کد خبر 4953
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

ورود پول‌های مشکوک به بورس تهران/ چه کسانی پشت ریزش اخیر بورس هستند؟

ورود پول‌های مشکوک به بورس تهران/ چه کسانی پشت ریزش اخیر بورس هستند؟

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه ارزش معاملات بورس تهران در روزهای اوج خود به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید، گفت: کاهش شدید ارزش معاملات بورس به ۱۰ هزار میلیارد تومان نشان دهنده ورود پول مشکوک توسط عده‌ای خاص به بورس است.

به گزارش آهن نیوز؛ شاخص کل بورس تهران روز سه شنبه بعد از یک هفته ریزش مداوم در حالی با ۹ هزار و ۷۵۵ واحد افزایش به ارتفاع دو میلیون و ۱۵۵ هزار و ۱۶۹ واحد رسید که برخی کارشناسان رسیدن شاخص کل به نقطه حمایتی را دلیل برگشت بازار سرمایه می‌دانند.

دسته دوم تحلیلگران بورسی، رشد قیمت دلار را دلیل اصلی رشد شاخص می‌دانند و معتقدند نمادهای بزرگ بازار با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حمایت شدند.

دلیل رشد بورس چه بود؟

نگاهی به عملکرد بورسِ روز سه شنبه نمایانگر رشد قیمت ۳۹۲ نماد و کاهش قیمت ۲۷۷ نماد بورسی بود. به بیان بهتر، ۵۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۱ درصد بازار افت قیمت!

اما دلیل ریزش گسترده بورس پس از رشد مداوم ۳ ماهه بورس چه بود؟ آیا چراغ سبز بورس این روزها نشان دهنده بازگشت بازار سرمایه به روزهای اوج است؟

سهم‌ها به نقطه جذابی رسیدند

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: شاخص کل بورس تهران در حالی به ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد رسیده که این نقطه، حمایت بسیار مستحکمی است که بعید است از دست برود.

وی با بیان اینکه معاملات روز سه شنبه بازار سرمایه نشان داد قیمت سهام به نقطه بسیار جذابی برای خرید رسیده است، افزود: سهام در این نقطه جذابیت زیادی برای حقوقی‌ها و حقیقی‌ها دارد؛ اما در این میان متاسفانه بورس از ارزش پایین معاملات رنج می‌برد؛ ارزش معاملات کمتر از یک ماه قبل به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود که در حال حاضر به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر شاهد کاهش ۶۰ درصدی ارزش معاملات در بورس هستیم.

چه کسانی پشت ریزش اخیر بورس هستند؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به ریزش ناگهانی بورس در یک ماه اخیر به اقتصاد ۲۴ گفت: پولی که ظرف ۳، ۴ ماه اخیر وارد بورس شد پول بورسی نبود، بلکه توسط گروهی حقوقی خاص و بازارگردان وارد بورس شد و در کمال تعجب از سهامدار نوسان گرفت و به سرعت خارج شد.

روزبهانی در مورد جریان این پول مشکوک گفت: این پول کاملا حساب شده و برنامه ریزی شده از بازار دیگری وارد بورس شد و سهام را بین ۵۰ تا ۷۰ درصد رشد داد، سپس این افراد خاص خالی کردند و پول خود را بیرون کشیدند.

بورس؛ حیاط خلوت عده‌ای خاص

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، ۱۵ هزار میلیارد تومانی که این وسط غیب شد، پول سهامدار نبود، بلکه سهامداران را طعمه خود کرد.

منبع: اقتصاد ۲۴

انتهای پیام/

کد خبر 4953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =