کد خبر 4936
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

متال‌بولتن گزارش می‌دهد

کاهش ضایعات فولاد در اوکراین زیر سایه جنگ

کاهش ضایعات فولاد در اوکراین زیر سایه جنگ

به گفته رئیس اندیشکده کالاهای اوکراین، مرکز GMK، برخلاف تصور رایج آشکار که جنگ منجر به افزایش جمع آوری ضایعات در اوکراین می‌شود، نشان داد که حجم آن در سال 2022 کاهش یافت و احتمالاً در سال 2023 هم دوباره کاهش خواهد یافت.

به گزارش آهن‌نیوز، عملیات نظامی فعال در سراسر اوکراین از زمان جنگ با روسیه در فوریه 2022 به این معنی است که هر تصوری مبنی بر اینکه ضایعات ارزان قیمت از اوکراین به بازارهای سایر نقاط سرازیر می شود، به طور جدی نادرست است.

برخی از فعالان بازار فولاد در مکان‌های مختلف، از جمله بریتانیا، اخیراً به Fastmarkets گفتند که شایعاتی مبنی بر فروش ضایعات آهنی بسیار ارزان اوکراینی به کشورهایی مانند ترکیه شنیده‌اند که برخی از آن مواد قراضه نظامی است.

اما زینچنکو گفت که از تجارت ضایعات نظامی در اوکراین چه در داخل و چه به عنوان صادرات اطلاعی ندارد و افزود که جمع آوری ضایعات نظامی در حال حاضر مقررات قانونی ندارد و حجم آن ناچیز است.

جمع‌آوری قراضه در اوکراین به 4 میلیون تن رسیده که 3.3 میلیون تن از آن به شرکت های متالورژی در اوکراین اختصاص یافت.

کارگاه و کارخانه های فولاد اوکراین به تنهایی حدود 20 درصد از حجم ضایعات فلزی مورد نیاز کشور را تولید می کنند که سهم کمی توسط ماشین آلات تولید می شود و مابقی از مواد درجه پایین تشکیل می‌شود.

جمع آوری قراضه در اوکراین به 1 میلیون تن کاهش یافته و 900 هزار تن به کارخانه های فولاد داخلی عرضه شد و تنها 53 هزار تن صادر شد.

جمع‌آوری ضایعات در مناطقی که عملیات نظامی [در جریان است] یا مدت کوتاهی پیش اتفاق افتاده و جمع‌آوران ضایعات کوچک [در آن مناطق] کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند. بنابراین، انتظار می رود که جمع آوری قراضه در سال 2023 حداقل 10 درصد دیگر کاهش یابد.

کار با ضایعات نظامی ارزان نیست و احتمالاً از نظر آماده سازی قبل از آماده شدن کوره هزینه زیادی خواهد داشت.

ضایعات نظامی بسیار کثیف و سوخته است، دارای بقایای غیر فلزی است و باید از نظر قابلیت انفجار آزمایش شود. به گفته زینچنکو، این قراضه از نظر هزینه آماده سازی بسیار گران است.

وی افزود: همچنین این موضوع که این ضایعات در منطقه عملیات نظامی فعال قرار دارد یا مربوط به ساختمان‌ها یا ساختمان‌های تخریب شده است و برای آواربرداری به تجهیزات ویژه نیاز است. جمع آوری این ضایعات امکان پذیر است، اما هزینه بالایی دارد و تنها در چارچوب برخی پروژه های بازسازی انجام می شود.

سوال دیگر وضعیت این قراضه نظامی است - هنوز در اوکراین از نظر قانونی تنظیم نشده است. فقط ضایعات ساختمان های ویران شده تا حدی تنظیم می شود، در حالی که استفاده از اتومبیل ها، تانک ها و پوسته های تخریب شده یک موضوع باز است - در تئوری، برخی افراد فکر می کنند که متعلق به وزارت دفاع یا Ukroboronprom است، یا در یک مورد، مثلاً، جایی که در آن قرار دارد. فقط تکه هایی از یک ماشین نابود شده در جایی در یک مزرعه، متعلق به آن جامعه سرزمینی است.

بنابراین، جمع آوری چنین ضایعاتی تاکنون غیرقانونی است و سوال بزرگ این است که "آیا قانونی شدن فروش قراضه به کشورهایی که به قراضه های جنگی چشم دوخته اند عملی میشود یا خیر؟

انتهای پیام/

کد خبر 4936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =