کد خبر 4728
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱

در گفت‌وگو آهن‌نیوز با یک فعال صنعت فولاد مطرح شد:

تقاضای سرمایه‌ای حاصل اقتصاد بیمار امروز ایران

تقاضای سرمایه‌ای حاصل اقتصاد بیمار امروز ایران

یک فعال صنعت نورد فولاد معتقد است وجود تورم و نقدینگی سرگردان در کشور منجر شده به جای عرضه و تقاضای واقعی در بازار تقاضای سرمایه‌ای و غیرواقعی ورود کرده و فعالان اقتصادی برای حفظ سرمایه به جای پویایی اقتصاد کار کنند.

ذهیب سرفرازیان عضو انجمن نوردکاران فولاد ایران، به عنوان یک فعال اقتصادی در صنعت فولاد در رابطه با شرایط بازار این روزها به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: فرآیند اقتصادی حال حاضر کشور دچار مشکل است. چراکه استراتژی و اثربخشی یک اقتصاد سالم در کشور جاری نیست و حاصل آن منجر به بهره‌وری نامطلوب شده است.

این فعال صنعت نورد ضمن اشاره به کارکرد بورس کالا به عنوان بستری برای برنامه‌ریزی در جهت رسیدن به نتایج استراتژی‌های اصولی اقتصاد، بیان کرد: از آنجایی اقتصاد جاری کشور دچار یک سری مشکلات اساسی از جمله وجود بانک‌های پونزی، تورم افسار گسیخته، نقدینگی سرگردان و مواردی از این قبیل است بنابرین اجازه کارکرد درست را برای بازارهای پویا مثل بورس کالا نمی‌دهد.(ترفند پانزی یا پونزی Ponzi یک عملیات سرمایه‌گذاری کلاهبردارانه‌ است که عایدی‌هایی را از همان پول سرمایه‌گذاری شده یا پولی که بوسیله سرمایه‌گذاران بعدی پرداخت شده‌ است، به سرمایه‌گذاران خودش پرداخت می‌کند بجای اینکه عایدی را از هر سود واقعی حاصل شده توسط شخص یا سازمانی که عملیات را اجرا می‌کند پرداخت نماید.)

وی در ادامه افزود: بازار آهن داخلی و بورس کالا موازی هم نبوده بلکه مکمل و پوشاننده هم هستند و در تمام دنیا هم همین ساز و کار حاکم است، نگاه بورس کالا به بازار داخلی و برعکس و تحت تاثیر همدیگر هستند.

به گفته این فعال صنعت نورد برای بورس کالا باید جایگاهی در نظر گرفته شود که در آن عرضه و تقاضا به صورت عادلانه برمبنای فاکتورهای مورد نظر بازار نه بازارساز ازائه شده و یک نهاد بالاسری به عنوان واحد تنظیم‌گر نه دخالت برای ایجاد زیرساخت و بستر مناسب فعالیت اقتصادی نظارت کند.

وی در ادامه افزود: وقتی چنین شرایطی در بازراهای ما حاکم نیست و حتی استراتژی خود بورس کالا به جای نهادینه کردن عرضه و تقاضا، بیشتر بازارسازی است، قطع به یقین در دراز مدت دچار مشکل شده و شرایطی مشابه امروز بازار آهن پیش می‌آید. در واقع بازارهای بورس کالا و بازار آهن آزاد لازم و ملزوم همدیگر هستند اما در تمام دنیا اثر بورس کالا بیشتر در هدایت بازار آزاد به سمت عرضه و تقاضای واقعی است.

سرفرازیان ضمن تاکید مجدد بر وجود تورم و نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور که عوامل اصلی به هم ریختگی کارکرد اقتصادی درست است، بیان کرد: در چنین شرایطی به جای عرضه و تقاضای واقعی تقاضاهایی ورود می‌کند که تقاضای سرمایه‌ای و غیرواقعی بوده و فعالان بیشتر برای حفظ سرمایه به جای پویایی اقتصاد کار می‌کنند.

به گفته این عضو انجمن نورکاران فولادی، این شرایط در بازار آهن اثر سو داشته و منجر به یک استیصال در بازار امروز شده که یک روز شاهد بازار پرنوسان و یک روز بسیار بی‌حرکت است.

این فعال صنعت فولاد به نیاز بازار به یک ثبات رو به رشد و نوسان در حد معقول برای تحرک بازارها تاکید کرده و اظهار داشت: این روزها رفتار مصرف‌کننده منطبق بر بازار مطلوب برای رشد و تولید پایدار و افزایش GDP نیست و چنین شرایطی منجر به کاهش تورم و رشد تراز بازرگانی منطبق با خواست دولت و استراتژی اصولی نخواهد شد.

سرفرازیان به عنوان فعال اقتصادی، روزهای آینده را برای صنعت فولاد روشن نمی‌بیند چرا که معتقد است با توجه به این که صادرات از یک سمت تحریم خارجی بوده و از سمت دیگر با ایجاد فیلتر بورس در کنار سایر فیلترها از جمله رونق کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای دچار خودتحریمی شده است و اظهار می‌دارد: در چنین شرایطی اقتصاد به سمت رانت‌خواری رفته و فضایی ایجاد می‌کند که عرضه و تقاضا را از رقابت صحبح خارج کند که در نهایت دود آن در چشم تمام بازارها می‌رود.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =