کد خبر 4635
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

تاثیر خشکسالی بر رشد اقتصادی جهان

تاثیر خشکسالی بر رشد اقتصادی جهان

گروه بانک جهانی گزارشی با عنوان «خشکسالی‌ها و کمبودها» منتشر کرده و با استفاده از جزئیات تولید ناخالص داخلی سالانه ۸۲ کشور جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ میلادی، به بررسی تأثیر خشکسالی بر رشد اقتصادی جهان پرداخته است.

به گزارش آهن نیوز؛ در بخشی از این گزارش آمده است: خشکسالی به نگرانی‌ها در خصوص تغییرات اقلیمی دامن می‌زند. در عین حال، شواهد علمی نشان می‌دهد که جهان از مرز سیاره‌ایِ امن برای آب سبز، یعنی آب ذخیره‌ شده در زیست‌توده و خاک که برای حفظ انعطاف‌پذیری آب‌وهوا بسیار مهم است، فراتر رفته است.

عبور از یک مرز سیاره‌ای با خطر تغییرهای ناگهانی محیطی همراه است. با این حال، هنوز تأثیر ترکیب این نیروها بر رشد اقتصادی به‌خوبی مشخص نشده است.

بررسی این موضوع، با استفاده از شوک‌های بارش به‌عنوان تغییرات برون‌زا نشان می‌دهد که اثرات جهانی خشکسالی بر فعالیت‌های اقتصادی چشمگیر است.

خشکسالی‌های متوسط تا شدید، رشد سرانه تولید ناخالص داخلی را به طور متوسط بین ۰.۳۹ تا ۰.۸۵ واحد کاهش می‌دهد، که به سطح توسعه و شرایط آب و هوایی پایه بستگی دارد؛ در حالی که کشورهای با درآمد کم و متوسط در مناطق خشک بیشترین تلفات نسبی را متحمل می‌شوند.

در کشورهای با درآمد بالا، خشکسالی‌های متوسط هیچ تأثیری ندارد؛ ولی خشکسالی‌های شدید اثراتی نامطلوب دارد و رشد اقتصادی را تا حدود ۰.۳ درصد واحد کاهش می‌دهد؛ این مقدار کمی کمتر از نیمی از تأثیری است که در کشورهای با درآمد کم و متوسط برای همان میزان خشکسالی احساس می‌شود.

اساساً، تأثیر یک شوک خشک با میزان معین نیز به دسترس‌پذیری ذخیره آب سبز بستگی دارد.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که افزایش رطوبت خاک در سال‌های گذشته، ممکن است اثرات مضر ناشی از شوک خشک را خنثی کند. شواهد حاکی از این است که این تأثیرات از طریق پوشش جنگلی محلی و بالادست، آشکار می‌شود.

این یافته‌ها برای اندازه‌گیری تأثیر خشکسالی بر اقتصاد کاربرد دارند و درخصوص سرمایه‌گذاری‌های سازگار آگاه‌سازی می‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر 4635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =