کد خبر 459
۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

چالش‌های جهانی برای 10 بازیگر اصلی فولاد

چالش‌های جهانی برای 10 بازیگر اصلی فولاد

از بین ۱۰ بازیگر اصلی صنعت فولاد جهان، هند تنها بازیگری است که دو فصل نخست سال را با رشد تولید فولاد پشت سر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، طبق آمارهای انجمن جهانی فولاد، ۹ کشور چین، برزیل، آمریکا، ایران، ترکیه، روسیه، ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان در نیمه اول ۲۰۲۲ با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند و این در حالی است که هند با مجموع تولید ۶۳ میلیون و ۲۰۰‌ هزار تن، رشد ۸/ ۸ درصدی را تجربه کرده است. از منظر منطقه‌ای وضعیت بدتر است و تمام ۱۰ منطقه اصلی تولید فولاد افت شدید را گزارش کرده‌اند.

این وضعیت موجب شده است تا مجموع تولید جهانی فولاد در دو فصل نخست ۲۰۲۲ با افت ۵/ ۵ درصدی به کمتر از ۹۵۰ میلیون تن محدود شود. افت جهانی تولید فولاد در ژوئن به عنوان آخرین ماه فصل دوم شدیدتر بوده، به طوری که تولید جهانی فولاد کمی بیش از ۱۵۸ میلیون تن بوده که به معنی نزول ۹/ ۵ درصدی تولید این فلز اساسی بوده است. بدترین افت تولید فولاد برای روسیه، اوکراین و دیگر بازیگران منطقه CIS بوده که به ۱۸ درصد می‌رسد.

در عین حال چین نیز به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر صنعت فولاد در بین کشورهای جهان ۵/ ۶‌ درصد افت تولید داشته که گویای کاهش قابل‌توجه در تولید فلز فولاد بوده و از اثر افول قیمت فولاد در بازارهای جهانی و سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی دولت چین بر فولادسازان این کشور خبر می‌دهد.

افت قابل‌توجه تولید فولاد در ایران در نیمه اول ۲۰۲۲ بیش از ۱۰‌درصد بوده و موجب شده است تا کل تولید فولاد کشور به ۶/ ۱۳ میلیون تن کاهش پیدا کند. سال گذشته در همین مدت ایران بیش از ۱۵ میلیون تن فولاد تولید کرده بود. ایران در حالی در ششمین‌ماه از سال ۲۰۲۲ افت ۸/ ۱۰ درصدی تولید فولاد را تجربه کرده که کل تولید فولادسازان ایرانی در این ماه ۲/ ۲ میلیون تن بوده است.

بررسی آمارهای تولید انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد که وضعیت سختی بر صنایع جهان حاکم است و همین وضعیت سخت موجب شده است تا تقاضای چندانی برای فولاد در بازارهای جهانی شکل نگیرد.

خودروسازی با توجه به کاهش چشمگیر تولید و نیز مسائلی که در زنجیره تامین آن بروز کرده، تقاضایی کمتر از همیشه را به فولادسازان می‌دهد که همین عامل موجب شده است تا رکوردهای تولید سال‌های قبل تکرار نشود. اثر این موضوع روی تولید همه فولادسازان در سراسر جهان نمود جدی داشته است.

برای نمونه بخش فولاد آمریکا به عنوان چهارمین قطب تولید فولاد دنیا نیز ۲/ ۲ درصد کاهش یافته که در نهایت موجب شده است تا کل تولید این کشور به ۱/ ۴۱ میلیون تن محدود شود.

روسیه، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل که رتبه‌های پنجم تا نهم را در جدول جهانی تولید فولاد به خود اختصاص داده‌اند، به ترتیب در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افت تولید جدی را تجربه کرده‌اند. برای نمونه روسیه درگیر جنگ و تحریم با افت ۲/ ۷ درصدی تولید فولاد روبه‌رو شده و کل تولیدش در نیمه اول ۲۰۲۲ به ۴/ ۳۵ میلیون تن رسیده است. افت روسیه البته در ششمین ماه از سال ۲۰۲۲ بدتر از این اعداد بوده و به ورای ۲۲ درصد رسیده که موجب کاهش تولید ماهانه فولاد در روسیه تا مرز ۵ میلیون تن شده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =