کد خبر 4620
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

رییس سازمان امور مالیاتی کشور:

تعدیل تورمی در مالیات به نفع دلالان است

تعدیل تورمی در مالیات به نفع دلالان است

رییس سازمان امور مالیاتی کشور به تغییرات اخیر هیات نظارت مجمع تشخیص مطلحت نظام در طرح مالیات بر عایدی سرمایه واکنش نشان داد؛ این هیات اخیرا خواستار محاسبه تعدیل تورمی در مالیات بر عایدی سرمایه شده است، در حالی که این کار به نفع دلالان خواهد شد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ «سید محمدهادی سبحانیان» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال نیز هشت هزار میلیارد فرار مالیاتی وصول شده است، نسب به دانه درشت‌های فرار مالیاتی هشدار داد و اظهار داشت: ١٨ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی سال گذشته وصول شد و این روند ادامه دارد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: یکی از راهبردهای اصلی ما برای وصول مالیات، شناسایی فرارهای مالیاتی است، سازمان مالیاتی با دانه درشت‌های فرار مالیاتی به نفع تولید مبارزه می‌کند.

وی ادامه داد: اعداد و ارقام مختلفی درباره فرارهای مالیاتی است مسیرها و ترفندهای زیادی برای فرارهای مالیاتی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین روش‌های فرارهای مالیاتی فاکتورها و معامله‌های صوری است تیمی در این زمینه تشکیل شده است، برخی از شرکت‌ها در ١٠٠ تا ٢٠٠ رشته فاکتور صوری صادر می‌کنند که مشخص است این شرکت‌ها صوری و کاغذی هستند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور یکی از روش‌های شناسایی فرارهای مالیاتی را استفاده از رصد تراکنش‌های بانکی اعلام کرد و گفت: بیش از ١٨٠ هزار حساب شخصی را شناسایی کردیم که غیرتجاری بودند؛ اما فعالیت تجاری انجام می‌دادند حجم بسیار بالایی از گردش وجوه نیز با این حساب‌ها صورت گرفته است .

سبحانیان افزود: ۶۶ هزار میلیارد تومان شناسایی شده است که ۴۵ شخص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی هر کدام بالای ۵٠٠ میلیارد تومان واریزی به حساب داشتند.

وی تاکید کرد: سوءاستفاده کنندگان از عناوین نهادهای مقدس از جمله قرض الحسنه برای فرار مالیاتی استفاده کرده‌اند، متاسفانه برخی از صندوق‌ها فعالیت‌های آنها شفاف نیست صندوقی شناسایی شده که با بیش از ١۴٣ هزار میلیارد تومان و ٢٠٠ پز فعالیت می‌کند ضمن اینکه این روش‌ها منسوخ شده است و با روش‌های قانونی شناسایی می‌کنیم .

رییس سازمان مالیاتی عنوان کرد: نظام مالیاتی با توجه به وضعیت در سنوات گذشته داشته نیازمند مسیر تحولی از لحاظ تکالیف بودجه‌ای است بیش از ۵٠ درصد بودجه کشور از درآمدهای مالیاتی است چند راهبرد شناسایی فرارهای مالیاتی را در پیش گرفته تا با کمک همه نهاد بتوانیم به تحقق مالیات ستانی عادلانه در بودجه دست یابیم.

سبحانیان با تاکید بر اینکه سازمان مالیاتی بازوی قدرتمند برای تولید کشور است گفت: مقابله جدی با دلالان را در نظر دارد، راهبرد ما مالیات ستانی عادلانه به نفع تولید است. دلالان با چهره‌های موجه‌ای فرار از مالیات می‌کنند برای شکل گیری رونق تولید مبارزه جدی خواهیم کرد.

وی تکریم مودیان را راهبرد اصلی سازمان مالیاتی اعلام کرد و گفت: اگر به دنبال وصول درآمدهای مالیاتی هستیم باید مودیان را تکریم کنیم و با پاسخگویی به سوالات و شبهات آنها احترام بگذاریم که در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای برای پاسخ به سوالات و استقرار میز خدمت در نهادها و صنوف مختلف، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به مردم اقدام کرده‌ایم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اخذ مالیات از صنوف گفت: در حوزه مالیات اصناف در قالب تبصره ماده ١٠٠ اصناف را از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کردیم با استفاده از داده‌های سیستمی مالیات اخذ می‌شود.

سبحانیان گفت: یکی از گلایه‌ها بی‌عدالتی در حوزه مالیاتی است، اصلاحات را در این موضوع دنبال می‌کنیم و از نظام مالیاتی سنتی به سمت مالیات ستانی هوشمند حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: هدف اصلی ما بهره‌گیری از داده محوری و تکیه به اطلاعات است فعالان اقتصادی ما دهه‌هاست که با نظام سنتی مالیاتی کار می‌کردند که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش صورت بگیرد.

تغییرات در طرح مالیات بر سوداگری به نفع سفته‌بازان منجر می‌شود

معاون وزیر اقتصاد با اشاره طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این طرح در مجلس نهایی شد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان بررسی می‌شود که جلسه‌های مختلفی برگزار کردیم، ایراداتی ارایه شد که توضیح دادیم. اگر با این شکل به تصویب نرسد و تعدیل تورمی انجام شود نه‌تنها بازدارندگی نخواهد داشت، بلکه سودآوری سفته‌بازی را در پی خواهد داشت.

سبحانیان تاکید کرد: کار کارشناسی در دولت و مجلس بر روی طرح انجام شده است تا ظرفیت بازدارندگی داشته باشد دولت چشم طمع برای درآمدزایی ندارد؛ بلکه این طرح ابزار تنظیم‌گری است امیدواریم به همین ترتیب که در مجلس به تصویب رسید در شورای نگهبان تأیید شود. ضمن اینکه اعلام آمادگی می‌کنیم که زیرساخت‌های اجرای آن را فراهم کنیم.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت؛ این طرح در ١٨٠ کشور اجرا می‌شود یکی از مصادیق رونق فعالیت‌های تولیدی عدم جذابیت سوداگری است این قانون در راستای حمایت از مردم در خرید و اجاره‌خانه است فعالیت‌های سوداگرانه صورت می‌گیرد که سفته‌بازان انجام می‌دهد مردم نگران نباشند هر کسی در کشور یک خانه و خودرو می‌تواند داشته باشد و مشمول این نوع مالیات نباشند.

۵۲۰ هزار خودروی لوکس و ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی شد

سبحانیان با اشاره به شناسایی خودرو و خانه‌های لوکس اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، ۱۷۷ هزار خودروی لوکس شناسایی شد، تکلیف بودجه ۶ همت و مالیات تشخیصی ۲ همت بود که ۷۷۰ میلیارد تومان وصول شد.

رییس سازمان امور مالیاتی افزود: در سال ۱۴۰۱، ۲۶۲ هزار خودروی لوکس شناسایی شد، تکلیف بودجه ۶ همت و مالیات تشخیصی بیش از ۲ همت بود که حدود ۲۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

وی عنوان کرد: ۵۲۰ هزار خودروی لوکس در سال جاری شناسایی شده است.

وی با اشاره به وضعیت خانه‌های لوکس و خالی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۲ هزار خانه خالی شناسایی شد که تکلیف بودجه ۷۰۰ میلیارد تومان و میزان مالیات تعیین شده ۳۹۲ میلیارد تومان بود که حدود ۲۵ میلیارد تومان وصول شد همچنین در سال گذشته حدود ۴۵ هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده ۲ همت بود که تنها ۶ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های لوکس دریافت شد.

رییس سازمان امور مالیاتی از شناسایی حساب‌های تجاری و غیرتجاری خبر داد و گفت: ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار حساب تجاری شناسایی شده است که از این تعداد ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری مربوط به اشخاص حقیقی با حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متعلق به اشخاص حقوقی است.

سبحانیان خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی فقط مسئول وصول مالیات است و متولی این امر وزارت راه است ضمن اینکه این سازمان آمادگی دارد، در گروه‌هایی که برای بازدید سرزده از املاکی‌ها تشکیل شده است حضور یابد.

به گفته با تاکید بر اینکه طبق اطلاعات وزارت راه حدود ۳۰۰ هزار خانه خالی شناسایی شده است گفت: ۶۶ هزار واحد متعلق به افرادی هستند که بیش از ۲ خانه خالی دارند. ۳۳ هزار برگ مطالبه به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صادر شده است در این رابطه ۶۴۶ پرونده قطعی شده است که ارزش آن حدود ۶.۵ میلیارد تومان بوده است.

وی تاکید کرد: ۴۹ شخص حقیقی و حقوقی در کشور بالای ۲۰ واحد خانه خالی دارند شناسایی شده‌اند.

هشدار به پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طبق گزارش سامانه پنج هزار پزشک از کارتخوان استفاده نمی‌کنند گفت: اطلاعات این پزشکان به نظام پزشکی ارجاع داده شده است.

رییس سازمان امور مالیاتی بیان داشت: سامانه سوت‌زنی پلی برای گزارش‌های مردمی از تخلف‌ها و فرارهای مالیاتی است که ۱۱ هزار گزارش مردمی در آن ثبت شده است، ۶ هزار و ۴۰۰ گزارش از عدم استفاده اصناف از کارتخوان است و ۳ هزار و ۸۰۰ گزارش از ارایه شماره کارت به کارت در اصناف است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 4620

برچسب‌ها