کد خبر 4810
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد

عبور سرد صنایع فولاد از تابستان گرم

دولت به خوبی واقف است که عدم توسعه و نوسازی زیرساخت‌‎های صنعت برق و ادامه قطعی و سهمیه‌بندی صدمه بسیاری به این صنعت ارزآور و سایر صنایع وارد خواهد کرد که نتیجه آن نیز کاهش تولید و بیکاری بسیاری از کارگران خواهد بود؛ اما کاهش انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق، شرایط را بیش از گذشته سخت‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ مصرف برق صنایع فولادی از ابتدای خردادماه سهمیه‌بندی شد؛ بر این اساس برق صنایع فولادی در بازه زمانی 15خردادماه تا 15شهریورماه از ساعت 11 تا 23 محدود شده است و صنایع بسته به بازه زمانی با کاهش بار انرژی روبه‌رو شده‌اند؛ اتفاقی که بنا به گفته فولادسازان، به جز کاهش تولید و خسارت بسیار زیاد حاصلی به همراه نخواهد داشت.

مسئولان و متولیان امر، خبر از گذر تابستان بدون خاموشی می‌دهند؛ اما از آنجایی که سرمایه‌گذاری مناسبی در صنعت برق انجام نشده، این خاموشی چندی سال است که گریبان صنایع را گرفته است. 

بر اساس برآوردها، قطع برق، روزانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به صنایع فولادی خسارت وارد می‌کند؛ از سوی دیگر عدم مدیریت دولت در این بخش می‌توان هزینه تولید محصولات فولادی را بین 30 تا 40 درصد افزایش دهد.

سال گذشته هدف‌گذاری برای تولید فولاد 38 میلیون تن بود اما به دلیل قطعی برق، صنایع فولادی حدود هشت میلیون تن از برنامه هدف عقب افتادند و تنها توانستند حدود 30 میلیون تن فولاد تولید کنند؛ یعنی 30 درصد تولید فولاد به واسطه قطعی برق کاهش یافت.

آنطور که رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، به دنیای اقتصاد گفته است؛ به واسطه قطعی برق، در این سه ماه 30 درصد تولید را از دست خواهیم داد و به عبارتی امسال به طور میانگین سه میلیون تن کمتر تولید خواهیم داشت.

در سال‌های گذشته نیز به خوبی شاهد بودیم که افزایش قیمت محصولات فولادی در پی قطعی برق، بازارهای همچون مسکن، خودرو، لوازم خانگی و ... را نیز تحت تاثیر قرار داد.

در واقع دولت به خوبی واقف است که عدم توسعه و نوسازی زیرساخت‎های صنعت برق و ادامه قطعی و سهمیه‌بندی صدمه بسیاری به این صنعت ارزآور و سایر صنایع وارد خواهد کرد که نتیجه آن نیز کاهش تولید و بیکاری بسیاری از کارگران خواهد بود؛ اما کاهش انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق، شرایط را بیش از گذشته سخت کرده است.

البته بسیاری از فعالان صنایع فولادی عنوان می‌کنند در بخش میزان مصرف برق در صنایع بزرگ‌نمایی شده است؛ چرا که سهم فولادسازان در مصرف برق تنها نیم درصد است.

انتهای پیام/

کد خبر 4810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =