کد خبر 4957
۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

رانت‌زدایی به کمک سامانه جامع تجارت / کارت بازرگانی اجاره‌ای؛ تجارتی بی‌تعهد!

رانت‌زدایی به کمک سامانه جامع تجارت / کارت بازرگانی اجاره‌ای؛ تجارتی بی‌تعهد!

یک مقام دولتی معتقد است سامانه جامع تجارت یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از فساد مالی است بدین ترتیب که با اتصال تمام مبادی اقتصادی به این سامانه، اگر یک واحد تولیدی بخواهد تسهیلات بگیرد، باید سامانه جامع تجارت آن شفافیت داشته و ورود و خروج کالا و تمام زنجیره‌ها به آن وصل باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کارت بازرگانی از جمله مجوزهایی است که هر تاجر و بازرگانی باید پیش از آغاز فعالیت‌هایی همچون صادرات و واردات کالا نسبت به دریافت آن از طریق سازمان‌ها و مراجع ذیربط اقدام نماید تا تمامی امور مربوط به یک تجارت قانونی بوده و زیر نظر سازمان‌های دولتی به انجام رسد.

در این میان در سال‌های اخیر کارت بازرگانی یکبار مصرف یا اجاره‌ای که طی آن یک تاجر یا بازرگان با پرداخت مبلغی از پیش تعیین شده کارت بازرگانی شخص دیگری را اجاره کرده و به این وسیله به تجارت می‌پردازد، منجر به سواستفاده و گردش‌های مالی هنگفت کاذب که نه تنها تاثیر در چرخه اقتصادی کشور ندارد بلکه منجر به آسیب به بدنه صنعت شده، رواج پیدا کرده است.

استفاده از کارت بازرگانی یکبار مصرف عموما خلاف قانون شناخته شده چرا که افراد سودجو به بهانه فرار از مالیات‌های گمرکی اقدام به دریافت کارت بازرگانی یکبار مصرف می‌نمایند که قطعا این اتفاق عواقب بدی را برای اجاره‌دهندگان کارت‌های بازرگانی به دنبال خواهد داشت.

در رابطه با این موضوع صابر پرنیان مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره به غیرقانونی بودن صدور و استفاده از این کارت‌ها به آهن‌نیوز گفت: چند سال قبل که مجوز صادرات فقط برای واحدهای تولیدی فولاد داده شد، دیوان عدالت آن را لغو و مجوز داشتن کارت بازرگانی را بادر نظر گرفتن حقوق شهروندی برای عموم آزاد کرد؛ تولیدکنندگان فولاد از این مسئله گلایه‌مند هستند چراکه دغدغه تولید در کشور را دارند. اما هم‌اکنون، افرادی از کارت استفاده می‌کنند که سابقه تجارت و صادرات را ندارند. این در حالی است که در این نوع استفاده از کارت، تعهد ارزی وجود ندارد و نه تنها ارز به کشور وارد نمی‌شود بلکه باعث خسارت هم می‌شود.

در ادامه گفت‌وگو پرنیان در رابطه با عملکرد بورس کالا برای سامان‌دهی معاملات و جلوگیری از سواستفاده‌ها احتمالی در معاملات به آهن‌نیوز گفت: اگر بورس کاملا شفاف‌سازی شده و از قیمت‌سازی در بورس جلوگیری شود، می‌تواند یک ابزار مناسب در بخش تولید و فروش باشد. منتهی شروطی وجود دارد که بورس باعث نشود که مسائلی پیش آید که به ضرر تولید و بازار باشد بلکه به سمتی حرکت کند که از مرحله تأمین مواد اولیه تا صادرات به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

وی در ادامه به ابزارهای دیگر شفاف‌سازی بازار اشاره کرده و خاطرنشان کرد: سامانه جامع تجارت با هدف کنترل ورودی مواد اولیه به واحدهای تولیدی و فروش آنها، همچنین قیمت‌گذاری می‌تواند بسیار مؤثر باشد. بدین ترتیب نظام مالیاتی و نظام تأمین مواد اولیه و بهره‌مندی از مواد اولیه در قالب سامانه جامع شفاف خواهد بود.

به گفته مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، سامانه جامع تجارت در ابتدای راه قرار دارد، مقداری در زیرساخت‌ مشکل دارد و باید به تمام مبادی از جمله سازمان مالیاتی، گمرک و واحدهای تأمین کننده مواد اولیه و بخش‌های مختلف وصل شود تا هم تولیدکننده با خیال راحت تولید و به فروش برساند و مالیات واقعی را بپردازد و هم مصرف کننده دچار زیان نشود.

پرنیان با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در حال حاضر، بیان کرد: ما گاها مشاهده می‌کنیم که تولیدکننده‌ای با ارز نیمایی مواد اولیه تأمین و کالا تولید کرده و این کالا در سیر رسیدن به دست مصرف کننده، با قیمتی بسیار بالاتر و با ارز آزاد به دست خریدار می‌رسد. اجازه دهیم هم شرایط تولیدکننده تثبیت شود و هم مصرف کننده متضرر نشود.

این مسئول دولتی ابزار سامانه جامع تجارت را یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از فساد مالی عنوان کرده و بیان کرد: با اتصال تمام مبادی اقتصادی به این سامانه، اگر یک واحد تولیدی بخواهد تسهیلات بگیرد، باید سامانه جامع تجارت آن شفافیت داشته و ورود و خروج کالا و تمام زنجیره‌ها به آن وصل شوند. البته که باید مشکلات زیرساخت‌های سامانه‌های از جمله قطع و وصل شدن و پاسخگو نبودن و... که مراجعه کننده به این سامانه گلایه می‌کند، حل شود. 

پرنیان در رابطه با شرایط نوسانی بازارها تحت تاثیر نرخ ارز و اخبار سیاسی که فعالین صنعت را دچار بلاتکلیفی کرده اظهار داشت: هم تولیدکنندگان و هم فعالین تجاریِ ما از عدم ثبات شرایط ناراضی هستند. شرایط کلان اقتصادی کشور دچار مقداری بی‌ثبات است و تولیدکننده نوپا، صادرکننده و واردکننده نمی‌تواند پیش‌بینی کند که حداقل در یک بازه شش ماهه بتواند فعالیت کند. 

وی در ادامه با اشاره به افزایش شدید نرخ ارز در چند ماه گذشته که عمدتا دلایل سیاسی داشته نه دلایل اقتصادی، بیان کرد: با وجود شکست رکوردهای تولید در صنعت فولاد در سال گذشته اما به دلیل این که فضای سیاسی و روانی در نرخ ارز حاکم است و دلار و جریان ارز در مبادلات، باعث شد یک جهشی را در قیمت ارز داشته باشیم و فکر می‌کنم که اگر شرایط با ثبات باشد، تولیدکنندگان ما با بهره‌وری بالا و کاهش قیمت تمام شده و مدیریت بازار و منابع می‌توانند رقابت کنند.

مدیرکل سابق صنعت و معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی ضمن تاکید به حضور ایران در بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد بیان کرد: ایران توان رقابتی بالایی در زمینه صنعت فولاد در سطح دنیا دارد اما شرایط متغیر باعث شده که در تأمین مواد اولیه، فروش و تأمین منابع مالی و برنامه‌ریزی، دچار مشکل شود. به عقیده بنده اگر شرایط کلان اقتصادی تثبیت شود، تولیدکنندگان ما توانایی و تبحر جهت رقابت با کشورهای رقیب را دارند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 4957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =