کد خبر 4704
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

خودروسازان می‌توانند برای عرضه در بورس اقدام کنند

خودروسازان می‌توانند برای عرضه در بورس اقدام کنند

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار به برنامه شورای‌عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی بورس عرضه خودرو در بورس را مصوب کرده و هیچ تغییری را در مصوبه نداشته است، از این رو هر خودروسازی که تمایل به عرضه داشته باشد امکان عرضه خودرو در بورس برای آن خودروساز وجود دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ احسان دشتیانه، ضمن ارزیابی روند فعلی معاملات بورس اعلام کرد: نوسان در ذات بازار سرمایه است، اما شرایطی که امروز در بازار حاکم شده و با آن روبرو هستیم؛ بسیار متفاوت با شرایط سال ۹۹ است.

وی به ریزش اخیر شاخص بورس و عامل تاثیرگذار بر آن اشاره کرد و گفت: در گذشته مانند دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ هم در بورس شاهد ریزش‌های تاریخی مانند سال ۹۹ بودیم، اما شرایط نوسانی را که بازار از چند روز گذشته در پیش گرفته است، قابل مقایسه با ریزش‌های گذشته شاخص بورس مانند سال ۹۹ نیست.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: بازار سهام در اردیبهشت ماه برای ۲ روزی به شدت ریزشی شد، اما بعد از آن وضعیت بهبود پیدا کرد و شرایط عادی و باثبات‌تری را در پیش گرفت.

دشتیانه خاطرنشان کرد: سهامداران باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که وقتی بازار برای مدت طولانی بر مدار صعود قرار می‌گیرد، ایجاد اصلاح در بازار طبیعی است؛ بنابراین با توجه به رشدی که بازار از ابتدای سال جاری تجربه کرده بود ریزش شدید شاخص بورس عادی بود و نمی‌توان آن را غیرعادی تلقی کرد.

وی به مقایسه معاملات بورس در سال جاری با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری پرداخت و اعلام کرد: در کل به اعتقاد بنده و اکثر فعالان بازار میانگین معاملات بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سایر بازارها بهتر است و حتی افت آن کمتر از سایر بازارها خواهد بود.

راهکارهایی برای بهبود بازار سرمایه

این فعال بازار سرمایه با اعلام اینکه بخشی از ریزش‌های اخیر بازار ناشی از ترس سهامداران و افزایش عرضه آنها در بازار بوده است، گفت: سهامداران به صورت روانی به دنبال اتفاق عجیب هستند و ناخودآگاه خود به استقبال این اتفاقات می‌روند که این امر به مراتب منجر به نوسان شدید بازار خواهد شد.

عضو شورای‌عالی بورس به ارائه راهکار در مورد بهبود وضعیت بازار پرداخت و اظهار داشت: هدایت سرمایه به سمت بازار اولیه و تولید، عمق بخشی به بازار، آگاهی بخشیدن به سهامداران، فرهنگ سازی سهامداری بلندمدت از جمله اقداماتی است که می‌تواند کمک‌کننده به آرامش بیشتر بازار باشد.

وی در ادامه به برنامه شورای‌عالی بورس برای عرضه خودرو در بورس اشاره کرد و گفت: شورای‌عالی بورس عرضه خودرو در بورس را مصوب کرده و هیچ تغییری را در مصوبه نداشته است، از این رو هر خودروسازی که تمایل به عرضه داشته باشد امکان عرضه خودرو در بورس برای آن خودروساز وجود دارد.

دشتیانه با بیان اینکه شورای‌عالی بورس بر عرضه خودرو در بورس تاکید دارد، افزود: اعتقاد شورا این است که هر کالایی در بورس کالا عرضه شود، بازار آن کالا شفاف‌تر خواهد شد و رانت در آن حذف شود؛ خودرو نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه در صدر کالاهایی قرار دارد که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، رانت زیادی در فروش آن وجود دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 4704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =