کد خبر 4946
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳

کرمان بهشت معادن ایران است/ شرکت‌های معدنی در حوزه اکتشاف کم‌کاری کردند

کرمان بهشت معادن ایران است/ شرکت‌های معدنی در حوزه اکتشاف کم‌کاری کردند

مدیر کل صمت شمال استان کرمان گفت: استان کرمان بهشت معادن ایران است. کرمان بیش از ۸ میلیارد تن ذخایر کشف شده دارد که در قالب ۴۲ ماده معدنی با برداشت بیش از ۱۲۰ میلیون تن سالانه استخراج انجام می‌دهد که مزیت خدادادی خوبی است.

به گزارش آهن نیوز؛ مهدی حسینی‌نژاد در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و ماشین‌آلات وابسته در محل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق اظهار داشت: از این ذخایر کشف شده چهار ماده معدنی مس، سنگ آهن، کرومیت و زغاسنگ بیش از ۸۳ و نیم درصد این ذخایر را به خود اختصاص داده و سیاستی که سازمان صمت در برنامه ششم مورد توجه قرار داد و دنبال کرد، ارزش افزوده مواد معدنی است.

رشد ۱۰.۵ درصدی ارزش افزوده مواد معدنی در استان کرمان

حسینی‌نژاد افزود: خدا را شکر در استان اتفاقی افتاد که در تکمیل زنجیره‌های این چهار ماده معدنی گام‌های بسیار بزرگی برداشتیم که به نحوی در برنامه ششم بیش از ۱۰ و نیم درصد در بحث ارزش افزوده مواد رشد را در استان تجربه کردیم و اتفاقات خوبی که در حوزه صنایع معدنی افتاده به‌زودی به‌عنوان قطب فولادی کشور هم شناخته خواهیم شد.

وی اضافه کرد: به‌دلیل این نعمت خدادادی که در استان کرمان وجود دارد، سالانه بیش از ۵۰ درصد وصول حقوق دولتی حقوق معادن کشور را در استان کرمان انجام می‌دهیم که سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان این حقوق دولتی وصول و به خزانه واریز شد.

مدیرکل صمت شمال استان کرمان افزود: طبق قانون تقریبا نزدیک به ۱۵ درصد این حقوق باید به استان برگشت  داده شود و در راستای توسعه پایدار در حوزه‌های رفاهی و برای سفره‌های مردم هزینه شود. اما نکته قابل تأمل این بحث، عدم برگشت آن است که سهمی که برای استان در قانون معادن پیش‌بینی شده و همه مطالبه‌گری می‌کنیم اما اتفاق نمی‌افتد و ضرورت دارد نمایندگان مجلس کمک کنند بتوانیم این سهم قانونی مردم استان کرمان را برگشت دهیم.

حسینی‌نژاد خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به‌واسطه ظرفیت استان مورد توجه قرار گرفته تا این توانمندی‌ها نشان داده شوند که گامی برای توسعه استان است، اما مهمتر از همه اینها توجه ویژه در برنامه هفتم به مباحث دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌ها و دانش‌هایی که در حوزه فرآوری، بهره‌وری و تکنولوژی‌های روز در دنیا اتفاق می‌افتد را دنبال کنیم که الان به‌عنوان یک سیاست راهبردی در برنامه هفتم مورد توجه حوزه صمت استان قرار گرفته که در قالب چهار محور اساسی که یکی از آن دانش‌بنیان است، برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: بهره‌بردن از ظرفیت‌های صنایع معدنی به‌عنوان صنایع مادر در راستای قطعه‌سازی  صنایع وابسته به صنایع بزرگ به‌عنوان محورهای بعدی در برنامه هفتم است که آن را دنبال می‌کنیم.

بعضی مدیران استان ترمز توسعه هستند

شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس نیز در این آیین خواستار افزایش اکتشافات و تحول در مجموعه صنعت و معدن شد.

حسن‌پور با ذکر این مطلب که استاندار شفاف به مردم بگوید بعضی مدیران در استان موجب کندی کار می‌شوند و ترمز توسعه و پیشرفت استان بعضی از این مدیران هستند، از پنجره واحد یاد کرد که به فراموشی سپرده شده و گفت: مجمع نمایندگان استان آمادگی دارد هرجا مدیران حاضر به همکاری نیستند از طریق ابزار قانونی چاره‌اندیشی برای استان داشته باشیم.

همچنین امیر حسن‌زاده معاون اقتصادی استاندار کرمان اظهار کرد: در خصوص معدن و صنایع معدنی انصافا کار نکردیم. مهمترین آن در زمینه اکتشاف بوده و صنایع پایین دستی مورد غفلت واقع شده است.

وی افزود: اکتشافاتی که در سرچشمه انجام شده برای قبل بوده و از سال ۹۵ شرکت مس رسما وارد اکتشاف شد. در حوزه گل‌گهر و حوزه شرکت‌های آهنی هنوز وارد اکتشاف جدی نشدند. در کشور ما حدود ده میلیون متر حفاری کردیم که در کشور معدنی این عدد باید سالانه باشد.

معاون اقتصادی استاندار کرمان اضافه کرد: ۸ میلیارد  و۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در استان داریم که در شمال استان است، در جنوب استان ذخایر بهتری هم داریم که کل اکتشاف انجام شده حدود ۳۳۰ میلیون تن است. از شرکت‌های معدنی گلایه دارم که چرا در حوزه اکتشاف نرفتند.

وی با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط موجب توسعه می‌شوند، گفت:  شرکت‌های بزرگ در حوزه قطعه‌سازی به کمک شرکت‌های کوچک بیایند.

حسن‌زاده ابراز کرد: شرکت مس اگر یک‌میلیون تن تولید دارد صنایع پایین‌دستی هم مهم است و در خصوص مسؤولیت اجتماعی منظور ما پول‌پاشی نیست بلکه ایجادکردن صنایع‌پایین دستی و تربیت نیروی انسانی ماهر است. شرکت‌ها نیازهایشان را معرفی کنند، فنی‌وحرفه‌ای جهاد دنشگاهی و دانشگاه‌های فنی آماده‌اند که نسبت به تربیت نیروی انسانی ماهر پای کار باشند.

وی متذکر شد: توقع ما از شرکت‌ها علاوه بر قطعه‌سازی، در حوزه دانش‌بنیان و آی‌تی هم ورود کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 4946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =