کد خبر 4959
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶

مدیریت بهینه پسماندها از اولویت‌های اساسی محیط‌زیستی فولاد مبارکه

مدیریت بهینه پسماندها از اولویت‌های اساسی محیط‌زیستی فولاد مبارکه

روز جهانی محیط‌زیست به‌عنوان یک رویداد سالانه در تاریخ ۵ ژوئن گرامی داشته می‌شود. هدف اصلی از این اقدام آگاهی‌بخشی به جامعه جهانی در مورد مسائل محیط‌زیستی و نقش ما در حفاظت از پایداری آن است. این روز در سال ۱۹۷۲ توسط سازمان ملل متحد به‌منظور ترویج همکاری جهانی در حفاظت از محیط‌زیست جهانی تعیین شد.

به گزارش آهن نیوز؛ بهنام کاویانی، رئیس واحد محیط‌زیست فولاد مبارکه، در این باره گفت: روز جهانی محیط‌زیست در ۵ ژوئن ۲۰۲۳ بر راه‌حل‌هایی برای آلودگی پلاستیکی تحت کمپین BeatPlasticPollution تمرکز دارد. سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود که نیمی از آن فقط برای یک بار استفاده طراحی شده است. از این مقدار کمتر از ۱۰‌درصد بازیافت می‌شود و تخمین زده می‌شود ۱۹ تا ۲۳ میلیون تن به دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاها می‌رسد. آنچه کمتر شناخته شده است این است که میکروپلاستیک‌ها به غذاهایی که می‌خوریم، آبی که می‌نوشیم و حتی هوایی که تنفس می‌کنیم راه پیدا می‌کنند. بسیاری از محصولات پلاستیکی حاوی مواد افزودنی خطرناکی هستند که ممکن است سلامتی ما را تهدید کند. در این خصوص، آنچه در حال حاضر بیش از همه موردنیاز است، افزایش و تسریع اقدامات دولت‌ها، شرکت‌ها و سایر ذی‌نفعان برای حل این بحران است.

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه در حوزه محیط‌زیست

به گفته رئیس واحد محیط‌زیست فولاد مبارکه، این شرکت در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود و خلق آینده‌ای بهتر و به‌عنوان امانتدار آیندگان، اقدامات استراتژیک و موثری در تمام حوزه‌های محیط‌زیست (هوا، آب، منابع و انرژی، پسماند، تنوع زیستی) تعریف و بالغ ‌بر یک میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری‌ کرده است. در حوزه پسماندها، از جمله پسماندهای پلاستیکی، سعی کرده است در مرحله اول تا حد امکان استفاده از مواد پلاستیکی را کاهش دهد و در صورت تولید پسماندهای پلاستیکی، آن را به‌درستی تفکیک و بازیافت کند تا برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. فولاد مبارکه پسماندهای خود را در چرخه حیات آن ارزیابی و با رویکرد اقتصاد چرخشی مدیریت می‌کند.

وی گفت: شعار روز جهانی محیط‌زیست در سال ۲۰۲۳، راهکارهایی برای مقابله با آلودگی پلاستیک و ریشه‌های کار اصولی در زمینه حفاظت از محیط‌زیست در تمام چرخه حیات را به ما یادآوری می‌کند. محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه همواره تمام ذی‌نفعان خود شامل آیندگان، جامعه، کارکنان و نهادهای قانونی را در نظر دارد و جهت تحقق اهداف خود تلاش می‌کند با پیش‌بینی، شناسایی و درک نیازها و انتظاراتشان و فراتر رفتن از آن‌ها، همواره ارزش‌آفرینی کند و تجربه خوشایندی را برای ایشان فراهم سازد. این سازمان با ذی‌نفعان روابطی پایدار مبتنی بر گشودگی، شفافیت و احترام متقابل برقرار می‌کند و با پایش مستمر تجربه‌ها و برداشت‌های آنها، به هرگونه بازخوردی، به‌طور سریع و اثربخش پاسخ می‌دهد.

محیط‌زیست را به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره خود در نظر داشته باشیم

کاویانی گفت: روز جهانی محیط‌زیست باید به ما یادآوری کند تا محیط‌زیست را به‌ عنوان بخشی از زندگی روزمره خود در نظر داشته باشیم. باید تعهد خود به پایداری محیط‌زیستی را با کاهش ردپای پلاستیکی و حمایت از کمپین‌هایی مانند BeatPlasticPollution بیشتر نشان دهیم. قطعا همه ما می‌توانیم تغییراتی را رقم بزنیم و به تضمین آینده‌ای بهتر برای سیاره خود کمک کنیم.

بسته‌بندی و پرس ۷۰۰ تن پسماند پلاستیکی در سال

مجید غیاثوند، رئیس امور پسماند فولاد مبارکه نیز با اشاره به اهمیت کاهش پلاستیک در حفاظت از محیط‌زیست بیان کرد: شرکت فولاد مبارکه در راستای سیاست‌های زیست‌محیطی خود در بخش پسماند، مدیریت بهینه پسماندها از مرحله تولید تا جمع‌آوری و دفع را یکی از اولویت‌های اساسی برنامه‌های محیط‌زیستی خود در نظر گرفته است که در این میان بازیابی و بازیافت پسماندهای تولیدی جایگاه ویژه‌ای در مدیریت پسماندها دارد.

وی ادامه داد: یکی از پسماندهایی که در فولاد مبارکه در کنار پسماندهای اصلی از قبیل سرباره تولید می‌شود، پسماندهای پلاستیکی ناشی از بسته‌بندی مواد، بطری‌های آب و ظروف مواد است. اگرچه حجم این پسماندها در مقایسه با پسماندهای تولیدی طی فرآیند تولید فولاد چندان قابل‌توجه نیست، اما شرکت فولاد مبارکه به‌منظور ممانعت از آلودگی محیط‌زیست و هم‌راستا با سیاست‌های توسعه پایدار، برنامه مدونی جهت جمع‌آوری و آماده‌سازی پسماندهای پلاستیکی خود و انتقال به شرکت‌های بازیافت پلاستیک تدوین و اجرا کرده است.

در همین خصوص، واحد امور پسماند فولاد مبارکه با اختصاص دو دستگاه پرس و انعقاد قرارداد با پیمانکار دارای مجوز، اقدام به جمع‌آوری، تفکیک، بسته‌بندی و پرس پسماندهای پلاستیکی ازجمله ظروف پت به میزان ۷۰۰ تن در سال کرده است.

غیاثوند یکی از مهم‌ترین مشکلات در مورد بازیافت این‌گونه پسماندها را ناهمگنی و مشکلات موجود در حمل‌ونقل آن عنوان کرد و گفت: در گذشته این پسماندها بدون هیچ‌گونه آماده‌سازی و به‌صورت تفکیک‌نشده و با قیمت حداقلی به خریداران تحویل داده می‌شد، اما در حال حاضر، پس از بررسی‌های لازم، با نصب مکانیزم‌های مناسب و انتخاب پیمانکار متخصص نسبت به تفکیک و پرس پسماندهای پلاستیکی و فروش بهینه و به‌صرفه‌تر آنها اقدام شده است.

رئیس امور پسماند فولاد مبارکه در پایان بازاریابی و فروش دیگر پسماندهای پلاستیکی از قبیل ظروف و مخازن را از دیگر برنامه‌های شرکت در چارچوب مدیریت پسماند عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 4959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =