دلار ۴۲ هزار تومان نیمایی به فروش برسانیم که توجیه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد.

شکری با اشاره به این که در حال حاضر از هر هزار تن فروش میلگرد، ۷ میلیارد تومان اختلاف قیمت ارزی است که در سامانه نیما با دلار بازار آزاد وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر تولیدکننده با تمام بندهایی که بانک مرکزی برای رفع تفاوت ارزی صادر کرده اعم از ثبت خرید دلار در سامانه نیما یا اخذ مجوز واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات از دو درگاه کمیسیون صنایع و خود بانک مرکزی، روند را پیچیده‌تر کرده و صادرکننده دلسردتر شده است.

به گفته این فعال صنعتی دولت برای تسهیل، اجازه دهد صادرکننده با همان ارز حاصل از صادرات خود مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود را تامین کند اما این اجازه را نمی‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به وجود بازارهای صادراتی عالی برای کشور، خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی، اجبار به فروش ارز با قیمت دستوری در سامانه نیما و موارد از این قبیل باعث شده صادرات زنجیره فولاد به جای افزایش در سال‌های اخیر، کاهش نیز داشته باشد و با تداوم این روند مطمئنا روز به روز بیشتر بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد و علاوه بر آن واحدهای تولیدی نیز به تعدیل و تعطیلی کشیده خواهد شد.

نبود تقاضا، معضل اصلی بازار داخلی

شکری از علل نبود تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی، به رکود و نبود ساخت و ساز و عدم تخصیص بودجه عمرانی کافی اشاره کرده و بیان کرد: درحال حاضر محلی برای مصرف این محصولات تولیدی در داخل وجود ندارد و دولت به جای هدایت تولیدات به سمت بازارهای خارجی و ارزآوری برای کشور دستورالعمل‌هایی اتخاذ می‌کند که جلوی این کار را می‌گیرد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای پیام/

کد خبر 4572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =