کد خبر 4709
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۱۲ درصدی قیمت سنگ آهن/ چین عامل اصلی تحریک بازار

افزایش ۱۲ درصدی قیمت سنگ آهن/ چین عامل اصلی تحریک بازار

قیمت سنگ آهن به دلیل انتظارات بازار از چین به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد جهان، عوامل محرکی بیشتری را برای بهبود اقتصادی و ناپایدار پس از قرنطینه داشته که نتیجه آن افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، معاملات آتی سنگ آهن برای ماه سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را به خود اختصاص داد با ۱۲ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته به ۷۵۵.۵ یوان در تن (۱۰۷.۸۵ دلار در هر تن) رسید. همچنین در بورس سنگاپور، قیمت معاملات آتی پایه جولای تا ۲ ژوئن ۲۰۲۳، با افزایش ۴.۴ درصد نسبت به قیمت هفته گذشته، به ۱۰۳.۹۵ دلار در هر تن رسید

قیمت سنگ آهن به دلیل انتظارات بازار از چین به عنوان نخستین تولیدکننده فولاد جهان، عوامل محرکی بیشتری را برای بهبود اقتصادی و ناپایدار پس از قرنطینه داشته که نتیجه آن افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته است.

 این انتظارات جدید نسبت به اقتصاد چین پس از سقوط شاخص تولید صنعتی در ماه می به ۴۸.۸ درصد (پایین ترین سطح ۵ ماهه) ایجاد شده است. بطوریکه شاخص مدیران خرید از ۴۹.۵ در ماه آوریل به ۵۰.۹ افزایش یافت. این عوامل امیدوارکننده بازار را تحریک کرده و احتمالا دولت چین به زودی مشوق‌های اقتصادی را ارائه خواهد کرد که باعث بهبود مصرف مواد خام برای تولید فولاد خواهد شد.

افزایش قیمت سنگ آهن نیز تا حدودی ناشی از محدودیت احتمالی عرضه محصولات است. گروه باربری Transnet آفریقای جنوبی اخیراً به دلیل سرقت تجهیزات برق، فعالیت در خط اصلی سنگ آهن خود را به حالت تعلیق درآورده است. البته تحلیلگران Sinosteel Futures  اعلام کرده‌اند که این موضوع تاثیر زیادی بر بازار نخواهد داشت.

باید توجه داشت که استخراج سنگ آهن چین در آوریل ۲۰۲۳ با ۱۳.۱ درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۷۵.۱ میلیون تن رسید. همچنین در بازه زمانی ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳، تولید سنگ آهن با کاهش ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ به ۳۱۴.۳۸ میلیون تن رسید.

همچنین واردات سنگ آهن چین در ژانویه تا آوریل با ۸.۶ درصد افزایش در سال به ۳۸۵ میلیون تن رسید. در ماه آوریل، چین ۹۰.۴۴ میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که ۵.۱ درصد بیشتر از آوریل ۲۰۲۲ و ۹.۸ درصد کمتر از مارس ۲۰۲۳ است.

براساس آخرین پیش‌بینی‌های فیچ، قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱۲۵ دلار در هر تن خواهد بود که به دلیل خوش‌بینی بازار نسبت به بهبود اقتصاد چین است بطوریکه باعث شد تا پیش‌بینی قبلی را ۱۱۰ دلار در هر تن ارتقا دهد. برای بلندمدت نیز پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ‌آهن تا سال ۲۰۲۸ به ۵۰ دلار در هر تن کاهش یابد که دلیل آن کاهش رشد عرضه و تقاضا است.

البته طبق پیش‌بینی‌های کالانیش، قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در تن کاهش و نوسانات بازار مواد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها، ذخایر مواد خام و بازیابی منابع از برزیل، هند و احتمالاً فدراسیون روسیه و اوکراین خواهد بود. ضمن اینکه مصرف سنگ آهن در سطح پایین‌تری نسبت به عرضه خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 4709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =