کد خبر 4673
۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

متخصصان ایرانی با ساخت ۲ دستگاه به کمک صنایع فولاد آمدند

متخصصان ایرانی با ساخت ۲ دستگاه به کمک صنایع فولاد آمدند

فعال حوزه فناوری صنعت عنوان کرد که دستگاه‌های ساخت شرکت متبوعش برای تنظیم ماشین ریخته‌گری و غلتک‌های نورد صنایع فولاد استفاده می‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ مهدی سرایی که با دستگاه لیزرتراکت در رویداد عصر امید سیرجان حضور یافته بود  درباره کاربرد و ویژگی‌های محصول مورد نظر اظهار کرد: این دستگاه اندازه‌گیری سه‌بُعدی انجام می‌دهد و دقت آن یک صدم خطای اولیه آن است و به ازای هر متری که دستگاه لیزرتراکت جابه‌جا شود، نسبت به تجهیز ۵ یا ۷ صدم به آن اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون دو دستگاه داریم که یکی از این دستگاه‌ها تا شعاع ۴۰ متر و دیگری تا شعاع ۲۰ متر را جوابگوست و در ازای هر ایستگاه کاری مطابق با آن تجهیزی که داریم؛ اگر طول دستگاه بلندتر از ۴۰ متر باشد، می‌توان با جابه‌جایی دستگاه لیزرتراکت و گذاشتن رفرنس‌ فرم طول دستگاه‌ها را بیشتر کرد.

مدیر بازرگانی شرکت پتروگستر که در دانشگاه آزاد اراک مستقر است، توضیح داد: همانطور که از نام دستگاه لیزرتراکت مشخص است، دنبال‌کننده دوربین بوده و جزء دستگاه‌های CMM (Coordinate Measuring Machine) (دستگاه اندازه‌گیری مختصات) پرتابل است که ساز و کار آن با یک گوی بوده و لیزر آن را دنبال می‌کند، حال ممکن است این موضوع با تلرانس‌های هندسی انجام شود.

سرایی درباره دستگاه CMM بازویی هم گفت: این دستگاه تا شعاع یک متر و ۲۰ سانتی‌متر را اندازه‌برداری می‌کند و دستگاه با استفاده از پایه‌ای که دارد ثابت می‌شود، پراب روی دستگاه بوده و با هشت میکرون (زیر یک صدم) دیگر قابل تغییر نیست.

وی درباره کاربرد دستگاه CMM بیان کرد: کاربرد این دستگاه بسیار گسترده است و می‌توان از آن در زمینه مهندسی معکوس استفاده کرد. اگر فردی قصد داشته باشد سازه‌ای یا تجهیزی را در جایی نصب کند، می‌تواند از دو دستگاه لیزرتراکت و CMM استفاده کند.

فعال حوزه فناوری بیان کرد: دستگاه CMM برای اندازه‌برداری، جانمایی و تجهیز هر وسیله و سازه‌ای مانند خدمات ماشین کاری، جانمایی دستگاه‌ها، صنایع سنگین مثل نفت، گاز و فولاد استفاده می‌شود.

سرایی درباره اینکه آیا دستگاه لیزرتراکت و CMM نمونه داخلی و خارجی دارد؟ گفت: دستگاه لیزرتراکت نمونه داخلی ندارد و ساخت و تولید این دستگاه توسط سه شرکت آمریکایی (API. FARO. ELAIKA) انجام می‌شود که این شرکت با شرکت API فعالیت می‌کند و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره دستگاه‌ دوربین‌های نقشه‌برداری هم بیان کرد: این دستگاه در دو محور X و Y قرار دارند و می‌توان از این دستگاه‌ها در کارهای عمرانی و ساختمانی استفاده کرد.

این مسئول تشریح کرد: اما دستگاه لیزرتراکت به‌صورت سه‌بُعدی در محورهای X.Y.Z اندازه‌گیری می‌کند و در شاخه مکانیک و مترولوژی قرار می‌گیرد.

سرایی درباره اینکه درباره اینکه دستگاه‌های شما چه نیازی از جامعه را رفع می‌کند؟ بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه طرف قرارداد مستقیم با ماست که این شرکت دارای خط ریخته‌گری پیوسته و خط نورد است و دستگاه‌های ما در تمام بخش‌ها به صورت عمده برای تنظیم ماشین ریخته‌گری و غلتک‌های نورد استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: از دستگاه‌های CMM و لیزرتراکت برای درام‌های خردکننده سنگ‌های مس و تنظیم درام دوّار سیمان یا مس استفاده می‌شود، حال درام می‌تواند افقی بوده و شیب نداشته باشد.

فعال حوزه صنعت با بیان اینکه دستگاه‌های تولیدشده توسط شرکت با برند API است درباره دستگاه CMM هم توضیح داد: این دستگاه کار اندازه‌برداری پرتابل را انجام می‌دهد و قادر است با دقت بالا اندازه تجهیز را به شما ارائه دهد.

رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری آنا

انتهای پیام/

کد خبر 4673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =