کد خبر 4885
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

سود دولت در جیب دلالان فولاد / اختلاف نرخ ۱۱ درصدی شمش و میلگرد غیرمنطقی است

سود دولت در جیب دلالان فولاد / اختلاف نرخ ۱۱ درصدی شمش و میلگرد غیرمنطقی است

یک فعال صنعت فولاد معتقد است دولت تمام تلاش خود را می‌کند محصول را از تولیدکننده به دست دلال برساند و دلال به هر قیمت که خواست بفروشد. راهکار مقابله با دخالت دلال‌ها در فروش محصولات فولادی استفاده از تعزیرات توسط خود دولت است.

علی زارعی فعال صنعت فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز در خصوص قیمت‌گذاری زنجیره فولاد اظهار داشت: دولت از طریق وزارت صنعت و معدن قیمت‌های دستوری را مدنظر قرار داده است و به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌کند. قیمت‌ها در بعضی از قسمت‌های زنجیره کارشناسی نشده‌اند، یعنی هزینه‌ها بالاتر از قیمت‌گذاری انجام شده که منجر به متضرر شدن بخشی از زنجیره شده است.

وی افزود: یک قسمت از زنجیره فولاد بخش نورد است که در قسمت‌های کلان آن هیچ رسیدگی انجام نمی‌شود. به عنوان مثال، شرکت‌ها در قسمت آهن اسفنجی و مواد اولیه سود زیادی می‌کنند از جمله قیمت گندله ۴ هزار و ۸۰۰ تومانی به یک باره ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود که منطقی نیست.

این فعال صنعت فولادی تصریح کرد: ارگان مربوطه سود نورد را ۱۱ درصد مدنظر قرار می‌دهد که ۴ درصد آن مربوط به حمل و نقل بوده که به عهده تولیدکننده است. ۲ تا ۳ درصد آهن هم مربوط به سود کوره‌ها است که تبدیل به اکسید شده و کیلویی بیشتر از هزار تا دو هزار تومان به فروش نمی‌رسد. همچنین از این ۱۱ درصد یک درصد ارزش افزوده پرداخت می‌کنیم و سود ۲۲ هزار تومانی را تبدیل به ۲۵ هزار تومانی کرده و در آخر یک درصد صرف ضایعات می‌شود. به این ترتیب وقتی هزینه‌های خود را در کارخانه محاسبه می‌کنیم ۷۰۰ تا هزار تومان متحمل ضرر می‌شویم.

زارعی اضافه کرد: کارخانه‌های نوردی که در مرکز ایران هستند و مواد اولیه مثل شمش دور از این مناطق یا به تعداد کم وجود دارد نسبت به کارخانه‌هایی که در نزدیکی استان تولیدکننده مواد اولیه مانند یزد هستند هزینه حمل و نقل بالاتری را متحمل می‌شوند و در واقع شمش را باید به قیمت بالاتری خریداری کنند.

به گفته وی، به مدت چند سال در بورس عرضه میلگرد صورت گرفت و تا به حال کسی ندیده است که یک مصرف کننده واقعی از آن خرید کرده باشد. اکثر خریداران دلال هستند و برای بنگاه‌های شهر خود میلگرد می‌خرند و در همان شهر خود به قیمت بالاتری می‌فروشند.

عضو انجمن نورد کاران فولادی ایران در ادامه عنوان کرد: اصلا سازمان حمایتی مانند وزارت صمت یا بورس کالا بر قسمت آخر زنجیره فولاد نظارت ندارد. بنابراین به دلیل همین عدم نظارت و رسیدگی، تولیدکننده ضرر و دلال سود می‌کند. این در حالی است که دولت تمام تلاش خود را می‌کند محصول را از تولیدکننده به دست دلال برساند و دلال به هر قیمت که خواست بفروشد. بنابراین راهکار مقابله با دخالت دلال‌ها در فروش محصولات فولادی استفاده از تعزیرات توسط خود دولت است.

زارعی در پاسخ به این سؤال خبرنگار آهن‌نیوز در رابطه با وجود ثبات در بازار آهن و میزان تقاضای آن در این روزها، بیان کرد: تقاضا را بازار تشخیص می‌دهد و از اختیار ما خارج است و نمی‌توانیم روی تقاضا صحبت اساسی کنیم. اما دلیل اصلی ثبات در قیمت آهن در این روزها بازارهای جهانی و فصلی و قیمت دلار است، از طرف دیگر طبق یک سنت قدیمی همیشه در مقطعی از سال یعنی خرداد ماه و بخشی از تابستان وضعیت بازار آهن آرام است.

وی در پایان در رابطه با وضعیت صنعت فولاد ایران در بازارهای جهانی گفت: در بازارهای جهانی تولیدکننده چینی محصول خود را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کند در حالی که تولیدکننده ایرانی به دلیل مشکلاتی از قبیل کمبود برق و واقعی نبودن قیمت دلار نمی‌تواند کالای خود را عرضه کند در نتیجه دچار ضرر شده، آسیب می‌بیند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =