کد خبر 4777
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

فرصت استفاده از ضایعات آهنی خودرو در صنعت فولاد کشور صفر است!

فرصت استفاده از ضایعات آهنی خودرو در صنعت فولاد کشور صفر است!

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور معتقد است در حال حاضر می‌توانیم بین ۷ تا ۱۳ درصد قراضه مورد نیاز صنایع ذوب را در زنجیره فولاد تامین کنیم اما این میزان در حال حاضر تقریباً صفر است.

محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور، در رابطه با وضعیت قراضه و امکان استفاده آن در صنعت فولاد کشور به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: یک خودروی فرسوده، حدودا ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد که از این وزن، ۳۹۰ کیلو پرس بدنه آن، آهن قراضه است. مابقی ۳۴۹ کیلو موتور گیربکس زیربندی، ۱۴ کیلو باطری، ۵۰ کیلو رینگ و لاستیک، دو و نیم کیلو سیم‌کشی‌ها و ۸۸ کیلو شیشه و پلاستیک و ضایعات دیگر که مجموعاً حدود ۹۰۰ کیلوگرم می‌شود.

وی در ادامه افزود: بنابراین از این ۹۰۰ کیلوگرم ۳۹۰ کیلوگرم آهن ضایعاتی خالص بوده و ۳۴۹ کیلوگرم موتور گیربکس و زیربندی به نحوی فلز محسوب می‌شود و آلیاژ دارد. به عبارتی مجموع فولاد آلیاژی و پرس بدنه موجود در خودرو اسقاطی حدود ۷۳۹ کیلوگرم آهن قراضه تحویل می‌دهد.

شریف با اشاره به آمار خودروهای اسقاطی که سال ۹۴، ۳۶۰ هزار دستگاه؛ سال  ۹۸ حدود ۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه؛ سال ۹۹، ۱۳ هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰ کمتر از ۳۰ هزار و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۲ هزار دستگاه بوده بیان کرد: به طور میانگین سالی حدود ۲۵ هزار دستگاه اسقاط خودرو در کشور انجام می‌شده که ضایعات فلزی حاصل از این خودروها، می‌توانست به راحتی خوراک صنعت فولاد شود، اما در حال حاضر با توجه به اسقاط کمتر و نزدیک به صفر این امکان وجود ندارد چراکه سیاست‌های دولت و طرح‌های تشویقی و تنبیهی آن، مانع این اتفاق شده است.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با تاکید بر این واقعیت که ۱۲ تا ۲۰ درصد ظرفیت کوره ذوب باید ضایعات آهن باشد، اظهار داشت: اگر در سال ۹۸، تقریبا ۲۸ میلیون تن فولاد تولید کردیم، به سه میلیون و سیصد و شصت هزار تن ضایعات نیاز داشتیم.

این فعال صنعت با اشاره به عدم استفاده از پتانسیل ضایعات آهن خودرو در صنعت فولاد کشور گفت: ما می‌توانستیم ۶ الی ۷ درصد تولید فولاد را از طریق ضایعات فلزی و تحویل از مراکز اسقاط به کوره‌های ذوب داشته باشیم اما این میزان در حال حاضر تقریبا صفر است. یعنی ما نتوانستیم بخش ضایعات آهن را از فلزهای بدنه ماشین‌های فرسوده و از موتور و گیربکس آنها تأمین کنیم.

شریف دلیل اصلی اسقاط نشدن خودرو فرسوده، در حال حاضر را عوامل متعددی دانسته و بیان کرد: یکی از عوامل مهم این است که محل مصرف زباله اسقاط از سال ۹۶ به بعد از بین رفت به عبارتی هر خودرو فرسوده‌ای که به مراکز اسقاط داده می‌شود دو محصول دارد؛ محصول اول ضایعات فلزی و غیرفلزی بوده و بخش دوم گواهی اسقاط است. به دلیل این که ما از سال ۹۶ به بعد ممنوعیت واردات خودروی خارجی داشتیم، عملا گواهی اسقاط محل مصرفی نداشت.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور با تاکید مجدد بر پتانسیل بالای استفاده از ضایعات آهنی خودرو در توسعه و تولید صنعت فولاد کشور بیان کرد: اگر اسقاط خودرو به عدد ۳۶۰ هزار دستگاه برسد، ما می‌توانیم حدود ۷ درصد ضایعات آهنی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم. اگر این عدد دو برابر شود می‌توانیم ۷۰۰ هزار دستگاه اسقاط کنیم که در این صورت تقریبا ۱۳ تا ۱۴ درصد قراضه مورد نیاز صنایع ذوب را تامین کند.

این فعال صنعت بازیافت و ضایعات با اشاره به مزیت‌های مختلف استفاده از ضایعات در صنایع فولادی بیان کرد: استفاده از این پتانسیل علاوه بر اینکه از شدت آلودگی هوا کم می‌کند از طرفی هم تامین کارخانه‌های ذوب از طریق ضایعات فلزی فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی این بخش را گسترش داده و حتی می‌تواند فرصتی برای صادرات و ارزآوری کشور نیز باشد در غیر این صورت اگر نتوانیم در حال حاضر از این پتانسیل به درستی استفاده کنیم، مجبور به واردات ضایعات به کشور بوده و عملا یک فرصت را به تهدید تبدیل می‌کنیم.

به گفته شریف در حال حاضر می‌توانیم بین ۷ تا ۱۳ درصد ضایعات فلزی کارخانه‌های ذوب را تأمین کنیم به شرط آن که مقررات به نحوی تنظیم شود که صاحبان فرسوده با علاقه و اشتیاق خودروی خودشان را تحویل دهند و مراکز خودرو آنها را اسقاط کنند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =