کد خبر 4931
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶

ظرفیت‌‎ گردشگری "تخت فولاد" اصفهان مغفول مانده است

ظرفیت‌‎ گردشگری "تخت فولاد" اصفهان مغفول مانده است

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی، مذهبی "تخت‌ فولاد" اصفهان گفت: ظرفیت‌ گسترده گردشگری و مواریث فرهنگی این مجموعه مغفول مانده است و ما درصدد معرفی و شناساندن هرچه بیشتر آن هستیم.

به گزارش آهن نیوز؛ تخت فولاد، قبرستان قدیمی و ارزشمند اصفهان که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، از گورستان‌های ارزشمند ایران و حتی مسلمانان به شمار می‌رود. این مجموعه با نام "وادی‌السلام ثانی"، دومین قبرستان جهان تشیع، آرامگاه بیش از ۲ هزار عالم، فقیه و مجتهد، شاعر، فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی است.

ابراهیم عمرانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در باغ طوبی اصفهان اظهار داشت: وجود بُقعه‌ها، تکایا، قبور و مشاهیر و مفاخر، تخت فولاد اصفهان را به یک مجموعه کم نظیر و ارزشمند تبدیل کرده است اما از لحاظ گردشگری و حضور گردشگران در این مکان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: بر همین اساس تعدادی طرح و برنامه برای معرفی هرچه بیشتر تخت فولاد در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها نصب ۱۱۲ تابلو راهنمایی مسیر در معابر بصورت دو زبانه، ۹ تابلوی هدایت مسیر شهری، ۶۰۰ نشانه برای راهنمایی گردشگران و تولید نقشه‌های موضوع محور است.

مدیر تخت فولاد با اشاره به ارتباط مستمر با مرکز اصفهان‌شناسی برای بها دادن به شاخص‌های فرهنگی و تاریخی تصریح کرد: تورهای گردشگری معنوی بر مبنای سه پروژه مطالعاتی از گذشته آغاز شده است و از طرف دیگر برای برجسته‌سازی و نمایان شدن هرچه بیشتر قبور مشاهیر و احیای تعدادی از بُقعه‌ها و سنگ‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته است تا عموم بهتر از آن بهره‌مند شوند.

مدیر تخت فولاد اصفهان اضافه کرد: در چند ماه اخیر ثبت میراث ناملموس تخت فولاد، احداث منبع تأمین آب جدید و بارگذاری حدود ۲ هزار سند، اجرای برنامه‌های گردشگری مجازی وتهیه ۱۲ هزار و ۶۰۰ عکس مجازی از آن، بخش دیگری از اقدامات برای احیای این اثر را شامل می‌شود.

عمرانی افزود: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال تخت فولاد نیز از دیگر اقدامات به شمار می‌رود که روزهای آینده با حضور شهردار نجف کشور عراق رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به ۲۶ خرداد سالروز ثبت ملی تخت فولاد تصریح کرد: به همین مناسبت پیوند خواهرخواندگی بین شهرهای اصفهان و نجف با محوریت تخت فولاد و وادی‌السلام در روزهای پیش رو دنبال خواهد شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی، مذهبی تخت فولاد خاطرنشان کرد: جشنواره ملی "شعر تخت فولاد" را با حضور شاعران کشوری به منظور توجه هرچه بیشتر ادیبان و اندیشمندان به این مجموعه تاریخی برگزار کردیم و اختتامیه آن نیز بزودی برگزار می‌شود.

عمرانی گفت: منطقه تخت فولاد بعنوان یک منطقه محروم در نظر گرفته شده و مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است تا با افزایش پروژه‌های عمرانی و فرهنگی وضعیت بهتری پیدا کند.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ حریم تخت فولاد افزود: ما اجازه هیچ ساخت و سازی در این عرصه نداریم و این ضابطه سه سال پیش از سوی مُتولیان امر معین شد.

عمرانی در باره حفظ کاروانسرای ملک در جوار مسجد رُکن‌المُلک در تخت فولاد خاطرنشان کرد: از آنجا که مالکیت آن کاروانسرا با اداره اوقاف و امور خیریه است و شهرداری آمادگی دارد مالکیت آن را بر عهده بگیرد و برای احیای آن اقدام کند، متولیان این موقوفه شکایاتی در باره فعالیت مغازه‌داران این محدوده مطرح کرده‌اند و از طرف دیگر مغازه‌داران نیز مدعی سرقفلی این واحدها هستند بنابراین پرونده مزبور هنوز نهایی نشده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 4931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =